2022. április 01. | 15:49

Németh Balázs, a Porsche Hungária igazgatója szerint elkerülhető lett volna a chiphiány.

Egy igen súlyos válság kezdődött 2021 közepén az autóiparban és az autókereskedelemen, amit az orosz-ukrán háború csak még tovább mélyít. Nincs jó válasz arra a kérdésre, mikor lehet érdemes új vagy megbízható használt kocsit vásárolni – nyilatkozta a Forbesnak Németh Balázs, a Porsche Hungária igazgatója.

Az ügyvezető szerint a jelenlegi helyzet még a 2015-ben kirobbant dízelbotránynál is súlyosabb. Bár a cég sikeresen oldotta meg a koronavírus-járvány okozta problémákat, ám tavaly júliusban a chiphiány miatt már nem kaptak annyi autót, amennyit kértek, valamint a szállítási határidők egyre hosszabbá váltak, az árak pedig növekedtek.

Németh úgy véli, mivel a globális szereplők nem megfelelően reagáltak a 2017-től látható tendenciákra, így a chiphiány a pandémia nélkül is kialakult volna. A gyártói kapacitások nem követték az egyre növekvő igényeket. A chipeket használó IT, szórakoztató elektronikai és egyéb eszközök drasztikus fejlődésnek indultak, valamint az autók is sokkal komplexebbek lettek az elmúlt időszakban. Az elmúlt 10 év során csaknem háromszorosára nőtt az igény a félvezetők iránt.

autógyártás
Kép: Volkswagen

A szakember szerint Ukrajna orosz inváziója sokkal súlyosabban érinti az autógyártást, mint tette azt a koronavírus. A piac fokozatosan kínálatiból keresletivé alakult, ez pedig azt eredményezte, hogy a kereskedők egyre kisebb kedvezményeket adtak a járművekre, ám még ennek ellenére is elkeltek, mivel nem volt elég, hogy kielégítsenek minden igényt. Ezzel párhuzamosan a használt autók ára is emelkedett.

Ma például egy két éves kompakt családi autót 25-30 ezer kilométeresen pont annyiért tudsz eladni, mint amennyiért anno vetted. Úgy, hogy használtad két évig” – magyarázta Németh Balázs.

Nincsenek újszerű használt autók a piacon és ezzel párhuzamosan radikálisan megemelkedtek az új autók árai is, tehát már nincsen olcsó új autó se. Ennek köszönhetően egy teljesen kiszámíthatatlan folyamattal kell kalkulálnunk, valószínűleg most a magasabb kilométert futott, alacsonyabb környezetvédelmi besorolású autók még nagyobb mennyiségben fogják elárasztani Kelet-Európát.

Volkswagen Touareg
Kép: Volkswagen

A Porsche Hungária kínálatában vannak olyan modellek, amelyek ára 10-12 százalékot is emelkedett az elmúlt 1-1,5 év alatt, míg a szállítási idő a korábbi három hónapról 8-12 hónapra növekedett. Aki új autót szeretne, az válogathat a készleten lévő kocsikból, de a kínálat szűk. Elektromos autókat pedig egyáltalán nem tudnak rendelni a központtól.

Németh Balázs szerint nagyon sokan csak most ismerték fel, hogy az autóipar mennyi Ukrajnából és Oroszországból érkező, elengedhetetlen alapanyagot használ. Ilyenek például az elektromos kábelkötegek.

Ukrajnát is a Porsche Hungaria látja el Volkswagenekkel és alkatrészekkel. Két héten belül körülbelül 750-800 Volkswagen fog állni a cég ukrán határ közeli logisztikai telephelyén, Tuzséron. Ezeket a kocsikat nem lehet eladni Európában, mert más biztonságtechnikai, környezetvédelmi előírásoknak kell megfelelniük.

Nyitókép: Volkswagen