Mostanában egyre többet hallani a „karbonsemlegesítés” kifejezést, ahogy az autógyártók fokozatosan átállnak a belső égésű motoros autókról az elektromos járművekre. Ennek jegyében az Audi kijelentette, utolsó belső égésű motorral szerelt modelljét 2025-ben fogja bemutatni, és az ingolstadti ég 2026-tól már kizárólag villanyautókat fog piacra dobni.

A tervek szerint az Audi 2033-ra végleg befejezi a fosszilis tüzelőanyaggal működő autók gyártását. A német vállalat úgy számol, hogy ezt követően Kínában – a vásárlói igényektől függően – még lehet pár éve a belső égésű motorok technológiájának. Mindeközben a négykarikás márka néhány, sokat kritizált dízelmotorjának frissítésén dolgozik és úgy kívánja tisztábbá tenni ezeket a motorokat, hogy alkalmassá teszi őket arra, hogy megújuló forrásból származó üzemanyagokkal működjenek.

A hidrogénezett növényi olaj (HVO) az akár 286 lóerős teljesítmény leadására is képes V6-os TDI motorokkal kompatibilis. Ez az Audi esetében egy köztes megoldásnak számít, hogy csökkentse a károsanyag-kibocsátást, mielőtt befejezné a belső égésűek gyártását. A legtöbb hathengeres dízelmotort úgy alakították át, hogy ezzel a fenntarthatóbb üzemanyaggal működjön, és február közepe óta már ez a blokk kerül az autókba.

Audi TDI dízelmotor
Fotó: Audi

Az ingolstadti cég szerint ennek köszönhetően körülbelül 70-95 százalékkal lehet alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást elérni. A HVO használatának járulékos előnye továbbá, hogy mivel 30 százalékkal magasabb cetánszámmal rendelkezik, így javítja az égési folyamatot. Ez megtérül a hideg téli reggeleken. Európában viszont csak körülbelül 600 benzinkúton érhető el a HVO, és jelentős részük Skandináviában található.

A HVO kompatibilis TDI motorok jelenleg az A4 és A8-as, valamint a Q7-es és Q8-as modellekben érhetőek el, de hamarosan már a Q5 és az A6 Allroad is megkapja az új dízel blokkot. Emellett pedig már a Volkswagen Touareg V6 TDI esetében is használható a hidrogénezett növényi olaj. Hosszabb távon az Audi, és az egész Volkswagen-csoport is azt tervezi, hogy olyan belső égésű motorokat készít, amelyek képesek megújuló forrásból származó, szintetikus üzemanyagokkal üzemelni.