2020. március 05. | 13:12

Vadonatúj alumínium alvázával és a BMW-től kapott turbós négyhengeressel a Morgan sportautója serényebb, mint valaha!

A Morgan Plus 4 messze a vállalat legnépszerűbb modellje, amit nyomós indokok támasztanak alá. A kezdetektől, vagyis az 1950-es évektől fogva a sokoldalú és kiegyensúlyozott sportautó komoly eszmei értékkel bír a Morgan autómárka életében. A 4/4-nél szélesebb kerekekkel rendelkező Plus 4 domináns esztétikát képvisel.

Az autóról képeket ide kattintva találsz.

A Morgan változatos és világszerte ismert modelljeinek körében a Plus 4 a szeretnivaló járművek közé sorolható.  Miközben nagyobb energiával és teljesítménnyel bír, mint a 4/4, képes megőrizni ugyanazt az üzemanyag-fogyasztási szintet, így ideálissá válnak vele a hosszabb túrák is. Mint ahogyan a többi Morgan autó esetében, úgy a Plus 4 is személyre szabható a lehető legtöbb értelemben. Végezhető rajta számos vizuális átalakítás kívül-belül, illetve a teljesítményjavításról se feledkezzünk meg!

De van, ami örök!

Visszautalva a címre, sok-sok gyártó piacra dob új modelleket azért, hogy az elődöt tudják helyettesíteni, ezzel szemben a Morgan filozófiája más. Ők szakítanak a hagyományokkal és ahelyett, hogy újabb generációval rukkolnának elő, megtartják az autónak régies, klasszikus és hódító külsejét, a modernizációt pedig főként a motortérben teljesítik ki.

Hölgyeim és Uraim, itt a bizonyíték arra, hogy közel 70 éven át is lehet úgy autót kimagaslóan értékesíteni, hogy alig-alig változtat rajta a gyártó és a vásárlók még így is odavannak érte! A 2020-as Plus 4 esetében is egy alvázfrissítés történt, ami mellett még bekerült a motortérbe a turbós BMW motor, és lám, külsőre meg sem tudnád mondani, miben különbözik a kifutó Plus 4-estől.

Semmi sem lehetetlen!

Vizuálisan a két autó elég közel áll ahhoz, hogy ne lehessen megkülönböztetni őket egymástól. Mindkét változat karosszériája alumíniumból készült, és az összes többi Morgan modell mellett ezeket is kézzel szerelték össze a vállalat angliai üzemében, Malvernben. Ugyanakkor az új, 2020-as modell architektúrája végett szinte teljesen újnak mondható. Az alumínium platform a CX nevet viseli és a vállalat elsőként tavaly mutatta ezt be Plus Six modelljében.

Ez egyben azt is jelenti, hogy az a fajta változás, amelyet más autógyártók több év alatt, folyamatosan és lassan vezetnek be megújuló modelljeikben, azt most a Morgan egycsapásra végrehajtotta. A Plus 4 acélvázát egy új, ragasztott alumíniumra cserélték, amely sokkal erősebb és keményebb, viszont maga a test még így is mindössze 96 kilót nyom.

Külsőre talán oldschoolnak tűnik, de van benne szervokormány, ABS, automata LED-es fényszórók, az ülések pedig finom, kényelmes bőrrel vannak bevonva, opcionálisan fűthetők. Az extrák listáján szerepel továbbá egy olyan audiorendszer is, amelyhez Bluetooth-on keresztül lehet kapcsolódni. A Sport Plus mód akkor már hab a tortán, amit a sofőr a középkonzolon tud aktiválni egy gomb megnyomásával, hogy az autó máris jobbat lépjen. A vállalat sokat tett azért, hogy a Plus 4-t vezetni még véletlenül se legyen olyan, mint az összes többi roadster. Akik már próbálták, azt mondják, ugyanannyira élvezetes vezetni, mint elődjét, ám nagyobb tempónál sokkal agilisabb, ami részben a merevebb alváznak, részben a teljesen felújított felfüggesztésnek köszönhető.

Az új autó mondhatni követte a Plus Six-et, hiszen abban is BMW motor van. A kistesóba a márka 2,0 literes turbós négyhengerese került, amely 255 lóerőt teljesít. Ehhez társul a nyolcfokozatú ZF automata váltó, amit sok más BMW-modellben is előszeretettel alkalmaznak. A Plus Six-szel ellentétben, amely csak és kizárólag automatával elérhető, a Plus 4 megvásárolható hatfokozatú manuális váltóval is, ami szerintem sokkal, sokkal jobban passzol az autó karakteréhez.

Ha a manuális változat mellett döntenek a vevők, nem árt, ha tudják, hogy az kevesebb nyomatékkal bír, mint az automata, illetve valamivel nehezebb (+4 kg) és lassabb is a jármű. Az automatával 4,8 másodperc alatt van nulláról százon a Plus 4, manuális váltóval ez 5,2 másodpercet jelent. Az autó végsebessége mindkét esetben 240 km/h, valamint a károsanyag-kibocsátás mennyisége is megegyező.

A Plus Four egy valóságos élményautó. Azért tervezték, hogy teteje csak a legkíméletlenebb körülmények közt kerüljön fel rá. Annak felszerelése egyébként nem annyira könnyű, csavarhúzóra és még néhány rögzítőelemre is szükség van. Az oldalsó ablakokat is célszerű beszerelni a tető felhelyezésével együtt, ám az sem gyerekjáték.

Nosztalgikus élményt nyújt és visszarepít az 50-es évekbe a hármas ablaktörlő, amit megtartottak a Plus 4 legújabb generációján is. Az autóhoz hagyományos kerekeket is lehet kérni, de a Morgan inkább a szélesítetteket ajánlja, amelyeket a merevebb és erősebb karosszéria miatt alkottak olyanná.

A vállalat legfrissebb termékei a Genfi Autószalonon kerültek volna bemutatásra, és ami még kínosabb, jó pár autó már ott is volt a helyszínen Svájcban, mire kiderült, hogy az eseményt eltörlik. A Morgan dolgozói így vissza kellett vezessék az autókat Angliába, hogy minél hamarabb lebonyolíthassák az online debütálást a malverni telephelyen.

Az autókat a bemutatót követően az Egyesült Királyságban bocsátják eladásra 67 000 dolláros (kb. 20 150 000 forint) alapáron.