Az aszfalt királyai – 7 ezres fordulaton az Alapjárat

Közzétéve:
2019-11-15, 16:52

Ott voltunk az elmúlt évek legjobb autós filmjének a premierjén, az Alapjárat csapata együtt nézte meg Az aszfalt királyait!

5 hónap. Ennyi ideje várta az Alapjárat csapata, hogy végre megnézhesse a mozivásznon az ígéretesnek tűnő filmet, amihez a Fórum Hungary teremtette meg a lehetőséget, 15 darab tiszteletjeggyel.

Alapjárat csapata Az aszfalt királyai című film vetítése előtt

Már az előzetesből is látszott, hogy nem egy elcsépelt kontármunkát fognak bemutatni novemberben, már maga a témaválasztás is telitalálat volt, Matt Damon és Christian Bale szereplése pedig még magasabbra tette azt a bizonyos lécet. Már akkor tudtam, hogy biztosan meg fogom nézni, ezért örültem, amikor közösen elhatároztuk, hogy 14-én, a bemutató napján megnézzük az autós filmek legújabb trónbitorlóját.

Az aszfalt királyai

6 év. Ennyinek kellett eltelnie, hogy a Hajsza a győzelemért után ismét egy színvonalas autós film kerüljön mozivászonra. A 70-es évek Forma-1-es futamainak izgalmai, és a korszak két meghatározó pilótájának rivalizálása az összes autórajongó szívét megdobogtatta, Ron Howard megmutatta, hogy igenis van helye ennek a kategóriának a hollywoody-i sikerprodukciók előkelő klubjában. Most James Mangold futott neki, hogy méltóképpen folytassa a sort, filmje visszakalauzol minket az 1966-os Le Mans-i 24 órás versenyre, amikor a Ford minden erejét és tudását bevetve próbálta megtörni a Ferrari egyeduralmát a legendás aszfaltcsíkon.

Az aszfalt királyai

2,5 óra. Ennyi ideig mi is a 60-as évekbe csöppentünk, főleg Amerikába, de persze a francia versenypálya sem maradhatott ki, sőt egy-egy jelenet erejéig még a Ferrari maranellói gyárába is betekintünk. A film első harmada arról szól, ahogyan a Ford megpróbálja felvásárolni az akkor csőd közeli Ferrarit, amiből egy heves konfliktus alakul ki a két iparmágnás között. A vérig sértett Henry Ford kiadja a parancsot: gyorsabb autót kell gyártaniuk, mint az olaszok. Ehhez persze a legjobb szakemberek kellenek, így kerül a képbe Caroll Shelby (Matt Damon), a V8-tuning atyaúristene és régi jó cimborája Ken Miles (Christian Bale), aki hétköznap szerelőként dolgozik, hétvégén meg körbealáz mindenkit a versenypályán. A magasztos cél és a Ford pénze mindenkiből egységet kovácsol, viszont az eltérő érdekek gyorsan konfliktusokhoz vezetnek. A film kitűnően bemutatja, hogy mekkora munka egy versenyautó megépítése és milyen veszélyes annak tesztelése, még akkor is, ha szinte végtelenek az erőforrások.

Az aszfalt királyai

A karakterek pedig zseniálisak. Matt Damon bravúros alakítást nyújt Caroll Shelby szerepében, kitűnő vezető és egyszerre nagy stratéga, végig kiáll és akár tűzbe is tenné karját barátjáért, Ken Miles-ért. Bale talán még egy fokkal jobban játssza el az önfejű, családjáról mégis gondoskodó gátlástalan pilótát, toronymagasan ő a film legszerethetőbb karaktere. Nagyon megtalálták a fejeket a szereplőkhöz, nekem Enzo Ferrari és a Scuderia csapata külön favorit volt. Hahotázva nevettem, ahogyan a film misztifikálta ezt a bájosan bolond népet, mivel őket nem szinkronizálták, ezért még autentikusabbak volt a boxban történő heves szóváltások, meg úgy maga, ahogy az olaszok intézik a dolgokat.

