2020. március 06. | 15:44

A jogalkotó célja a gyorshajtás és az ebből fakadó balesetek megakadályozása.

Az Európai Parlament még 2019 áprilisában megszavazta, hogy 2022. május 1-től az unióban csak olyan új autó kaphat forgalmi rendszámot, amelyet felszerelnek az ún. Intelligens Sebességszabályzó Asszisztenssel (ISA). A rendszer a GPS-jelek alapján és a kamerák segítségével tudni fogja, hogy az adott útszakaszon mekkora a megengedett sebesség, majd ehhez igazítja az autó aktuális sebességét.

Úgy működik, hogy a sebesség túllépésekor hangjelzéssel illetve a műszerfalon kijelzett sebességhatárt mutató piktogrammal figyelmezteti a sofőrt a gyorshajtásról, majd elveszi a gázt, ha a vezető nem reagálna. Fontos tudni, hogy a rendszer a fékekkel nem operál, tehát arra nem kell számítani, hogy az hirtelen befékez, amellyel akár veszélyes helyzetet teremtene. A vezető annyit fog érezni, hogy elmegy az erő az autóból. Bár ez is elég veszélyesen hangzik.

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy mi történik, ha előzéskor lépi át az ember a megengedett sebességet és az autó pittyeg, majd elveszi a gázt. Éppen ezért biztonsági intézkedésként a rendszer automatikusan kikapcsol, ha a gázpedált átnyomják a kickdown-kapcsolón (=padlógázt adnak az autónak). Csak ez jusson eszébe az embernek előzéskor, ne kapjon pánikrohamot és legyen mersze beletaposni a jobb oldali pedálba.

Ha már a kikapcsolásnál tartunk, meg kell említenem, hogy a start-stophoz hasonlóan ez is deaktiválható lesz egy gombbal vagy a menüből, tehát akit nagyon zavarna a működése, az megszabadulhat tőle. Legalábbis egyelőre így lesz, tehát senkinek nem kell csak emiatt lemondania az új autó vásárlásáról 2022-től. Feltételezem, hogy újraindításkor ismét aktív lesz a rendszer, tehát a kikapcsolási procedúrát ismételgetni kell majd.

Félreértés ne essék, senkit sem akarok arra buzdítani, hogy a biztonsága érdekében bevezetett automatikát kikapcsolja. Mert a halálos balesetek jelentős részét bizonyítottan az emberek okozzák, méghozzá azzal, hogy jobban mennek a kelleténél. A gyorshajtás öl! De ennek ellenére vannak kétségeim a rendszer működését illetően. Először is, garantált lesz 2022-re, hogy a térkép adatbázisa, amelyből az autó dolgozik közel 100%-osan pontos? Vagy lesznek benne olyan anomáliák, hogy benne felejtik az útépítés miatt bevezetett 60-as korlátozást az autópályán, miközben már lehetne 130-cal haladni?

Vajon a kamera 100-ból 99-szer helyesen fogja érzékelni a sebességkorlátozó táblát vagy sokkal rosszabb lesz az arány? Honnan fogja tudni a rendszer, hogy meddig tart a tábla hatálya? Ha a térképen útkereszteződést lát, de nincs már tábla, akkor ismét hagy majd menni? Mi van akkor, ha egy kezdő rutintalan előzésbe kezd, az automatika megfogja a sebességhatárnál és neki pedig nem jut eszébe padlógázt nyomni? Ismerek olyan vezetőket, akik még életükbe nem nyomtak padlógázt, mert nem merik lepadlózni a 60 lóerős autókájukat, nehogy felszálljanak vele az égbe…

Azt hiszem, a magam részéről jobban örülnék, ha minden bokorba sebességmérő radart szerelnének.  Az talán kevésbé lenne veszélyes. Vagy legyen GPS alapú a büntetés. Ha mondjuk fél percnél hosszabb ideig gyorsan hajtok, akkor automatikusan jöjjön a csekk, de ne vegye már el a gázt az autó miközben előzök. Vagy akkor jöjjön a teljes önvezetés. Szerintem elég lenne, ha csak hanggal és a műszerfalon jelezné az autó, amikor gyorsan hajtok, de akkor az ne is legyen kikapcsolható! Mert az új rendszernek nincs sok értelme, ha beindítás után a notórius szabályszegők mindig kikapcsolják.