70 évig tartó uralma alatt II. Erzsébet számtalan autóval utazott és bővítette négykerekű gyűjteményét. Ma ezek közül hatot meg is ismerhetsz!
A következőkben bemutatok 6 klasszikus autót, amivel II. Erzsébet a nyilvánosság előtt mutatkozott. De elsőként ejtsünk pár szót arról, honnan is ered a királynő autókkal kapcsolatos fanatizmusa.
Az angol királynő már 19 éves korában megszerezte jogosítványát, majd a II. világégés kitörését követően ő is kivette a részét a háborúból. Feladatkörébe tartozott például a harckocsik és katonai teherautók szerelése, illetve kamionok és mentőautók vezetése.
Mivel a háború folyamán még „csak” hercegnő volt, így rendelkezett jogosítvánnyal. 1952-es trónra lépését követően ezt elveszítette, mivel Angliában a vezetői engedélyeket az uralkodó nevében adják ki, és a törvények szerint saját magának nem adhat. Ez persze nem jelenti azt, hogy a királynő több mint 60 éve nem ült a volán mögé: Ő volt az Egyesült Királyság egyetlen „polgára”, aki jogsi nélkül is vezethetett. Na de nézzük is, hogy az elmúlt több mint fél évszázadban milyen, mára már klasszikus autókkal is mutatkozott a királynő.
1953 Land Rover Series 1
Bár eleinte ki akartam hagyni a Land Rovereket, hiszen a királynő köztudottan imádta az angol terepjáró márkát, úgy éreztem, egyet azért mégis bele illik tenni a listába. Az angol uralkodó a termetes gépekkel nem csak a nyilvánosság előtt mutatkozott szívesen, de birtokain is előszeretettel hajtotta őket.
A Series 1 a háború befejeztével mutatkozott be. A terepjáró megjelenése előtt a gyártó luxus autókat szerelt, majd a viaskodás ideje alatt szerzett tapasztalatait hasznosítva átállt az offroaderek szerelésére. Az eredeti 1-es szériát egy 1,6 literes, 50 lóerős motorral szerelték, melynek működését egy 4 sebességes váltó segítette. A szériát minden egyes modellévben kicsit átdolgozták. A Land Rover 1992-es tudósítása szerint akkor még az 1-es szériába tartozó brit terepjárók 70%-a üzemképes volt.
1974 Rover P5B
A Rover P5-ös modellje 1958-ban mutatkozott be, és egészen 1974-ig gyártották. Ez idő alatt több ráncfelvarráson esett át, majd 1967-ben elnyerte végleges küllemi és mechanikai jellegzetességeit. Az utolsó szériás modelleket egy 3,5 literes, Rover V8-as motorral szerelték, ami 160 lóerő leadására volt képes.
A luxusautóból összesen 69 141 példány hagyta el a gyártósort. Bár a P5-öt többnyire magas beosztású politikusok használták, magának a királynőnek is van belőle kettő. Hivatali ideje alatt Margaret Thatcher, Edward Heath, Harold Wilson és James Callaghan angol miniszterelnökök is szívesen mutatkoztak a limuzinnal, majd a Vas Lady elnöksége alatt lecserélték, a hivatalos elnöki autó a Jaguar XJ lett. II. Erzsébet egyik Rovere a Top Gear 2003-as műsorában is felbukkant, ma a Warwick megyei Heritage Motor Centre-ben tekinthetőek meg.
1924 Rolls-Royce Silver Ghost
Az 1924-es Rolls-Royce Silver Ghostok a világ egyik legritkább autói, így áruk is a csillagos egeket verdesi. Az alábbi képen látható példány például 7,1 millió dollárért, vagyis megközelítőleg 2 milliárd 91,8 millió forintért kelt el egy 2012-es árverésen.
Egyes állítások szerint maga az angol királynő is rendelkezik egy kimagaslóan jó állapotú példánnyal, melyet saját részre vásárolt, nem pedig azért, hogy a népnek mutogassa – erre a célra van bőven elég RR-a. Megjelenése idején a Rolls „A világ legjobb autója” címmel illette, s a 7,5 literes gépezetből a gyártó is rendelkezik eggyel. A cég állítása szerint 570 ezer mérföldet, vagyis 917 326 kilométert tett meg, mégis a motorja úgy jár, mintha új lenne.
1950 Lincoln Cosmopolitan Limousine
Bár nem tudni, hogy az uralkodó honnan szerezte be saját Lincolnját, annyit mégis lehet tudni, hogy egy ’50-es Cosmopolitannal rendelkezik. Az autót Harry S. Trumannal való találkozása alkalmával használta, s valamiképp sikerült meggyőznie az amerikai elnököt, hogy adja neki.
Amit még tudni lehet a limuzinról, hogy a szériát 1949 és 1954 között szerelték Michiganben. Truman elsőként a General Motorshoz fordult, hogy megrendelje legújabb elnöki limuzinját. Ez mi más is lehetett volna, mint egy elegáns, hosszított Cadillac.
A GM viszont elutasította a kérést, így az elnök a Fordhoz fordult, akik viszont nagyon lelkesen felajánlották a zászlóshajó szerepét betöltő Lincoln Cosmopolitan elnöki autóvá való alakítását. De mégis hogy néz ki ez az óriás testközelből? Nézd meg a Hum3D animációját és járd körbe Te magad!
1992 Daimler DS 420
A királynő mindig is rajongott a Daimlerekért, gyűjteményében több modell is fellelhető volt. Olyannyira kedvelte a mára már megszűnt márkát, hogy a DS 420-t volt tekinthető az uralkodó „nem hivatalos” királyi autójának. Bár a limuzin már lassan 30 éves lesz, II. Erzsébet a mai napig járt vele, például esküvők vagy temetések alkalmával.
A Daimler limuzin nem csak megjelenésével, de felszereltségével is fenséget sugároz. A hátsó utasok számára a TV-n és számítógépen kívül egy mini bárt is szereltek a géptest hátsó részébe. A királynőn kívül időnként a dán királyi család tagjai is szívesen mutatkoztak saját példányukkal.
Nézd meg az alábbi videót és megtudhatod, milyen elegánsan suhan ez a több mint 2 tonnás királyi hintó!
2002 Bentley State Limousine
Igaz, az alábbi Bentley még bőven nem volt sorolható a királynő klasszikus autói közé, mégis úgy éreztem, hogy egyedi megjelenése miatt nem hagyhatom ki a listából. A limuzin különlegessége, hogy csak 2 példány készült, melyeket az uralkodó 2002-es Arany jubileumi ünnepsége alkalmával rendelte meg.
Robusztus megjelenése ellenére az Arnage alapjaira épített 4 tonnás limuzin kifejezetten gyorsra sikerült. A 6,75 literes V8-as 400 lóerő és 835 Nm-nyi nyomaték leadására képes. Legnagyobb sebessége 209 km/h, bár ilyesfajta száguldásra ritkán van szükség.
Az „Állami Limuzin” nem csak teljesítményével, de puszta termetével is tekintélyt parancsol. A 3 911 mm-es tengelytávhoz egy 6 324 mm-es teljes hossz tartozik, míg magassága 80 centivel több, mint egy hagyományos Arnage-é. Lassan 20 éves kora ellenére továbbra is ez a Bentley a királynő hivatalos állami autója.
Na de nézzük is milyen testközelből ez a 6 méteres monstrum? Less bele a videóba és derítsd ki Te magad!