Ford GT40-esek

A versenyek izgalmasak, nem csak arról szól, hogy padlógáz aztán lesz, ami lesz. Jobban belemerül a taktikázásba és stratégiákba, ami ugyebár a 24 órás futamok kötelező velejárója, de szerencsére motorhangból sem szerénykedik a film. A GT40-es Fordok öblös rotyogása és a Ferrarik karcos üvöltése boldogsággal töltötte el a szívemet, az már kevésbé, hogy néhol látványosan CGI-effekteket használtak, egy-egy jelenetben pedig felgyorsítottnak láttam a képkockákat. Mondjuk érthető, hiszen vastagon muzeális értékű autókról beszélünk. Meg amúgy is, jóval több a pozitívum, amiktől átsiklik a szem az ilyen apróságokon.

Az aszfalt királyai

Mert egyszerre szórakoztató, izgalmas, rengeteg autó van benne, és szinte nincs olyan jelenet, ami ne a négykerekűekről szólna(!). És azért sikerült egy kis drámát is belecsempészniük. Mivel a film megtörtént eseményeken alapszik, ezért nem lövöm le a poént, ha azt mondom, hogy a vége elég szívszorítóra sikeredett. Nem tagadom meg is könnyeztem, de szerintem nem csak én vagyok így ezzel a szerkesztőségből. Szép emléket állítanak az évtized talán legkitűnőbb pilótájának, Ken Miles-nak, és az autóversenyzés eme dicső korszakának. Ha benzin csörgedezik a véredben akkor mindenképp nézd meg, de ha csak a családdal szeretnél beülni a moziba és megnézni egy igazán jó filmet, akkor is ajánlani tudom Az aszfalt királyai c. filmet. Az Alapjárat csapata imádta, és bízik abban, hogy a jövőben is láthat még ilyen színvonalas autós produkciót!

Csapatunk tagjai is egy-egy mondatban kifejtették véleményüket, íme:

"Zseniális színészi játék, képileg, sztori-ügyileg is rendben volt a film, az a közel három óra pikpakk eltelt. A szokásos klisék azért megvoltak, de a filmnek minden szakaszában sikerült mély érzelmeket átadnia. Az igazi autóbuzit viszont nem lehet megvezetni, mert azaz egy dolog nem tetszett, hogy visszaváltásoknál 7000-es fordulatszámtól nem feljebb ugrott a mutató, hanem visszaugrott 5-6 ezerre. Súlyos hiba. Egyébként az öreg Ferrari és az olaszok megnyilvánulásai mindent vittek" - Erős Márk (újságíró/műsorvezető).

"Az Aszfalt királyai számomra, mint film elképesztően jó élményt nyújtott. A sztori, képvilág és a szereposztás zseniális, folyamatosan lekötötte a figyelmemet. Természetesen mint bármelyik hollywoodi film esetében, itt sem a tökéletes realitás talaján marad a történet, de elképesztően jól lavíroztak a szakmailag elfogadható és az átlagember számára is érdekessé színezett történeti szálak között. Akinek van bármilyen pályatapasztalata, akár csak egy hétvégi baráti gokart versenyről, biztos vagyok benne, hogy a film végére kőkeményen emelkedett a pulzusa. Ken Miles (Christian Bale) számomra legfontosabb tulajdonsága a technika tisztelete volt" - Kozma Ádám (újságíró).

"Fel sem tűnt, hogy 2 és fél órát ültem a teremben. Szépen komponált képek, hangok, vágás. Izgalmas szereplők és karakterek. Ezt a filmet érdemes moziban megnézni, mert kikapcsolja és magával ragadja az embert egy analóg világban, amely nagyon emberi, jó és rossz értelemben" - Gulyás Gábor (vágó/szerkesztő).

