2021. május 05. | 15:03

Az új modell nagyot változott az elődjéhez képest.

Néhány órája bemutatkozott a Škoda Fabia negyedik generációja. A Fabia Mk4 a Volkswagen-csoport MQB-A0 moduláris keresztmotoros platformjára épül, az újdonság kezdetben csak ferdehátúként lesz kapható, 2023-ban aztán egy kombi változatot is kap.

4108 milliméteres hosszúságával a vadonatúj Fabia nagyobb lett elődjénél és először lépi túl a négyméteres határt. A 330 literes csomagtér-térfogata most további 50 literrel 380 literre nőtt. A teljesen új karosszéria a korábbinál sokkal karcsúbb, a légellenállási együttható pedig 0,32-ről 0,28-ra csökkent. A gyártó állítása szerint ez a legjobb érték a kisautó-szegmensben, ami javítja az üzemanyag-fogyasztást is.

Az új Fabia megkapja a vállalat 10,25 colos opcionális digitális műszeregységét. A műszerfal közepén lévő érintőképernyős infotainment-rendszer pedig kiviteltől függően 6,5-9,2 colos képátlójú. A LED-es környezeti világítás, a fűthető kormánykerék, a kétzónás klíma, a panoráma üvegtető és a Park Assist nevű vezetést támogató rendszer is említést érdemel, utóbbi akár 40 km/órás sebességnél is működik, sőt, kormányzásról is gondoskodik. Az utastér csendesebbé vált, a zajforrások felderítésére és kiküszöbölésére aeroakusztikai szimulációkat végeztek a Škoda mérnökei.

A piaci bevezetéskor az Active, az Ambition és a Style felszereltségi szintek szerepelnek a kínálatban, a későbbiekben a sportos MONTE CARLO változat is megjelenik. A motorkínálat ismerős lehet, kezdve a háromhengeres 1,0 literes szívó benzinmotorral. Ezt 65 vagy 80 lóerővel kínálják, az erőforrás mindkét esetben 93 newtonméter nyomatékot generál, amelyet kizárólag egy ötfokozatú kézi sebességváltón keresztül juttat el a kerekekhez. Az alap Fabia nem annyira villámléptű: a kisebb MPI-motorral 15,5 másodperc alatt éri el a 172 km/órás sebességet, míg a valamivel erősebb motorral 15,1 másodperc alatt gyorsul fel a 179 km/órás sebességre.

A 95 lóerős turbófeltöltős motor mellé szintén az ötfokozatú kézi váltót adja a gyártó, a 110 lóerős turbós kivitelt viszont már hatfokozatú kézi, illetve hétfokozatú DSG automata váltóval szerelik. A csúcskivitel az 1,5 literes 4 hengeres benzines egységet kapja meg, amely 150 lóerő és 250 Nm nyomaték leadására képes. Elektromos és hibrid hajtásláncról, illetve dízelmotorról szó sincs a kínálatban. Az extrafelszerelésként kínált 50 literes üzemanyagtartállyal a WLTP-ciklus szerint 900 kilométer fölé növelheti a hatótávot.