2020. március 17. | 13:34

Hallottál már a Hartge F1 projektről?

A németországi Merzigben két testvér nem mindennapi hobbit választott magának: nap mint nap nagy BMW motorokat passzíroztak kisebb karosszériákba, általában a BMW 5-ös széria erőforrásait helyezték át 3-asok motorterébe, megerősítve az alvázat és a motort is feljebb pöckölve. Kijelenthetjük, hogy a Hartge aranykorában az Alpina egyik alternatívája volt. Egy tipikus tuningnál ők is átdolgozták a hengerfejet, a szívósort, magasabb sűrítési aránnyal dolgoztak és jobb kenési mechanizmusokat alkalmaztak. Persze a kovácsolt dugattyúk, az erősebb forgattyús tengelyek sem maradhattak el.

Egy napon aztán a fivérek úgy döntöttek, hogy az egekbe magasztalt Mercedes W124-es karosszériájába helyeznek egy áthangolt M88-as, BMW sorhatos motort. Az eredeti 3453 köbcentis blokkot 3535-re sikerült felfúrni mielőtt új dugattyúkat kapott volna, így aztán a W124-es teljesítménye 180 lóerőről 330-ra ugrott. A manuális váltó egy E24-től származik, a sportos futóműről pedig a Bilstein gondoskodott.

Azonban a sajtó nem igazán tudott vele megbarátkozni akkoriban, igazi Frankenstein autónak tartották – az F1 projekt egyszerűen nem volt reklám szempontból eladható, nem volt szalonképes. A ’70-es évek elejétől működő Hartge 2019-ben szűnt meg teljesen, az F1 modell pedig most kalapács alá kerül, a tulajdonos reméli, hogy egy igazi nosztalgiát kereső, egyedi megoldásoktól vissza nem riadó gyűjtőhöz kerül majd. Az RM Sotheby’s oldalán minden információ megtalálható.