A 10 legjobb, legkeményebb sportautó 2019-ben

Közzétéve:
2019-01-11, 15:21

A sebesség szerelmese vagy? Akkor ez a lista biztosan tetszeni fog

Társszerző: Hajdu Balázs

A listán található sportautók mindegyike rendszámmal ellátott, közútra regisztrált példány. Ha a pénz nem számítana, szerintem nincs az az ember, aki ne szeretne ezekhez hasonló játékszereket.

Az alábbi összeállításban a jelenleg gyártásban lévő, és gyártásból már kivont, helyettesítésre váró modelleket is felvonultattam. A ma már nem gyártott modellek remek összehasonlítási alapot nyújtanak a mai autók számára, még akkor is, ha a gyártásukat már leállították. 

Ezek a sportautók elég ritkák, a tízes lista összeállítása így is óriási kihívás. Ha vitatkoznál a sorrenddel, vagy hiányolnál egy-egy modellt a listáról, írd meg kommentben!

1. Porsche 911 GT3

Irányíthatósága, vezethetősége és lenyűgöző teljesítménye miatt ez az autó minden elismerést megérdemel. Az autóőrültek gyakorlatilag összes kérdésére választ ad, amikor a legjobban megtérülő befektetést keresik sebesség, izgalom és vezetői élmény tekintetében. A probléma az, hogy ezt ma már mindenki tudja, így elképesztően megnőtt az autó iránti kereslet. 

Porsche 911 GT3

Ez egy olyan autó, mely első ránézésre nem viselkedik hivalkodóan. A 493 lóerős, 4 literes, hathengeres motor ebben a tízes mezőnyben, de még a Porsche saját kínálatában is a gyengébbek közé tartozik. A súly-erő eloszlás, sebesség, tapadás, és egyensúly terén azonban nincs párja. Ez az autó nem közutakra való, még a versenypályán is csak a kivételesen tehetségesek tudják kordában tartani.

Az első GT3 1999-ben jelent meg. Azóta a modell három generációt vonultatott fel, és egyre csak jobb és jobb lett. A GT3 négy alkalommal nyerte el az Autocar díját a Nagy-Britannia legjobb vezetési élményt nyújtó autója kategóriában. A Porsche 911 különböző típusai összesen hét alkalommal kerültek díjazásra. Csak a rend kedvéért szeretném megjegyezni, hogy egyik autó sem nyert kettőnél többször a díj 30 éves történetében.

2. McLaren 600 LT

Miután ez az autó nyerte a fentebb említett kategória első díját 2018-ban, talán meglepő lehet, hogy csak a második helyet foglalja el a listán. Természetesen a McLaren is egy rendkívül elbűvölő sportautó, mely közúton és versenypályán is kiválóan teljesít. 

McLaren 600 LT

A 600LT a fantasztikus 570S alapján készült, ez a harmadik ‘Longtail’ modell a McLaren Automotive gondozásában. A lóerők száma harminc egységgel nőtt, és így már 592-őt számlál. Jelentősen erősítették a rugózást, a lengéscsillapítókat, az agresszívabb karosszéria pedig az eddiginél is komolyabb leszorítóerőt produkál. A legalacsonyabb össztömegű kiadás 1247 kilogrammot nyom.

Nagyon különleges csomagról van szó. Nyugodt szívvel kijelenthető, a McLaren kiváló munkát végzett. 

3. Ferrari 488 Pista

Kezdem a puszta számokkal: 710 lóerő, 770 Nm nyomaték, 1359 kg, 2,85 másodperc 0-100 gyorsulás, és egy 90 millió forintos árcédula – kiegészítők nélkül. Röviden és tömören, a 488 Pista nagyon különleges gép. És egyben nagyon hatékony is. Az Anglesey versenypályán ez az autó érte el a legjobb köridőt egy 2018-as felmérésen - 1 perc 11,4 másodperc, mely 1,7 másodperccel volt gyorsabb, mint a McLaren 600T ideje.

Ferrari 488 Pista

Lenyűgöző az autó reakcióideje. Szempillantás alatt engedelmeskedik a legapróbb kormánymozdulatoknak, valamint a váltó is finoman működik. A gázpedállal érdemes óvatosan bánni. Könnyedén gondolhatnád azt, hogy ennek az autónak a sebesség a legnagyobb vonzerője. Az igazság közben az, hogy ezért a rengeteg pénzért a világ egyik legkiegyensúlyozottabb és legkezelhetőbb autóját vásárolhatjuk meg. 

4. Porsche 911 GT2 RS

Nem létezik gyorsabb és erősebb Porsche 911 sportautó, mint a 690 lóerős, 340 km/h végsebességre képes GT2 RS. Brutális nyomaték és sebesség jellemzi, olyan, amivel a 911 Turbo S sem tud versenyezni.

