2022. február 09. | 10:51

A rendszer 22 kilowattos AC és 50 kilowattos DC teljesítménnyel képes tölteni az autó akkumulátorát.

A Continental és a Volterio nevű startup egy vezeték nélküli töltőrobotot fejleszt, amelynek sorozatgyártása 2024-ben kezdődhet meg – derül ki a német cég sajtóközleményéből. A most bemutatott újdonság az indukciós töltőkhöz hasonlóan működik. A rendszer lényege, hogy fizikai kapcsolat jön létre az áramforrásra csatlakoztatott földi egység és az elektromos autó alján elhelyezett vevőegység között.

A legnagyobb különbséget az jelenti – a Continental szerint  – a hagyományos vezeték nélküli töltőkkel ellentétben, hogy itt a két egység csatlakozik egymáshoz a töltés során, és az energiaátvitel nem indukciós elven történik. A mérnökök kiemelték, hogy a tényleges fizikai kapcsolatnak köszönhetően kisebb energiaveszteséggel kell számolni, mint az indukciós töltés mágneses mezőjén keresztül áramló tölés esetében. 

Continental vezeték nélküli elektromosautó-töltő
Fotó: Continental

A rendszer szívét egy 360 fokos csatlakozásra képes töltőegység jelenti, ami 22 kilowattos AC és 50 kilowattos DC teljesítménnyel képes tölteni az autó akkumulátorát. Ezek alapján akár otthoni, akár köztéri vagy ipari felhasználásra is alkalmas lehet. 

A szakemberek egy része úgy véli, a vezeték nélküli töltés nem jelent megoldást az elektromobilitás számára. Az amerikai Energiaügyi Minisztérium Oak Ridge Nemzeti Laboratóriuma (ORNL) szerint vezeték nélküli töltéssel akár 120 kilowatt teljesítmény átvitele is lehetséges 97 százalékos töltési hatékonyság mellett. Ezek alapján 2020-ban az ORNL egy olyan rendszert mutatott be, amely 28 centis távolságból 20 kilowatt energia átvitelére képes, miközben a veszteség csupán 8 százalék volt. 

Continental vezeték nélküli elektromosautó-töltő működése
Fotó: Continental

A Continental képviselője elmondta, a töltéshez az autósoknak nem kell milliméterre pontosan a hálózatra csatlakozotatt egység fölé parkolniuk, mivel a rendszer nagyjából 30 centis eltérés korrigálására is képes. A cég egyelőre nem közölte, mekkora akadályt jelenthet az rendszer működése és az energiaátvitel szempontjából az autó alján menet közben felgyülemlett kosz, sár, vagy adott esetben hólerakódás.

Ez a készülék lényegesen kifinomultabbnak tűnik, mint a Tesla által 2015-ben bemutatott „kígyó” töltő, vagy a kínai Airwais által kifejlesztett, applikáción keresztül hívható töltőrobot