Az EU közlekedése 6 500 milliárd forintnyira van a klímasemlegességtől

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2020-01-14, 07:24

Ekkora összeget kellene arra fordítani, hogy elegendő elektromos töltő álljon rendelkezésre.

A szakértők azt mondják, hogy 2030-ra körülbelül 44 millió elektromos gépjármű lesz Európa útjain. Ha a növekedés üteme megmarad (és meg kell maradnia a klíma védelmének érdekében) akkor 2050-re lehet a kontinens közlekedése teljesen károsanyag-kibocsátás mentes. Ez azonban még messze van, a cél ugyan világos, de az odáig vezető út még nem teljesen tiszta, már csak azért sem, mert ehhez jelenleg még hiányzik szinte a teljes infrastruktúra.

Légszennyezés

Számítások szerint a „kellő mennyiségű” elektromos autó kiszolgálásához szükség lenne legalább 3 millió töltőpontra szerte az Európai Unióban. Ettől a számtól még nagyon messze vagyunk, a források szerint még a 200 ezret sem érte el a töltők száma. Mindez rengeteg befektetett pénzt jelent az elkövetkező években, átszámítva, körülbelül 6 500 milliárd forintba fog kerülni, mire elegendő számú töltőállomás lesz szerte az unióban.

A megvalósításhoz minden bizonnyal össze kell fognia az állami- és a magánszektornak is, hogy ezt a felfoghatatlanul nagy összeget elő lehessen teremteni. Más alternatíva híján az elektromobilitás látszik az egyetlen megoldásnak a károsanyag-kibocsátás visszaszorítására az utakon, ami természetesen csak akkor lesz valóban zöld, ha a töltéshez használt áram tiszta, megújuló forrásokból származik majd. Jelenleg ettől is nagyon messze vagyunk.

Elektromos töltő

A töltők mostani alacsony száma meglepő adat lehet, de az infrastruktúra kiépítését eddig az igény motiválta egyedül, és mint tudjuk, az elektromos autók terjedése lassabb a vártnál. Az emberek idegenkedése, a villanyautók magas árai és az alacsony hatótáv eddig nem kedveztek a terjedésüknek. Viszont ahogy telnek az évek és közeledik 2050, amikorra az EU klímasemlegessé szándékozik válni, a kormányok (és az emberek is) kényszerhelyzetben lesznek.

Két forgatókönyvet tudok elképzelni. Az egyik szerint a kormányok további támogatásokkal igyekeznek ösztönözni az embereket az elektromos járművek megvásárlására, és így a teljes népesség nagy része lesz képes autót vásárolni magának. A másik eshetőség pedig, hogy a hagyományos autók forgalomba hozatalának megtiltása mellett nem számíthatnak további kedvezményre, segítségre az emberek. Ha így lesz, sokan maradhatnak a 2040-es, 2050-es évekre autó nélkül.

Sokat javítana a helyzeten, ha a technológiai fejlettség felzárkózna a klímavédelmi célokat erőltető politikai irányvonal mellé. Ha megtalálnák az akkumulátorok újrafelhasználásnak lehetőségeit, ha felfedeznének olcsóbban gyártható és fenntarthatóbb módon bányászható erőforrásokkal készülő akkumulátorokat, és ha ennek köszönhetően jelentősen csökkenne a villanyautók ára, akkor optimistábbam tekinthetnénk a mobilitás jövőjébe.

További autós hírek

A Pofátlan(tan)ítás egy extra epizódjaként tette közzé a baleset-megelőzés Facebook oldala ezt a videót. Sajnos mi is posztoltunk a napokban…

Egyszerűen azt tapasztaljuk, hogy nagyon sokan nem az útviszonyoknak megfelelően vezetnek. Nem, valóban nem esik a hó, de a napok…

Több levelet kaptunk a témában az utóbbi időben, ezért tegyük tisztába azt, hogy miért nem kapsz büntetőpontot a kiszabott bírság…

Ismerős kép lehet sokatoknak, ahogy az asszony bringáját viszitek haza a vasútállomásról vidéken… 🙂 A videón látható szituáció is hasonló…

Venczel János versenyző nyilvános posztjára bukkantunk a Facebookon és megdöbbentünk a meglehetősen precíz, aljas tolvajtempón. Írja: “Kedves Ismerőseim!! 300.000 Ft…

Kapcsolódó írások

Járművek légszennyezése rajzon
2019. március 29.
Az Európai Parlament újabb intézkedést hagyott jóvá a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének érdekében
Autó károsanyag-kibocsátás
2019. december 22.
Ha az autók nem bocsátanának ki több szén-dioxidot, akkor megmenekülne a Föld klímája?
2018-as Ssangyong Tivoli hátulról
2019. február 25.
Míg Magyarországon növekedtek az eladások 2018 januárjához képest, addig Európa nagy részén romlott a helyzet
autóbaleset
2019. április 18.
Egy friss felmérésből kiderül, melyik országban jut 1 millió emberre a legtöbb halálos baleset