Ideiglenesen leállt az autógyártás a francia Renault tulajdonában levő Dacia romániai üzemében a félvezetők globális hiánya miatt, írta meg a Napi.hu a Profit.ro nevű oldalra hivatkozva.

A Dacia február 1-jétől függesztette fel a járműgyártást az érintett üzemében, de azt nem közölte, hogy meddig szünetel a termelés, amit a félvezetőkkel való ellátottsághoz igazítanak sok más autógyártóhoz hasonlóan.

A Dacia mellett a Fordnak van járműgyártó üzeme Romániában, de az amerikai cég nem jelezte, hogy a termelését csökkentenie kellett volna a chip-hiány miatt Kelet-Európában. Tavaly ez a két vállalat együttesen 438 107 járművet gyártott romániai üzemeiben. A Dacia termelése 2020-ban 25 százalékkal esett vissza a járványhelyzet miatt, szóval ez a kényszerszünet most végképp nem jött jól nekik.

Dacia Sander Stepway szemből

A globális chip-hiány miatt több autógyártó, köztük a Ford, a Daimler, az Audi és a Volkswagen is arra kényszerült, hogy csökkentse a termelési volumenét a gyáraiban. A félvezető komponensek iránti kereslet rendkívüli mértékben megnőtt 2020-ban, a koronavírus-járvány következtében otthon ragadt munkavállalóknak köszönhetően a szórakoztató elektronikai eszközök iránti kereslet és a laptopok vásárlási száma is megugrott tavaly.

Az autógyártás ezzel szemben 2020 tavaszán akadozott, utána viszont az autóipar a vártnál gyorsabban tért észhez a tavaszi leállások után, emiatt pedig a kereslet–kínálat egyensúlya felborult a mikrochipek piacán, a váratlan helyzethez alkalmazkodva ugyanis átszervezték a kapacitásokat, és időbe telik, amíg a gyártók visszatérnek a pandémia előtt bejáratott termelési eljárásokhoz. Politikai nyomásra hamarosan megoldódhat ez a probléma.

Az alkatrészellátásban tapasztalható beszállítói nehézségek a magyar autóipart sem kerülték el, de szerencsére az Audi győri üzemében már visszaállt a megszokott három műszakos munkarend.