2020-tól sajnos tényleg megdrágulnak az új autók

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-12-07, 16:47

A szigorú károsanyag-kibocsátási normáknak a vásárlók isszák meg a levét Európában.

2020-tól az Európai Unió területén elvárás lesz, hogy a forgalomba hozott autók átlagosan, flotta szinten maximum 95 gramm szén-dioxidot eregessenek a légkörbe kilométerenként. Ettől a szinttől az autógyártók nagyon messze vannak a valóságban, és nem segítenek rajtuk a vártnál lassabb ütemben növekedő villany- és hibrid autó eladások sem.

Az a gyártó, amelyik nem teljesíti a kívánt szintet komoly büntetésekre számíthat, ugyanis minden egyes kvótán felüli grammért 95 eurót kell fizetnie eladott autónként. A nagyobb autógyárak esetében ez akár több száz milliárd forintos tétel is lehet, ami természetesen végső soron magasabb vételárakat és masszív munkaerő leépítési hullámot eredményezhet.

A magasabb vételár pedig csökkenő újautó eladások formájában ölthet testet és máris beindul az ördögi kör, ami összeroppanthatja az európai autóipart, de legalábbis teljesen átformálhatja. Mert az autógyárak nem szeretet szolgálatok, a számok, statisztikák nyelvén értenek és pénzből élnek. Azok, akik talpon maradnak, extra költségeiket kegyetlenül át fogják terhelni a vásárlóikra.

Jelenleg azt lehet mondani, hogy az átlagos gyártónak egy eladott elektromos, „zéróemissziós” autója mellett két hagyományos, belsőégésű motorral hajtott autót lehet eladni „büntetlenül”, azaz akkor vannak bőven a CO2-kvótán belül. De a valóságban egyrészt se fizetőképes kereslet nincs ennyi elektromos autóra, se gyártói kapacitás, se elegendő akkumulátor

Európában jelenleg minden autógyártóra komoly büntetések várnak, senki nem lesz képes teljesíteni a szigorú kibocsátásra vonatkozó normákat. Márkánként ugyan eltérő lesz ennek hatása, de első körben autónként akár fél millió forintos emelkedésre lehet számítani. De az áremelkedés nem csupán a bírságok miatt borítékolható.

Alacsonyabb fogyasztásra, és ezzel együtt alacsonyabb károsanyag-kibocsátásra csak a modernebb, turbós motorok képesek, ezért a kínálatokból kieshetnek az olcsóbb, belépő szívómotorok. Helyüket a drágább erőforrások veszik át az alapmodellek esetén is, ebből adódóan a legolcsóbb modellek ára pusztán emiatt is emelkedni fog. Összességében tehát az várható, hogy Európában komolyan visszaeshetnek az újautó eladások az általános drágulás miatt. Ki issza meg mindennek a levét? A legkevésbé tehetős autóvásárló réteg.

Az európai vezetés által diktált irányvonal egyértelmű, szeretnék, ha gyártók és a vásárlók is az elektromos vagy hibrid modellek irányába mozdulnának el. Csak azok drágák. Drága gyártani és drága megvenni. Sehol máshol nincs a világon ilyen szigorú szabályozás, mint itt az EU-ban, ami főleg annak tükrében érdekes, a globális szén-dioxid kibocsátás 7%-át adják az autók, az európaiak pedig mindössze a 0,7%-át. Remélem ezt egyszer a döntéshozók is belátják, és az autósok vegzálása alábbhagy egy kicsit.

 

Forrás:

További autós hírek

Egy elegáns megfordulás tegnap délután a gyorsforgalmin. “Emberünk minden józan észre vonatkozó szabályt feledve, simán bekanyarodott a nem kicsi, jól…

Nagyon sok esetetről tudunk, ahol a lakók konkrétan megmondják: “Ne állj meg itt haver, mert kiszúrom a gumit, meg összekarcolom”…

A jelenlegi adatok szerint egy 33 éves férfi személygépkocsival közlekedett Dorog irányába, amikor egy kanyarban eddig tisztázatlan okból áttért a…

Nem elég, hogy nem akarja a piros lámpát kivárni… “Szokásos esti dugó a híd felé, két sáv áll mint a…

Halálra gázolt egy személygépkocsi egy gyalogoló férfit az M5-ös autópályán. A jelenleg rendelkezésre álló adatok szerint 2020. január 22-én 22…

Kapcsolódó írások

Komoly változások várnak az autósokra a jövőben egy EU-s döntés nyomán
2019. április 18.
2022-től léphetnek érvénybe azok a módosítások, amik miatt már csak új biztonsági technológiával ellátott járműveket lehetne forgalmazni
kilométer óra
2019. augusztus 11.
Az autóvásárlók fele támogatja, negyede pedig egyenesen ellenzi az új technológiát.
Halálos közúti balesetről készült fotó
2019. október 08.
Nagy fába vágta a fejszéjét az EU.
ideiglenes magyar rendszám
2019. december 11.
Egyszerűsödnek az ideiglenes rendszámok 2021-től.