2021. szeptember 24. | 12:30

Ezek lehetnek az autóipar kaméleonjai.

Az utópiaci iparban nagyon népszerűek a színváltó festékek, de az autógyártók is kínáltak már alkalmanként ilyeneket. Ezek a festékek attól függően, hogy a fény hogyan esik rájuk, másképp néznek ki. Más típusú speciális festékek hő hatására változtatják meg a színüket. Függetlenül attól, hogy a hatást hogyan érik el, a nyilvánvaló esztétikai vonzerőn kívül ennek nincs sok értelme. Vagy mégis? Az Audi most egy forradalmi festéktechnológián dolgozik, aminek lényege, hogy a sofőr egy gombnyomásra megváltoztathatja az általa vezetett autó színét!

Mint oly sokan mások az iparágban, az Audi is erőlteti az elektromos átállást, így az energiafogyasztás bármilyen módon történő csökkentése előnyös lehet, mivel a márka célja, hogy minden eddiginél tisztábbá váljon. Az Audi azt állítja, hogy adaptív színt használó találmánya segítene ennek elérésében, hiszen „a fekete színű járművek 1-2%-kal több energiát nyelnek el a nyár közepén, mint a fehér színű kocsik”.

Ennek az eléréséhez az Audi olyan kijelzőfóliát szeretne használni, amely egy megjeleníthető képet és háttérszínt tartalmazó grafikus filmréteget, egy kapcsolható filmréteget és egy színbevonóréteget tartalmaz. A kapcsolható filmréteg esetében egy világos és egy sötét állapot között lehetne váltogatni. Amikor ez a réteg feszültség alatt van, vagy a megjeleníthető grafika jelenik meg a megjelenítőfilm felső oldalán a háttérszínnel szemben, vagy csak a háttérszín jelenik meg a megjelenítőfilmen. Ez a koncepció nagyon hasonlít arra, amit a BMW és a Rolls-Royce a Phantomban a Privacy Suite funkcióval kísérelt meg.

Itt jönnek képbe a polimer folyadékkristályos filmre épülő polimer diszpergált folyadékkristályos részecskék (PDLC, magyarul intelligens fólia). Ha elektromos feszültséget kapcsolunk rá, a folyadékkristály-molekulák átrendeződhetnek, így a korábban átlátszatlan fólia a szem számára átlátszóvá válik. Ezt az utastérből lehetne vezérelni, és amikor vissza akarunk térni a sötét színhez, egyszerűen kikapcsoljuk az elektromos töltést, és a molekulák átrendeződnek, hogy átlátszatlan felületet képezzenek.

Ez azt jelentené, hogy kevesebb energiát lehetne felhasználni a hűtésre, ami hatékonyabbá tenné az autót. Érdemes megjegyezni, hogy egy ilyen találmány nagyon drága és lehet, hogy végül soha nem jut el a tömeggyártás fázisáig, de ha egy nap mégis megvalósul, akkor az olyan elektromos járművek, mint az Audi e-tron GT, egyetlen gombnyomásra hatékonyabbá és stílusosabbá válhatnak.