A Volkswagen egy meglehetősen merész elképzeléssel állt elő az autóipar jövőjét illetően. A német gyártó szerint hamarosan már olyan autókkal fogunk közlekedni, amelyek tele vannak mindenféle technológiával és funkciókkal, amelyeket az autó tulajdonosa be- és kikapcsolhat annak függvényében, hogy éppen szüksége van-e rájuk – viszont ezekért a kütyükért csak akkor kell majd fizetni, amikor az autós éppen használja őket. 

Néhány éve az internethez csatlakozó járművek már képesek az úgynevezett over-the-air (OTA) frissítések fogadására, ezáltal lehetővé téve a gyártók számára az interfészek frissítését és a menük módosítását. Több elektromos autó esetében például az automatikus szoftverfrissítéseknek köszönhetően sikerült növelni az EV hatótávját. 

Klaus Zellmer, a VW értékesítési- és marketingvezetője pedig egészen más célra is felhasználná ezeket az OTA frissítéseket. Képzeljük el úgy, mint amikor egy vadonatúj autó esetében kiválasztjuk az extrákat. A jövőben minden Volkswagen tartalmazni fogja az összes létező kütyüt, a tulajdonos pedig már az autójában ülve, szabadon eldöntheti, hogy szüksége van-e egy adott funkcióra, és tetszés szerint előfizethet a használatára. 

 Volkswagen ID.3 hátulról, menet közben

„Az over-the-air hozzáférést biztosít a kocsi operációs rendszeréhez. Ez különösen az igény szerinti (on demand) funkciók szempontjából érdekes. Ha autót vásárolsz, és a vásárlás időpontjában nem vagy meggyőződve arról, hogy szükséged van az önvezető módra, de később mégis szeretnéd használni, akkor egyszerűen csak be kell kapcsolnod, de ezt követően az autó következő tulajdonosa ismét kikapcsolhatja, ha nem tart rá igényt. Ezen túlmenően úgy látjuk, hogy a jövőben sokkal nagyobb realitása van annak, ha az embereknek hozzáférést biztosítunk a személyes mobilitáshoz akkor, amikor szükségük van rá ahelyett, hogy vállalniuk kellene egy autó birtoklásával járó összes kötelezettséget” – magyarázta Zellmer

De vajon mennyibe fog mindez kerülni?

„Mindez a profit és a költség modellezésének függvénye. Ha a 4-es szintű autonóm vezetési üzemmód példáját vesszük, akkor ennek a funkciónak az autóba történő beépítése hatalmas, öt számjegyű költséget jelent euróban. Ki fogja ezt kifizetni? Most vegyük azt az esetet, hogy ez már eleve telepítve van, és tetszőlegesen be- és kikapcsoljuk. Költségmodellezésünk szerint, ha óránként 7 eurót számítunk fel a 4-es szintű önvezetési mód használatáért, az számunkra egy nyereséges üzleti megoldás. Ha mondjuk Londonból kellene eljutnod Southamptonba vonattal, mennyibe kerülne a vonatjegy? Garantáltan többe, mint 7 euró óránként” – fejtegette a szakember.

Az érthetőség kedvéért, Southampton egy város Anglia déli partvidéke mentén, nagyjából 130 kilométernyire Londontól. Egy másodosztályú vonatjegy erre a távolságra nagyjából 58 euróba kerül, az utazás pedig 1 óra 20 percig tart. 

Volkswagen ID.3 utastere

Miután ezzel az ötletével Zellmer sikeresen felszámolta az igényt a tömegközlekedésre, a szakember úgy véli, hogy ennek az újításnak köszönhetően a Volkswagen autóinak az értéke jelentősen magasabb lehet a használtautó-piacon. Természetesen azokról beszélünk, amelyekben már megtalálhatók lesznek az igény szerint aktiválható funkciók. 

A kérdés csupán az: vajon az igény szerint, előfizetéses alapon teleextrázott autó ötlete egy zseniális húzás-e a VW részéről, vagy inkább maradjunk a hagyományos módon, a szalonban konfigurált autóknál?