2020. július 22. | 14:39

A Groupama Biztosító ingyenes vezetéstechnikai tréninget ad a friss jogsisoknak!

„Munkába állás és gyermek születésekor nélkülözhetetlen a jogosítvány” a címe a 2020. július 21-én megrendezett vezetéstechnikai bemutatóval egybekötött sajtótájékoztató közleményének. Akárhogy is egyszerűsíteném le a témát azzal, hogy a vezetés nem való mindenkinek, a fenti mondatot elolvasva egy pillanatra elfog az érzés, hogy az autóvezetés manapság az emberi lét alapját képezné. Aligha.

A jogosítvány és az autó tulajdonlása valóban nagyban megsegíti az ember életét és tudom, hogy egy autóbuzitól vagy bárkitől, aki rendelkezik jogosítvánnyal, teljesen hiteltelen lenne az az állítás, hogy autó és jogsi nélkül is lehet teljes életet élni. Talán az is, de az is egy tény, hogy megfelelő körültekintés, önismeret, figyelem, rutin nélkül könnyen el is lehet dobni egy életet.

A sajtóesemény előadói nem mások voltak, mint Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (EMMI) család- és ifjúságügyért felelős államtitkára, Rácz Zsófia, a fiatalokért felelős helyettes államtitkár és maga Bertrand Woirhaye, a Groupama Biztosító vezérigazgatója.

Novák Katalin államtitkár beszélt arról, hogy idén július elseje óta a húsz év alattiak számára ingyenes a KRESZ vizsga. Mi sem bizonyítja jobban, hogy a fiatalok lelkesednek a támogatásért, mint az, hogy már 56 ezer húsz év alatti fiatal élt a lehetőséggel, mondta el Rácz Zsófia helyettes államtitkár. A támogatást kiterjesztették a CSED-en, gyeden, és gyesen lévőkre is, így a kismamák számára is könnyebb a vezetői engedély megszerzése. Azt is megtudtuk, hogy a nagycsaládosok támogatásával jelenleg 28 ezer család jutott autóhoz, összesen 34 milliárd forint értékben.

Az ismertetett pénzügyi támogatások sikere szerintem nem is kérdés, hiszen a fiatalok és a fiatal szülők számára is nagy segítség minden fillér. Az már egy másik dolog, hogy ezzel önmagában semmit sem érnénk el annak érdekében, hogy a magyar sofőrök átlagos vezetési tudása javuljon, ami az átlagot tekintve borzalmas. Ennek kapcsán Bertrand Woirhaye elmondta, a Groupama biztosító felajánlott augusztus közepétől október közepéig egy ingyenesen igénybe vehető tréninget, amin elsősorban azok jelentkezését várják, akik épp a jogosítvány megszerzése közben vannak, de azok számára is elérhető, akik úgy érzik, szükségük van további rutin megszerzésére, és egy évnél nem régebben szerezték meg a vezetői engedélyt.

A Groupama Biztosító megbízásából készült országos kutatásból kiderült, hogy a jogosítvány megszerzésének nehézsége nem minden esetben anyagi eredetű. 10-ből 8 ember fontosnak tartja a jogosítvány megszerzését az első munkába állás idején, vagy amikor gyermek születik a családban. Bár a megkérdezett kisgyermekes anyukák 64 százaléka szerint jobban tudnak a gyereknevelésre koncentrálni abban az esetben, ha autóval rövidebb idő alatt tudják elvégezni ügyeiket, mégis 71 százalékuknak nincs jogosítványa. A megkérdezett anyukák harmada drágának tartja és/vagy félnek a vezetéstől.

A félelem az egyik kulcsa annak, ami meghatározza magyar autós közlekedési kultúra borzalmas irányát, de csak azért, mert a mérleg másik végén a türelem hiánya áll. Szörnyű lehet annak egy átlagos hétköznap reggel vagy délután, aki alapvetően nem rendelkezik megfelelő rutinnal, eleve nem ismertették meg vele az autó fizikáját, csak azokat a mozdulatokat és reakciókat sajátította el, amit mazsolaként az oktatóautóban óvatosan megtanult. Ugyanakkor annak az oldaláról is nehezen feldolgozható, aki igyekszik a munkába, amikor az előtte álló sofőr három autónyi féktávról elindulva, egy vágtató katica tempójában csorog ki a keresztőzédesbe, majd ernyedt kormánymozdulattal a biztonságot nyújtó belső sávba érkezve felgyorsul 34,5 km/óráig. Persze a defenzív vezetés a kulcsa mindennek, csak mellé járhatna alanyi jogon a stresszoldó masszázs is.

