2021. szeptember 15. | 22:39

Noha a Tesla Autopilot rendszere egyre fejlettebb vezetéstámogatást tesz lehetővé, az elektromos autók vezetőinek továbbra is a kormányon kell tartaniuk a kezüket, és készen kell állniuk az azonnali beavatkozásra.

A Massachusetts Technológiai Intézet (MIT) közzétette a járműtechnológiával kapcsolatos kutatásának friss eredményeit, melyben a Tesla Autopilot rendszerét tanulmányozták. A kimutatások egyértelműen arra jutottak, hogy a vezetéstámogató funkció aktiválása jelentősen csökkenti a sofőrök figyelmét.

A Lex Fridman informatikus által vezetett kutatás során több, mint 800 ezer kilométeren át rögzítették Tesla Model S és Model X tulajdonosok útjait, melyek során az Autopilot rendszert használták. A tanulmány megmutatta, hogy a sofőrök gyakrabban és hosszabb ideig fordítanak figyelmet a vezetéshez nem kapcsolódó dolgokra, miután aktiválják az elektromos autógyártó vezetéstámogató funkcióját.

„A tanulmány során megfigyelhettünk egy bizonyos mintát a sofőrök szemmozgását illetően. Az Autopilot aktív időszakában az autóvezetők többször vették le tekintetüket az útról, leggyakrabban lefelé, vagy a középen elhelyezett konzol felé irányították figyelmüket” – áll a tanulmány kiértékelésében.

A legtöbb Tesla modellben elérhető az Autopilot valamelyik verziója, melyet a kimutatások alapján főleg autópályán aktiválnak a sofőrök. A kaliforniai vállalat negyedévente teszi közzé a biztonsági jelentéseit, melyekkel a vezetéstámogató funkció balesetmegelőzési képességét kívánják alátámasztani.

Idén januárban az Alapjáraton olvashattál a Tesla Autopilot rendszerének nem rendeltetésszerű, felelőtlen használatáról. Az említett esetben egy TikTok-sztár a nézettségét kívánta növelni vakmerő tettével, amikor a volán mögött, majd a hátsó ülésen aludt menet közben.

A Tesla már évekkel korábban figyelmeztette ügyfeleit, hogy az Autopilot rendszer aktiválása esetén se engedjék el a kormányt, mert ezzel nem csak balesetveszélyes helyzetet idéznek elő, hanem törvényt is szegnek.