2020. március 13. | 12:43

Egy friss kutatás szerint nagy a rizikója annak, hogy egy kósza vezeték nélküli hálózat miatt „vakul meg” a jármű.

A biztonságos autózás egyik kulcsmomentuma, hogy az autók képesek egymással kommunikálni. Olyan dolgokra kell gondolni, mint például hogy az autó jelzi a körülötte lévőknek, hogy „éppen kiállok egy beláthatatlan kanyarban a kapualjból, vigyázzatok” vagy „érkezem jobbról és elsőbbségem van mindenki mással szemben az egyenrangú útkereszteződésben” vagy „vészfékeznem kell, mert egy gyalogos lelépett elém, minden mögöttem lévő is tegyen így”, stb.

Ezt a technológiát V2V (Vehicle to vehicle) vagy V2X (Vehicle to everything) kommunikációnak nevezik, ami magyarul annyit tesz, hogy az autók beszélnek egymással, illetve beszélnek a környezetükkel, például a forgalomirányító lámpákkal. Nyilvánvaló, hogy a bevezetése szükséges, mert csak ennek segítségével biztosítható, hogy a járművek vezetéstámogató rendszerei minden helyzetben tökéletesen működjenek. Önmagában az autók kamerái, szenzorai és radarjai nem lennének elegek.

Csakhogy ez a technológia egyelőre nem működik 100%-os biztonsággal, amelyre a Ford hívta fel az illetékesek figyelmét. Legfrissebb kutatásaik és tesztjeik alapján kijelenthető, hogy a városokban használt tízezernyi vezeték nélküli hálózat potenciálisan megzavarhatja az autók hasonló elven működő biztonsági rendszereit, mert az autók hálózatai interferálnak a Wi-Fi hálózatokkal, így megbénul az internetes hálózat és az autó kulcsfontosságú rendszere is. Se internet a lakásban, se biztonság az autóban.

Míg előbbi kezelhető probléma, nem dől össze a világ, ha egy otthoni hálózat átmenetileg nem működik, de az autók esetében néhány másodpercnyi „kimaradás” is végzetes lehet. Hiszen amíg az interferencia fennáll, az autó nem érzékeli például, hogy a kereszteződésben piros a lámpa, vagy azt, hogy egy másik autó takarásból érkezik és már meg is történik a baj. Erre persze lehet azt mondani, hogy az autót a sofőrök vezetik, nem a kütyük, csakhogy az emberek hajlamosak elkényelmesedni és túlságosan megbízni a sávtartók, táblafelismerők, automata vészfékek és társaik világában, ezért kell tovább tökéletesíteni ezeket a rendszereket. A felfedezés komolyan késleltetheti az önvezető technológiákat is, amelyek bevezetése egyébként sem volt várható egyhamar.