2023. március 27. | 15:07

A balesetek fő oka még mindig ugyanaz a két tényező.

Hivatalos rendőrségi adatok alapján készített összesítést a Netrisk azzal kapcsolatban, hogy mennyi közúti baleset történik Magyarországon, és azoknak mi a fő oka. Ezen számok tudatában egészen elkeserítő, hogy romlott a helyzet 2021-es statisztikákhoz képest.

Bár csak három százalékkal emelkedett, összesen 14 679 személyi sérüléssel járó baleset történt 2022-ben. A statisztika azt is megmutatja, hogy összesen csak 5 vármegyében javult a helyzet, a többiben - beleértve Pestet is - csak romlott a helyzet.

Ezekben a régiókban 0,2 és 15,6 százalékkal emelkedett a személyi sérüléssel járó balesetek száma. Eközben Baranya, Borsod-Abaúj-Zemplén, Fejér, Jász-Nagykun-Szolnok, Somogy vármegyében kis mértékben, de javult a helyzet.

Azt nem szabad elfelejteni, hogy ezek kizárólag a személyi sérüléssel járó balesetek, még számtalan olyan lehet, ami szerencsére csak egy enyhébb koccanással végződött, így senkinek sem esett baja. Illetve a Netrisk kiemeli, hogy sok esetben a balesetben résztvevők a biztosítók és a hatóságok bevonása nélkül megegyeznek, így az ütközésnek később nincs nyoma.

Az adatokat kihámozva az is megállapítható, hogy Magyarországon a legtöbb balesetet még mindig a gyorshajtás okozza. Ez felel az összes eset 28 százalékáért, míg a második, az elsőbbségadási kötelezettség elmulasztása 26 százalékot tesz ki.

Ez a két ok így együtt az összes személyi sérüléssel járó eset bő felét jelenti, tehát már tudjuk, merre kéne fejlődni a jelenlegi közlekedési morállal. Persze ezek csak a balesetek fő okát jelentik, sokszor van ezekben más tényező is, amivel számolni kell.

Érdemes egyébként azt is végig gondolni szabálytalankodás előtt, hogy bizonyos esetekben a biztosító megteheti, hogy nem fizet. Ez jellemzően kirívó szabálysértéseknél van így, mint a jelentős sebességtúllépés vagy ittas vezetés.

További érdekesség, hogy ilyenkor nem csak a kötelező gépjármű felelősségbiztosítást nem fizet a biztosító, de akár a CASCO kifizetését is megtagadhatja. Pedig az sok esetben akkor is fedezi kárunk jórészét, ha nem mi vagyunk a hibásak.

Arról, hogy Magyarországon milyen súlyos problémát jelent a gyorshajtás, korábban egy videóban foglalkoztunk.

Netrisk 

Depositphotos