A modell majdnem harminc éves pályafutása alatt méltán érdemelte ki a címet.
Az SUV-mánia mára teljesen elborított minden autópiacot és minden országot, az utak megszokott képévé vált a hatalmas, olykor ormótlan megjelenésű egyenautók sokasága. Van olcsóbb, van drágább és eszünkbe juthat, vajon melyik volt az első? Persze, lehet vitatkozni, de melyik volt az első prémium extrákat nyújtó SUV?
A Jeep Wagoneer már a '60-as évek elején megjelent és bár első generációi nem nevezhetőek annyira prémiumnak, mégis olyan felszereltséget nyújtott a rivális FordBronco vagy Chevrolet Blazer modellekkel szemben, amely lehetőséget teremtett arra, hogy a háborúból ismert, terepre alkalmasnak tartott Jeep márkát a kényelemmel is összekösse. Természetesen a kezdetektől összkerékhajtású volt ez a széria is, így valós terepjáró képességekkel rendelkezett a Wagoneer.
Persze nem SUV-ként reklámozták az 1963-as megjelenésekor, hanem station wagonként, amelyet talán kombinak fordíthatnánk. A Willys Jeep Station Wagon utódja kényelmesebb volt és sokkal személyautósabb érzetet nyújtott, mint egy katonai terepjáró.
Mivel ebben az időben évente ráncfelvarrással jelentkeztek a modelleknél, a Wagoneer SJ egyre több extrát kapott az évek során, például légkondit vagy olyan biztonsági felszereltségeket, mint biztonsági öv minden üléshez.
Ezek a felszereltségek persze ma már nem tűnnek hatalmas extrának, de akkoriban nem számítottak alapnak, ráadásul a V8-as motorok kellő dinamikát biztosítottak. Amikor az AMC-hez került, 1974-ben a cég kisebb változtatások után bemutatta a Jeep Cherokee-t, amely a Wagoneer kétajtós változata volt és a '70-es évek Malaise-korszakában szintén átvették azokat a címkéket, amelyeket a Nagy Hármas is előszeretettel használt.
Az így bemutatott Limited verzió magasabb felszereltséget adott a modelleknek, a Jeep Quadra-Trac meghajtás, tárcsafékes rendszer, elektromosan állítható ülések, légkondi, centrálzár, AM/FM és CB-rádió, valamint tempomat is elérhető volt a csomagban. Emellett faberakás is kérhető volt, nem csak a belső felületekre, de az '50-60-as évekből ismert woodie autókat idéző külső fa díszítőelem is extra volt.
Az évtized végén azonban megjelent valami, ami a későbbiekben megnehezítette a Wagoneer életét, de ösztönözte is, hogy jobb legyen: a Mercedes-Benz G-osztály. Bár az amerikaiak inkább egyszerű terepjáróként tekintettek rá, amely inkább a Bronco versenytársa lehet, mintsem a kényelmesebb, prémiumabb Jeep kombi riválisa és a Wagoneer jobban teljesített, mint más station wagonok, de a cég úgy döntött, ideje megerősíteni luxus-státuszát.
1984-ben érkezett a változás, amikor az AMC a Wagoneer nevet a Cherokee továbbfejlesztett változatának adta, így jött létre az XJ. Eredetileg a cég teljesen le akarta állítani a régi Wagoneer gyártását, de az emberek annyira szerették, hogy úgy döntöttek, Grand Wagoneer néven megtartják. Ez a név meg is maradt egészen a modell életének végéig.
Az új név változásokat is hozott. Mind a Cherokee, mind a Grand Wagoneer luxus SUV babérokat akart, így a modelleket mindennel felszerelték, amelyre a '80-as évek képes volt. A Wagoneer új külsőt és belsőt is kapott.
Új, króm lökhárító és orrdísz került az autó elejére, a fejlett hangrendszer pedig alapfelszereltséggé vált, a napfénytető pedig extraként volt elérhető. A legnagyobb változás azonban a műszerfalon és a belsőn jelentkezett. Bőrbevonatú kormány, újratervezett ajtóbelsők és ülések.
1987 a Wagoneer tervezésének 25. évfordulója volt, de ezt már más szülőknél töltötte. Március 2-án a Jeep a Chrysler-csoport tagja lett. Ez azonban nem állította meg a Wagoneert a további fejlődésben, mivel a vásárlók még többet akartak a Grand Wagoneerből, így az 1989-91-es évjáratok számítanak a modell aranykorának.
Könnyűfém felni és felturbózott faberakás tette még impozánsabbá az autót, valamint rengeteg új színben vált elérhetővé, mind külső, mind belső tekintetében. Alapfelszereltség lett a kazettalejátszó, digitális kvarcóra a műszerfalon és az ablakfűtés is, ezen felül iránytű és hőmérő is került az autóba.
'91-ben a Chrysler azonban bejelentette, nem készül több Wagoneer, így nagy méretű SUV nélkül hagyva a Jeepet. A Wagoneer pályafutásának impozáns, majdnem harminc évében megteremtette a prémium SUV fogalmát, amelynek autói robosztusak, erősek, mégis kényelmet és olyan felszereltséget biztosítanak, amelyre a vevőknek egyre nagyobb szüksége lett.
Ezt a sikert a Stellantis, a Chryslert felvásárló cégcsoport is észrevette, így 2021-ben bejelentette, hogy újra életre hívja a Wagoneer nevet és a Dodge Ram platformjára alapozva piacra dobták a Jeep Wagoneer szériáját, hamarosan pedig az elektromos Wagoneer is bemutatkozik.