2023. augusztus 23. | 10:12

A 205-ös Peugeotnak van egy kivitele, ami ma már súlyos milliókat ér, ám ennél most egy még különlegesebb darab kelt el.

Félelmetes összegért kelt el nemrég a Monterey Car Week eseményen egy Peugeot 205. Vagyis nem egy sima 205, hanem a ralilegenda T16 - azaz Turbo 16 - elnevezésű kivitel.

Ennek nem sok köze van egy mezei 205-öshoz, ami egyébként nemrég volt épp 40 éves. Ez egy hosszított, emelt, összkerekes Peugeot 205, amely orrmotoros elrendezését megváltoztatták, így a blokk közvetlenül a hátsó ülések mögé került.

Ide egy 1,8 literes, 16 szelepes, turbós négyhengerest építettek be a mérnökök, amely a kor színvonalán kisautóhoz mérten félelmetes 200 lóerőt adott le 255 Nm nyomaték mellett. Ez csupán 980 kilót mozgatott, így gyakorlott sofőr kellett ahhoz, hogy az autót ne tekerjék fel a fára az első gázadás után.

Az elöl-hátul független futóművel szerelt kis ferdehátú alatt négy darab tisztességes, 273 milliméteres hűtött féktárcsa lapult, ami szintén nem volt akkoriban általános dolog. A nulla-százas sprint ma már nem olyan lenyűgöző, csupán 7,3 másodperc, ám a végsebessége bőven 200 km/óra fölé rúgott és ez elképesztő volt egy ilyen kisautótól.

A Peugeot a 205 T16 még hegyesebb változatával eleinte B-csoportos ralin versenyzett, majd amikor elkaszálták a szériát, akkor indultak vele a Párizs-Dakar ralin, ahol nyertek is.

Az, hogy utcai változat készült az autóból a B-csoportos rali követelménye volt. Összesen 200 darabot kellett legyártani, ezeket a Peugeot végig teljesítette. Az összes autót szürke színben építették meg, kettő kivételével.

Az első legyártott darab fehér lett és versenymatricákat kapott. A 170. darabot pedig egy akkor 26 éves arab fiatal, Abdullah bin Khalifa Al Thani rendelte meg, aki az akkori katari uralkodócsalád egyik sarja.

Neki nem tetszett a szürke szín, így rendelésére az autót feketére festették. Kifejezetten vigyázott a T16-osra és 2007-ig tartó tulajdonlása alatt csupán 8000 kilométert tett bele. Ezután még két gazdája volt az autónak, amit jó állapota ellenére azért 2022-ben felújítottak.

Rendbe szedték a motort és a hajtásláncot, a karosszériáról pedig eltüntették a kisebb használatból fakadó karcokat. Na, pont ez az autó került most kalapács alá a Monterey Car Week rendezvényén.

Egy olyan aukció indult el, amely során nem volt minimális licit, így eleinte mindenki beszállhatott. Végül 330 ezer dolláros áron (116,5 millió forint) kelt el az alig 8696 kilométert futott autó.

Peugeot

Peugeot