2020. március 05. | 13:19

Most figyelj, mert a szemed előtt zajlik az autózás történelme!

Évek óta hallani arról, hogy egyes autógyártók boszorkánykonyhájában vezérlés nélküli motorokat kotyvasztanak. Hogy pontosabban fogalmazzak: hagyományos vezérlés nélkülieket. Manapság a felülvezérelt motorok az elterjedtek, amelyek úgy működnek, hogy a főtengely egy szíj vagy lánc segítségével meghajtja a blokk tetején található vezérműtengely(eke)t, azok pedig a bütykeikkel lökdösik a szívó- és kipufogóoldali szelepeket.

Ezt a rendszert úgy ahogy van, ki akarják dobni a motorokból, mert megvannak a maga korlátai és állandó karbantartást is igényel. A 2010-es évek első felében Christian von Koenigsegg (kitaláltad, övé a Koenigsegg) komoly pénzt fektetett a technológiába, majd a svédek belevetették magukat a munkába. Az ún. Freevalve technológia először a 2016-os kínai autószalonon bukkant fel, ahol a kínai Qoros egy működő prototípus erőforrással jelentkezett. Működésének lényege, hogy a szokásos vezérlést egy elektronikusan vezérelt szeleprendszerrel helyettesítették.

Az 1,6-os turbós erőforrásuk 40-50%-kal tudott több erőt, mint a hasonló méretű hagyományos motorok úgy, hogy közben 15%-kal kevesebbet fogyasztott. Ígéretesnek tűnt, de akkor még senki sem tudta, hogy valaha lesz-e belőle bármi is. Hát lett, mégpedig a svédek háza táján. 2021-ben érkezik a Koenigsegg Gemera szuperautó és gyomrában a világújdonságnak számító, immáron sorozatgyártásra megérett turbós 2,0 literes, 3 hengeres, hagyományos vezérlést nélkülöző motor lesz majd.

Úgy érzem az előbbi mondat némi magyarázatra szorul, elsősorban a kis köbcenti és a három henger miatt. Szóval a jövő a Koengiseggnél is a hibrid hajtásláncoké, előbb utóbb nyugdíjazzák a most használatos 5,0 literes V8-as turbómotorjukat, helyére kisebb erőforrások jönnek, természetesen villanyhajtással kiegészítve. A Gemera esetében a kis benzines mellett 3 elektromotorról, 1 700 lóerő körüli csúcsteljesítményről és hegyomlásnyi 3 500 Nm-es nyomatékról suttognak. Ekkora erővel már azért arrébb lehet állni, pontos adatokat még nem tudni, de 2 másodperces 100-ra gyorsulást és 400 km/h körül végsebességet emlegetnek a gyáriak.

A szuperautó esetében persze fontos a menetteljesítmény, de most a lényeg mégiscsak az, hogy a világon elsőként, sorozatgyártású autóban (igaz, a Gemera biztosan nem lesz sok ezres példányszámban értékesített modell) jelenik meg a hagyományos vezérlés nélküli motor. Nem lesz benne se vezérműlánc vagy szíj, sem pedig vezérműtengely(ek). A szelepek természetesen megmaradnak, de azokat elektronikusan pneumatikus aktuátorokkal vezérlik majd. A minden körülmények között ideális szelepnyitásnak illetve zárásnak köszönhetően a motor gázcseréje az aktuális üzemállapothoz igazodhat, teljesítménye magasabb, fogyasztása pedig egyúttal alacsonyabb lehet.