2023. június 05. | 09:29

A mérések és többféle statisztika összevonása érdekes eredményeket mutat.

Úgy néz ki, hogy Budapesten sem az autózás, sem a tömegközlekedés nem tud visszaállni a 2019-es szintre. A világ eseményeinek és a gazdasági döntéseknek a hatása elég nehéz helyzetbe sodorta Magyarországot, ami főleg az általános és az élelmiszerinfláción látható. Ez persze önmagában sokaknak nem jelent semmi, csak annyit kell róla tudni, hogy minden nagyon drága lett.

Főleg az boltokban érezhetők a csapások, mivel sok alapvető terméknél 37-40 százalékos drágulásról beszélhetünk. Egy ilyen drágulás pedig megváltoztatja az emberek fogyasztási szokásait.

Nem csak a boltban keresik a spórolás lehetőségét, de egyéb területeken is. Sokaknál az autózás könnyedén leszorítható vagy akár kivehető a képletből, így ez egy potenciális elem a spórolásra, hiszen az üzemanyag is drága.

Főleg az elmúlt évek eseményei, majd az árstop kivezetése utáni időszakban látható a változás. Ezt a fővárosban elhelyezett forgalomszámlálókkal támasztják alá, amik azt is megmutatták, hogy a 2019-es átlagot csak háromszor léptük át.

Ha azt nézzük a bázis évnek, tehát 100 százaléknak, a forgalom jelenleg olyan 90 környéként tart napjainkban, tehát alacsonyabb. Ezt megmutatják az üzemanyagfogyasztási statisztikák is, amelyek bár hasonlóan kis mértékben, de összesítve azt mutatják, hogy kevesebbet tankolunk.

Emellett a tömegközlekedést használók száma is csökkent a 2019-es bázisévhez képest. Főleg a járvány után volt egy tetemesebb csökkenés, amire a BKK-nak is reagálnia kellett. Bár járatokat nem kell ritkítani vagy megszüntetni, a cég gazdasági helyzetét tekintve segítségre szorul, amelyet elvileg a fővárosi önkormányzat már megszavazott.

Az autózás és tömegközlekedés csökkenésében egyébként az home office intézménye is benne lehet. Sok vállalat rájött, hogy nem csak spórolni tudnak ezzel a módszerrel, de a dolgozók életéből is kimarad az utazgatás és ezzel együtt egy bizonyos stresszfaktor.

A Magyar Autóklub is vizsgálta egyébként a helyzetet a Tom Tom nemzetközi forgalomfigyelő rendszerét felhasználva. Ők is arra jutottak, hogy az autók száma valamelyest csökkent és a csúcsidőben az átlagos áthaladási sebesség is jobb más európai nagyvárosokhoz képest.

Hasonlóan másokkal, ők is összefűzték a statisztikákat és visszavezették arra, hogy az élelmiszerinflációval összhangban csökkent az autósok száma. Mivel a boltban egyre több pénzt kell otthagyjanak, így az autón és a benzinkutakon is spórolnak, amennyit lehet.

Depositphotos