"Ugyan két és fél óra hosszú a film, de nekem ez fel sem tűnt a moziteremben, sőt, még tovább is néztem volna ezt a remek alkotást! Az 1966-os Le Mans-i versenyt feldolgozó rész maga volt a tömör gyönyör, emellett a film soundtrackjét és az operatőri munkát emelném ki, mindkettő nagyon ott volt a szeren. Christian Bale zseniális alakítása nálam minimum Oscar-jelölést érdemel, egyedül a magyar szinkronhangok piszkálták kicsit a fülemet, ha teheted, akkor magyar felirattal nézd meg a filmet. Külön piros pont jár azért, hogy a film készítői nem feledkeztek meg a Ford (és az amerikai autóipar) legendás alakjáról, Lee Iacoccáról sem, aki idén júliusban hunyt el" - Kiss Márton (újságíró).

"Direkt nem nagy elvárásokkal érkeztem a filmre, mivel nem gondoltam volna, hogy a Rush színvonalát tudná ütni, de tévedtem! A szereposztás pazar, a témaválasztás zseniális, a kivitelezés pedig azta [email protected]. Hatalmas élmény volt látni a szinte korahű Le Mans-i aszfaltcsíkon körözni a GT40-est és a 60-as évek sikerautóit" - Háfra Zsolt (újságíró).

"Számomra nagyon pozitív volt a film, és kedvet is kaptam a vintage pin up fotózáshoz.  Ezzel a drámai végszóval is azt kell mondjam, hogy a  történetét tekintve nagyon jól voltak időzítve a pillanatok, egy percre sem éreztem azt, hogy unalmas lenne a film. Nagyon jó volt átélni az autóversenyzésnek ezt a történelmi pillanatát e filmen keresztül" - Tímár Viktor (fejlesztő).

"Nagy elégedettséggel  távoztam a filmről, teljes mértékben visszaidézte a 60-as évek hangulatát. Egy csodálatos barátságot láthattunk megelevenedni a múltból, valamint egy bámulatos versenyt a felkészülés pillanatától kezdve, mely várhatóan sok millió embert el fog érni. Nagyon jól visszaadta a film a versenyzés világának korabeli hangulatát, ezen túlmenően azt a sok tervezést munkát, ami egy ilyen autó megálmodásához szükséges. Csak ajánlani tudom" - Adok Máté (fejlesztő)

További autós hírek

Egyre hangsúlyosabb a környezettudatosság az autógyártók körében is, ami nem csak az elektromos és hibrid modellek piacra dobásában nyilvánul meg.…

Egy new yorki férfi életét vesztette, miután egy véletlenül távolról beindított autó egy másikhoz préselte. A 21 éves Michael Kosanovich…

Rosszul sikerült egy próbaút Szentpéterváron. Egy hölgy szemelt ki magának egy Audi A7-est Szentpéterváron, el is vitte próbaútra, amikor nagy…

Megdöbbentő Facebook poszt és YouTube videó került ki az Internetre a tegnapi napon, amire olvasónk hívta fel a figyelmünket. Egy…

A megyei katasztrófavédelem tájékoztatása szerint szombat kora délután baleset történt Eger és Kerecsend között. Három személyautó érintett a balesetben. A…

Kapcsolódó írások

ford gt40 szemből
2019. június 14.
Ken Milesék 1966-ban megtörték a maranellóiak egyeduralmát Le Mans-ban, az erről készülő filmet hamarosan a mozikban is megnézheted.
Jos és Max Verstappen
2019. július 01.
Az F1 holland sztárja édesapjával, Jos Verstappennel indulna a 24 órás versenyen.
Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso
2019. július 07.
A 250-es volt a Ferrari egyik leghíresebb szériája, sorra zsebelték be a sikereket a versenypályákon, de az utcai változatok sem merültek a feledés homályába!
Az Audi különleges típusa: Lunar Quattro
2017. május 03.
Persze nem fogsz az utcán találkozni vele, de az új Alien: Covenant filmben láthatod, ahol a legénység egyik „tagja” a különleges, négykerék meghajtású holdjáró