Porsche 911 GT2 RS

A lenyűgöző teljesítmény kiaknázásához átlagon felüli vezetői képességek, és természetesen megfelelő tapadást biztosító abroncsok szükségesek. 21-es felnik, 325-ös profilú gumik segítenek ezt a démoni erőt harmóniába hozni az aszfalttal. A karbon-kerámia fék alapfelszereltség, a felfüggesztési beállítások pedig még jobban személyre szabhatóak, mint a GT3 RS esetén. 

A maga nemében egyedülálló: elképesztően jól reagál, gyors, mégis megbízhatóan viselkedik a versenypályán. 

5. McLaren 675 LT

Csak azért foglalja el ezt a helyezést, mivel a gyártását már leállították, a helyettesére pedig még várni kell. A McLaren 675 Longtail több szempontból is a nagykorúságot jelentette a brit autógyár számára. Ez volt az első McLaren szuperautó, mely bizonyítéka egy fontos felismerésnek: az igazi megszállott sofőröket a mindenkori legnagyobb sebesség érdekli.

McLaren 675 LT

A 675 LT egy körültekintően kivitelezett fejlesztési folyamat eredménye. Sikerült találniuk plusz 25 lóerőt a 3,8 literes, V8-as turbómotorban. Ehhez még hozzáadódik a 650S felszereltség, mely főleg a külsőségekben mutatkozik meg. A külső változtatások eredménye 40% plusz leszorítóerő, 100 kilogrammal kevesebb össztömeg, valamint erősebb felfüggesztés és gyorsabb kormányműfogasléc is megjelent az autóban.

Mindezek mellett sikerült finomítani a 650S nyomatékelosztási rendszerét és elektronikus rásegítőit, hogy az autó irányítása még finomabbá válhasson. Egy igazi szörnyeteg, mely bátran felveszi a versenyt bármelyik másik sportautóval, hiszen elképesztően gyors. 

6. Lamborghini Huracán Performante

Az egészen közeli múltban még ez a Lamborghini volt a sorozatgyártású autók körrekordere a Nürburgringen. Annak az autónak, mely a Nordschleifén is bizonyított, egyértelmű helye van ezen a listán.

Lamborghini Huracán Performante

Ez a 630 lóerős, extra könnyűsúlyú, négykerék-meghajtású Lambo gyorsabb, mint a McLaren P1, a Porsche 918 Spyder, vagy a Bugatti Veyron Supersport. Ez a tény mindennél többet elárul az autó tapadásáról, hajszálpontos irányításáról és elképesztő sebességéről. Nagyon nehéz felkészülni a V10-es szívómotor hangjára, amit 8000-es fordulaton hallat. A dupla tengelykapcsolós váltónak köszönhetően minden felfelé váltástól libabőrös lesz az ember.
A turbófeltöltős ellenlábasok korszakában külön figyelmet és elismerést érdemel a Huracán precíz motorja. És amikor sikerült felmelegíteni a Pirelli Trofeo R gumikat, átadhatod magad a valódi Lamborghini-élménynek. 

A Lamborghini Huracán több szempontból is rendkívül vonzó. Nem találsz ennél jobban kinéző karbonszálas karosszériát a világon. Ha vezetési élményre vágysz, abban sem kell csalódnod.

7. Lotus Exige Cup 430

Ez az autó nem kevesebb, mint a valaha volt leggyorsabb, utcai használatra is alkalmas sorozatgyártású Lotus. A Hethel Sport 380 specifikációt jelentősen átalakították: a Cup 430 kompresszoros V6-osa 430 lóerős, ez dolgozik az Evora GT430 modellben is. Az autó össztömege mindössze 1056 kilogramm, ez is hozzájárul a 3,3 másodperces 0-100 gyorsulási mutatóhoz. A végsebessége 290 km/h.

Lotus Exige Cup 430

A Cup 430 olyan szinten lenyűgöző és gyors, amit egyetlen modern Lotus sem ért el korábban. A lengéscsillapító és a stabilizátor is ízlés szerint állítható.

A versenypályán tapasztalhatjuk igazán az autó lenyűgöző irányíthatóságát. Mivel az autó rendkívül könnyű, nem helyeződik akkora nyomás az alkatrészekre, így körről-körre a legtöbbet lehet belőle kihozni. Esős körülmények között kicsit ijesztő lehet, egyébként is észnél kell lenni, hiszen hamar a sebesség mámorába kerülhet az ember. 

