2019. december 07. | 17:47

A szigorú károsanyag-kibocsátási normáknak a vásárlók isszák meg a levét Európában.

2020-tól az Európai Unió területén elvárás lesz, hogy a forgalomba hozott autók átlagosan, flotta szinten maximum 95 gramm szén-dioxidot eregessenek a légkörbe kilométerenként. Ettől a szinttől az autógyártók nagyon messze vannak a valóságban, és nem segítenek rajtuk a vártnál lassabb ütemben növekedő villany- és hibrid autó eladások sem.

Az a gyártó, amelyik nem teljesíti a kívánt szintet komoly büntetésekre számíthat, ugyanis minden egyes kvótán felüli grammért 95 eurót kell fizetnie eladott autónként. A nagyobb autógyárak esetében ez akár több száz milliárd forintos tétel is lehet, ami természetesen végső soron magasabb vételárakat és masszív munkaerő leépítési hullámot eredményezhet.

A magasabb vételár pedig csökkenő újautó eladások formájában ölthet testet és máris beindul az ördögi kör, ami összeroppanthatja az európai autóipart, de legalábbis teljesen átformálhatja. Mert az autógyárak nem szeretet szolgálatok, a számok, statisztikák nyelvén értenek és pénzből élnek. Azok, akik talpon maradnak, extra költségeiket kegyetlenül át fogják terhelni a vásárlóikra.


Jelenleg azt lehet mondani, hogy az átlagos gyártónak egy eladott elektromos, „zéróemissziós” autója mellett két hagyományos, belsőégésű motorral hajtott autót lehet eladni „büntetlenül”, azaz akkor vannak bőven a CO2-kvótán belül. De a valóságban egyrészt se fizetőképes kereslet nincs ennyi elektromos autóra, se gyártói kapacitás, se elegendő akkumulátor


Európában jelenleg minden autógyártóra komoly büntetések várnak, senki nem lesz képes teljesíteni a szigorú kibocsátásra vonatkozó normákat. Márkánként ugyan eltérő lesz ennek hatása, de első körben autónként akár fél millió forintos emelkedésre lehet számítani. De az áremelkedés nem csupán a bírságok miatt borítékolható.

Alacsonyabb fogyasztásra, és ezzel együtt alacsonyabb károsanyag-kibocsátásra csak a modernebb, turbós motorok képesek, ezért a kínálatokból kieshetnek az olcsóbb, belépő szívómotorok. Helyüket a drágább erőforrások veszik át az alapmodellek esetén is, ebből adódóan a legolcsóbb modellek ára pusztán emiatt is emelkedni fog. Összességében tehát az várható, hogy Európában komolyan visszaeshetnek az újautó eladások az általános drágulás miatt. Ki issza meg mindennek a levét? A legkevésbé tehetős autóvásárló réteg.

Az európai vezetés által diktált irányvonal egyértelmű, szeretnék, ha gyártók és a vásárlók is az elektromos vagy hibrid modellek irányába mozdulnának el. Csak azok drágák. Drága gyártani és drága megvenni. Sehol máshol nincs a világon ilyen szigorú szabályozás, mint itt az EU-ban, ami főleg annak tükrében érdekes, a globális szén-dioxid kibocsátás 7%-át adják az autók, az európaiak pedig mindössze a 0,7%-át. Remélem ezt egyszer a döntéshozók is belátják, és az autósok vegzálása alábbhagy egy kicsit.