2022. november 29. | 14:45

Megváltozna a teszteken jelenleg alkalmazott fontossági sorrend és a baleset elkerülése kerülne előtérbe.

Az Euro NCAP töréstesztjeinek értékelése folyamatosan változik. Ha egy szériányi autóból mind eléri a legjobb értékelést, az azt jelenti, hogy a rendszer elavult, ezért szigorítani kell. Ebből is látszik, hogy természetes folyamat a szigorítás.

Emellett a modern biztonsági elektronikák megállíthatatlan terjedése miatt is szigorításra készül az Euro NCAP, ami nagy lépésnek is számít a szervezet történetében. Olyannyira nagy lépés, hogy más régiók biztonsági tesztközpontjai is figyelik az átállást és az eredményeket.

Persze ez nem csettintésre történik, szakaszosan szeretnék bevezetni azt, hogy erőteljesebb fókuszt helyeznek majd a biztonsági elektronikákra. Nem csak a jelzőrendszerek, de az aktív rásegítők is értékelést kapnak majd. A hitelesség miatt megpróbálják a lehető legéletszerűbb helyzetben működésre bírni ezeket a rendszereket.

Vizsgálni fogják az éberségfigyelőket és azok visszajelzését, hogy mennyire hatékonyan figyelmeztetik a sofőröket. Ettől függetlenül nem hanyagolják el a passzív biztonság fontosságát, sőt, nemektől és életkortól függően is vizsgálnák az autó belterének védelmét.

Külön figyelmet fordítanak majd az elektromos autók töréstesztjeire is. Itt talán a legfontosabb az akkumulátor védelme, ahol foglalkoznak a csomagok zártságával és az áramtalanítás lehetőségeivel.

Az Euro NCAP 2026-tól tervezi bevezetni az első kör szigorítást. A tervek kidolgozásához ma futó modern autókat vennének alapul, mint például a Tesla Model S-t. Onnantól pedig három évente folyamatosan nehezedne a teszt, ezzel nagyjából követve a ma futó modellfrissítések és -váltások tempóját.

Ebben a hangoscikkben arról van szó részletesebben, hogy valóban borzalmas-e az az autó, amely manapság egy csillagot ér el a törésteszten:

Euro NCAP