Szerintem a fent leírt ok-okozati kapcsolat megoldása egy átfogó újraszervezés lehetne, de nyilván senkinek nem célja rögösebbé tenni a vezetői engedély megszerzését, épp ellenkezőleg. Nem is olyan régen (ami elég relatív, emlékeim már nem nagyon vannak róla), amikor a jogosítványt szereztem, még egy járműkezelési (rutin) vizsga is kellett ahhoz, hogy egyáltalán a többi autós közé mehessek. Tulajdonképpen pont ugyan ezt a rutint meg lehet szerezni az oktatóval, alacsony forgalmú útszakaszokon is, így ésszerű lépésnek tűnt a megszüntetése, sőt, ma még anyagi támogatással is élhetnek az ifjú pilóták.

Minden egyes alkalommal, amikor a Groupama egyik vezetéstechnikai bemutatójával összekötött rendezvényén járok, azon gondolkodom, vajon hogyan lehetne bevezetni a jogosítvány megszerzésébe az itt összegyűjthető tudást. Mert a papír megszerzésének könnyítése persze fontos szempont, az ember életkörülményeinek javítása érdekében, de ha nem változik a közlekedési kultúra és vezetési tudás szintje, akkor a nagy számok törvénye alapján csak romlik majd a helyzet. Ezeken a pályákon van lehetőség ellenőrzött kereteken belül teljes biztonságban megismerkedni az autó fizikájával, a tapadás határaival és a mozdulataik következményével azoknak, akik félnek a vezetéstől, ráadásul nem maguktól kell rájönni, hogy hogyan kezeljenek egyes helyzeteket, hanem rutinos szakemberek segítik őket. Az itt megszerzett tudás jó esetben sosem lesz élesben használva, de olyan helyzeteket idéznek elő, amik nap mint nap előfordulnak az utakon, következményük pedig tragikus vagy szerencsés lehet, helyzettől és rutintól függően.

Remek példát láthattunk, két eltérő rutinnal rendelkező sofőr problémamegoldó képességéről, mivel Novák Katalin államtitkár és Rácz Zsófia helyettes államtitkár is megcibálta a családbarát Vitarát a műgyantán. Szerintem az emberek 90 százaléka rosszul reagál a teljesen hétköznapi forgalmi szituációkra, pedig ilyenkor derül ki valójában, hogy vészhelyzetben ki milyen esélyekkel indul.

Novák Katalin még indulás előtt említette, hogy járt már hasonló vezetéstechnikai pályán korábban, ettől függetlenül a sajtó, de még a tanpálya munkatársai közül is sokakat meglepett. Sok-sok hibátlanul teljesített kör közül csak egyetlen alkalommal csúszott a műgyanta szélére, gyakorlatilag végig határozott és gyors kormánykezeléssel terelte a kedvenc magyar SUV-t, a fizikai akadályokat szimbolizáló vízoszlopok között. A látottak alapján nekiállhatnék az államtitkár autóversenyzői múltjának felkutatásába, de jóval valószínűbb, hogy az évek során megszerzett vezetési rutint, valamint a korábbi alkalommal vezetéstechnikai pályán szerzett tudást kamatoztatta. A helyzet az, hogy számomra jó volt látni egy autós szakmától független sofőrt, aki biztonságosan kezeli a járművet. Nagyon szívesen megnéztem volna, hogy a szolgálati autó sofőrje hogyan kezeli a helyzeteket, de végül nem vetettem fel az ötletet a szervezőknél.

Rácz Zsófia helyettes államtitkár is végigment a feladatokon, estében sokkal kézzelfoghatóbban látszott az, mi is a célja ennek az egész játéknak tűnő valaminek. A helyettes államtitkár nyilvánvalóan jóval kisebb rutinnal rendelkezik, és valószínűleg nem is találkozott még ilyen szituációkkal, így iskolapéldája volt a vészhelyzetre történő reakciók kezdeti hiányosságainak. A rántópados, vizes műgyantás szimuláció gyors és rutinos reakciók követel, amit megtanulni azért nehéz, mert az ember egyszerre több érzékszerévre hagyatkozva ösztönös reakciót végez. Mivel az első pár alkalommal, még a szituáció megismeréséről szólt a dolog, látszólag kontrolláltalanul forgott az autó a műgyantán. Azonban az instruktor tanácsainak és az eddig ismeretlen mozgás beidegződése látható volt, az egyre gyorsuló reakciókon.

 

 

Bár a két prezentáció arányaiban túl szép képet fest az átlag magyar sofőr vezetési képességeiről, az tökéletesen látszott, miért lenne szükséges kötelezően elvégezni ezeket a tréningeket.

Ha épp most szerzed a jogsit, vagy nem  olyan régen szerezted, teljesen mindegy, hogy mennyire érzed a végtagjaid meghosszabbításának a verdát, élj a lehetőséggel és próbáld ki magad a Groupama egyik tréningjén. Nem ciki párszor beforogni a vizes gyantán, ugyanakkor marha ciki embereket gázolni egy zebrán apa kocsijával, felcsavarni az öreg német prémium-trió egyikét egy betontömbre a Soroksárin, vagy bedobni egy árokba egy forgalmas szerpentinen.

A vezetéstechnikai oktatásra a tanpalya.hu oldalon lehet jelentkezni.

Alapjárat helyszíni tudósítás