8. BMW M4 GTS

Újra és újra előfordul, hogy a BMW Motorsport részlegének vezetőségének merész gondolata támad, és gyárt egy különleges, extra limitált kiadású gépet, melynek puszta célja a lehető legjobb teljesítmény elérése.

BMW M4 GTS

Az ilyen ötleteknek köszönhető a BMW E30 M3 Sport Evo, E46 M3 CSL és az E90 M3 GTS modelleket is. Most pedig itt van ez: az M4 GTS, mely a BMW 4-es széria coupénak egy érdekes változata. Hathengeres, vízbefecskendezéses, 430 lóerős motor, karbon-kerámia fékek, teljes mértékig állítható, spirálrugós felfüggesztés, karbonszálas karosszéria – és egy csinos, 43 millió forintos árcédula.

Klasszikus, elsőmotoros kivitel, hátsókerék-meghajtás. Ettől igazán vonzó az M4 GTS. Ha sikerül elcsípni azt a pillanatot, amikor a Michelin Cup abroncsok még nem melegedtek túl, ez az autó a legmerészebb vágyaid is teljesíti a versenypályán.

A hátrányok? Talán a hathengeres motor egy kicsit gyenge az autó árához képest, a váltó nem annyira lenyűgöző közúti használat esetén, az irányítás javítása pedig némi befektetést igényel. Érdemes foglalkozni vele, kétségtelenül meghálálja a törődést.

9. Nissan GT-R Nismo

A mesés Nissan R35 GT-R. Ez az autó már legalább egy évtizede a piacon van, a GT-R Nismo azonban egy külön állatfaj, a 478 lóerős sztenderd modellhez képest. A duplaturbós V6-os teljesítményét egészen 592 lóerőig tornázták fel, a Nissan pedig tovább erősítette a karosszériát, illetve finomított a felfüggesztésen is. Az autó irányítása is kiegyensúlyozottabb lett, ezzel könnyebb engedelmeskedik a kanyarokban. Az autó tapadása és úttartása is átlagon felüli, ami nagyon szép teljesítmény, tekintettel az 1,7 tonnás össztömegre.

Nissan GT-R Nismo

A GT-R megítélése ezen a szinten viszont nem annyira egyszerű. Az autó ára 54 millió forint környékén mozog, ezzel egyértelműen a luxusportautók kategóriájába tartozik. Korábban a GT-R az óriásölő szerepét töltötte be, ennek a modellnek viszont nem csak a vételára, hanem a tempója is nagyok közé sorolja.

10. Mercedes-AMG GT R

A GT R kapta a legtöbb autóversenyből átemelt technológiát a Mercedes-AMG története során. Ez az autó üzenet Stuttgart irányába: készen áll felvenni a versenyt a Porsche 911 GT3-mal. Az autó puszta létezése kiválóan tükrözi a Mercedes-AMG elszántságát. Egyszer szeretnének már végre kilépni a Porsche árnyékából, és az ő szintjükön kívánnak sportautókat gyártani.

Mercedes-AMG GT R

A Porsche 911 GT3 a lista első helyezettje, a GT R viszont sereghajtó. Ez a tény arra enged következtetni, hogy van még némi elvégzendő munka a Mercedes háza táján. Azonban egy pillanatig se gondold, hogy bármi rossz lenne ezzel az autóval kapcsolatban. Pusztán az a helyzet, hogy két különböző stílusról van szó. A GT R 577 lóerős V8-asának hangjának például a GT3 hathengerese a nyomába sem ér. 

Van azért némi hasonlóság is a két a rivális modell között. Ilyen például a teljes mértékben állítható, merev felfüggesztés, és a négykerék-meghajtás. A Mercedes 10-pozíciós tapadáskontroll rendszere igazán figyelemreméltóan teljesít a versenypályán. Ha egy jó adag izgalomra vágysz, kapcsold ki ezt a beállítást; a Mercedes is kegyetlen tud lenni ilyenkor, főleg nedves körülmények között.

Neked melyik a kedvenced a listáról? Netán úgy érzed, kimaradt egy modell? Írd meg kommentben!

Forrás:

Kapcsolódó írások

1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
Autók az 1950-es évekből
2018. október 23.
Október 23-a alkalmából az Alapjárat bemutat 23 autót, melyek nagy hatással voltak az ’50-es évek motorizációjára
Renault Apline A110, kék, elölnézet, balról
2018. december 17.
A XX. század második felében a franciák is kivették részüket a motorsportból, aminek egyik legjobb példája az Alpine A110-es sportkupéja
2018. december 29.
1978-ban a Lamborghini, BMW és az ItalDesign közösen megalkották a valaha volt egyik legjobb BMW-t, az M1-t. 1978 és ’81 között a versenypályákon hódított, ma a gyűjtők nélkülözhetetlen darabja