2017. május 19. | 16:21

Az autók biztonságtechnikai szempontból is forradalmi fejlődéseken mentek keresztül. De vajon egy új autóban nagyobb az esély a túlélésre?

Az új-zélandi, ausztrál, új guineai régió új autós minősítő intézete, az ANCAP nem mindennapi eredményekkel végződő törésteszteket publikált a közelmúltban. Vizsgálódásuk tárgya nem véletlen, hiszen Új-Zélandon, a halállal végződő közúti balesetek áldozatainak több mint felét valamilyen 2000. előtt gyártott jármű roncsából emelik ki. Ez annyit tesz, hogy ütközéskor négyszer akkora esélyünk van meghalni egy öreg autóban, mint egy újban. A kilencvenes években ritkaság számba ment a légzsák, pláne a japánoknál, valamint az akkori autók vázszerkezete is kisebb ütközési energiát volt képes elnyelni, kevésbé védve az utasokat. A videón két Toyota félátfedéses ütközését láthatod. Az idősebb alany egy 1998-as, Európában 1991 és 1995 között kapható Corolla, a fiatalabb egy 2012-óta létező, ötajtós Corolla (mifelénk Auris). https://www.youtube.com/watch?v=zxDHuthGIS4 Mindkét autó 64 km/h-ás sebességgel halad, majd találkoznak és a darabjaik másodpercekig repkednek a levegőben. A modernebb autó sofőrjét a pirotechnikai övfeszítő és a kormánylégzsák védi, a találkozás pillanatában kinyílik a függönylégzsák is, a tesztbábú feje így nem töri ki az oldalsó ablakot a kipördülés által. https://www.youtube.com/watch?v=2bfau5HZ6ro Az új Toyota erőelvezető zónái és az önhordó karosszériája a nagy szilárdságú acélmerevítőkkel remekül vizsgáznak. A mozgási energia ebben az esetben az autó alja felé van vezetve, fokozatosan lassítva az öreg Corollát. A jobb alsó kerék sem hatol be lábtérbe, és a műszerfal is mindvégig a helyén marad. Ellenben a régi Corollával, ahol a teljes műszerfal a vezető ölébe robban, a légzsákok hiányában a baba feje szétroncsolódik a kormánykerék és az ablak jóvoltából. A túlélésre nem sok esélyt látni. A motorblokk és az első kerék is a lábtérben termett, a tető megrogyott, az ajtó félbehajlott. Ha valaki tehát egy 10-20 éves autóval, 64 km/h-ás vagy ennél nagyobb sebességgel nem az autó teljes orrfelületével ütközik, valószínűleg nem éli túl a balesetet. A modern autó utasa is meg fog sérülni, de nagyobb az esélye a túlélésre és a mentőknek is könnyebb dolguk lesz. A hazai autóállomány átlagkora közel 14 év, de a külföldről érkező használt autók jelentős része idősebb, vagyis ritka bennük a két légzsák. Akinek tehát autóvásárláskor a szempontok első helyén a biztonság szerepel, jól válogassa meg jövőbeni autóját, nézzen, olvasson törésteszteket a kívánt típusokkal kapcsolatban! Forrás:
Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!