2019. május 06. | 07:11

Tinédzserkorban indult a szerelem a BMW 2002 Tii-k iránt, ami aztán specializálódott a Touringok irányába

Az nem ritka, amikor egy családban ugyanaz a hobbi fordul elő, pláne ha testvérekről van szó. Amikor tuningról van szó, akkor viszont csodálatos, meghökkentő, vagy szimplán szemet gyönyörködtető eredmények születnek ebből! Ez esetben Touring BMW-k váltak a testvérpár „áldozataivá”.

Jan Echeverri még alig volt csak 15 éves, amikor otthon, Kolumbia fővárosában, Bogotában gyakran elkísérte az édesapját kerékpáros megmozdulásokra. Mivel apuka egy kerékpáros klub tagja volt, ezekre az eseményekre elég gyakran sor került, ahol a tinédzser Jan észrevett egy BMW 2002 Tii-t. Első látásra beleszerelmesedett a gyönyörű klasszikus kupéba, innentől fogva nem az volt a kérdés, hogy lesz-e neki egy ilyen autó, hanem az, hogy mikor? A tinédzser szerelem végülis évekig kitartott, amikor is 1998-ban sikerült beszereznie élete első autóját, de innen még hosszú út vezetett a 2002 Tii-ig.

Jan végülis nem maradt otthon, hanem Bogotából Kaliforniába költözött, ahol egy helyi autóbontót kezdett el látogatni, ahol alkatrészeket szerzett be azokhoz az autókhoz, amin éppen dolgozott. Hanem egyszercsak ott állt a telepen egy teljes 2002 Tii BMW. Jan nem túl sokat gondolkodott, megvette az autót, hogy aztán otthon csinosítgathassa. Időközben Jan testvére, Alex is elköltözött Bogotából, ugyanabba a városba, mint Jan. Természetesen együtt dolgoztak a 2002 Tii-n, aminek az lett az eredménye… hogy a testvér is rákapott az autóra, olyannyira, hogy végül ő se bírta ki, be kellett szereznie egyet magának.

Miután egy pár évig mentették a különböző 2002 kupékat a halál torkából, a testvérek egyszercsak találkoztak egy 2002 Tii Touringgal is. Nem tudom, mennyit tudsz a 2002 Tii Touring-verziójáról, de akkoriban az ilyenek nem olyanok voltak, mint manapság: a Touringok a legritkábbak voltak a 2002-szériából. Egy ilyen kínálkozó alkalmat elég nagy hülyeség lett volna kihagyni, úgyhogy a testvérek egy rövid tanakodás után felvették a kapcsolatot az eladóval, aki még csak nem is lakott messze, pusztán a szomszédos városig kellett elmenniük az autóért.

Arra viszont nem számítottak, mennyi munka lesz az autóval, mert hát… finoman szólva se volt jó állapotban a Touring. Javarészt megzabálta a rozsda, nem egy alkatrész hiányzott belőle, saját lábán nemigen tudott megmozdulni, de a testvérek inkább a kihívást és a várható eredményt látták benne, mintsem a gondokat.

Miután többszáz munkaórát áldoztak rá, elkészült az első Touringjuk, ami immáron alkalmas volt rá, hogy új gazdát keressen magának és egyben új otthonra is leljen. Hanem ha többszáz órát áldozol valamire, akkor két út lehetséges:

  • annyira megutálod azt, amin dolgozol, hogy aztán soha többet nem akarsz találkozni vele, nemhogy foglalkozni is még
  • még inkább elmélyül a szenvedélyed az adott dolog iránt és megszállott leszel

A testvérekkel az utóbbi történt, ráadásul tovább specializálódtak, most már nem csak a 2002 Tii BMW-kért voltak oda, hanem egyenesen a Touring-változatért, ami az egyik legérdekesebb a BMW Neue klasse-korszakából.

Miután felfedezték rajongásuk a Touringok után, nem volt megállás, rögtön 12 darabot importáltak, ebben végül benne volt az a kettő is, amit maguknak vásároltak. Jan rábukkant a leendő autójára, amikor egy másik Touringért volt éppen Németországban. Naná, hogy megakadt a szeme az Eingzig-feliratú autón és felvette a tulajdonossal a kapcsolatot, mit szólna hozzá, ha az autója végül is az Egyesült Államokba kerülne. Egy ilyen kocsinál erős lehet az érzelmi kötelék, így az ár akár másodlagos szempontot is jelenthet az eladás során. De pont ez volt a szerencséje Jannak, ugyanis a tulajdonost fellelkesítette a dolog, hogy olyan helyre kerülhet a verdája, ahol nincs akkora kultusza a BMW-nek, mint Európában, így belement az üzletbe.

Jan négykerekűje egy pályázásra felkészített autó volt. Amíg Németországban volt, iszonyú sok napot töltött a versenypályákon, emiatt át kellett alakítani úgy, hogy utcai felhasználásra is alkalmas legyen. A benne muzsikáló motor egy 2.3 literes S14-es volt, amit egy E30-as M3-asból emeltek át, összeházasítva egy rövid áttételes 5 fokozatú váltóval.

Persze nem maradhatott el a kötelező súlycsökkentés se, annyira kibelezték az autót, amennyire csak lehetett, kivéve a Scheel kagylóüléseket és a bukókeretet. A motorháztető és a sárvédők is ki lettek cserélve üveggyapotból készültre, valamint 3 küllős BBS RS kerekeket kapott az autó.

Jan testvére, Alex végig figyelemmel kísérte, ahogy Jan szépen összehozza álmai autóját a Németországban vásárolt Touringból, így már csak testvéri versengésből is úgy gondolta, hogy neki se ártana egy egyedire szabott Touringgal előrukkolnia. A szerencse segített Alex-nek megtalálnia a Touring-alapanyagot. Ugyanis Alex épp azzal volt elfoglalva, hogy eladja az 1987-es E30 M3-ját Németországban, amikor a vevő garázsában meglátott egy Touringot. Azonnal felkeltette az érdeklődését az elzárt autó, beszélt az eladóval, megvette a kocsit.

Pár hónappal később megérkezett az autó, aminek minden porcikáját átnézte Alex, hogy biztos legyen abban, mit kell kicserélni rajta, hogy később teljesen üzembiztos lehessen. Alex Touringja végül egy S14/02-es hibrid motort kapott, amit 45 mm-es Weber-karburátorokkal toldott meg, valamint a gyári kipufogót is lecserélte.

Mivel Alex autója eredetileg is utcai autó volt, a beltérben sok mindent meghagyott abban az állapotában, ahogy megvette az autót, beleértve a Recaro üléseket és a kétküllős Momo kormányt, külsőleg azonban kapott egy nagyon ízléses wide-body kitet.

Ahogy Jan és Alex egyre jobban elmélyült a 2002 Tii Touringokban, a szakmában is egyre nagyobb nevet szereztek és egy idő után csak úgy emlegették őket, mint a Touring-testvérek!