2021. november 05. | 07:15

A városi krúzolásra tervezett autóval nagy tervei vannak a gyártónak.

A Toyota bemutatta a vadonatúj Aygo X-et, mely a gyártó állítása szerint egy egészen „egyedülálló crossover” az A-szegmensben. Annak érdekében, hogy a modell a szegmens legjobb terméke legyen, a Toyota alapos kutatást végzett Európában, meghallgatva a vásárlók vágyait. Ebből már kitalálható, hogy az újdonságot kifejezetten az európai fogyasztók számára fejlesztették ki.

A kompakt autó a Toyota TNGA-B platformjára épül, az új Yaris és Yaris Crosshoz hasonlóan. Az Aygo X kéttónusú kivitelezése az új, merész színkoncepcióval párosulva azonnal megragadja a figyelmet. A színek tekintetében négy opció közül választhatnak a vásárlók (Cardamom, Chilli, Ginger és Juniper), mindegyik más-más egyedi jellemvonásokat kölcsönöz az autónak.

Elöl a high-tech lámpák szárnyszerű formát alkotva ölelik át a motorháztető felső részét, míg lejjebb a szinte földig érő nagy hűtőrács, a ködlámpák és a sárvédőlemez mind a kettős trapéz alakú motívumra építenek, amely része az Aygo arculatának, és az „indulásra kész, bárhová mehetünk” attitűdöt erősítik.

Az Aygo X csökkentett első és hátsó túlnyúlásokkal rendelkezik. Az autó 3700 mm-es hosszával 235 mm-rel hosszabb elődjénél, bár a tengelytávja mindössze 90 mm-rel nőtt. Az első túlnyúlás 72 mm-rel kisebb, mint a Yarisé. Az Aygo X-et a legszűkebb városi utcákhoz tervezték, így a mindössze 4,7 m-es fordulókör is kivételesen kicsi, ami az egyik legszűkebb a szegmensben. A jármű magassága 50 mm-rel, 1510 mm-re nőtt.

A karosszéria teljes szélessége 125 mm-rel 1740 mm-re nőtt az Aygóhoz képest. Ennek eredményeképpen az első ülések 20 mm-rel távolabb kerültek egymástól, ami 45 mm-rel növeli a válltávolságot. A csomagtér szintén a szegmens élvonalába tartozik a 125 mm-rel hosszabb csomagtérrel és a hátsó ülések mögötti intelligens térkialakítással, amely több mint 60 literrel, 231 literre növeli a raktérkapacitást az előző generációhoz képest.

A kormányművet az európai városi és elővárosi vezetéshez hangolták, az új S-CVT váltó pedig a kategória legjobb kezdeti reakcióját, intuitív váltóelosztását és linearitását nyújtja – a gyártó szerint. A hasmagasság 11 mm-rel, az üléspozíció pedig 55 mm-rel nőtt az első modellhez képest. Utóbbi lehetővé teszi a szemkontaktust a többi közlekedővel, különösen a kerékpárosokkal és a gyalogosokkal.

A JBL közreműködésével egy prémium kategóriás audiorendszer került a kocsiba, amely egy behúzható vászontetőt is kapott. Az utastérben egy nagy felbontású, 9 colos érintőképernyő található, amely zökkenőmentes felhasználói élményt nyújt a vásárlóknak a MyT okostelefon-alkalmazással. Az applikációval az ügyfelek pl. a vezetési analitikát és az üzemanyagszintet is nyomon követhetik.

A Toyota legújabb multimédiás rendszere felhőalapú navigációt is kínál, amely élő információk megjelenítésre is képes. A Toyota Smart Connect vezetékes és vezeték nélküli okostelefon-kapcsolatot is kínál az Android Auto és az Apple CarPlay segítségével.

Az Aygo X aktív (Toyota Safety Sense) és passzív biztonsgái funkciókkal egyarát rendelkezik, ebben a modellben debütál a nappali és éjszakai gyalogosfelismerő és a nappali kerékpáros- és kerékpárfelismerő rendszer.

Fogyasztás

Az első lökhárító és a kerékjárati ívek díszlécei az üzemanyag-fogyasztás javítását szolgálják. A légáramlást a 18 colos felnikre feltett gumiabroncsoktól kissé kifelé irányítják, ezáltal csökkentve a turbulenciát az autó eleje és oldala körül. A hátsó kerékjárati ívek szintén elvezetik az elhaladó légáramlatot a gumiabroncsoktól, és a kerékjáratba irányítják.

Az Aygo X-et az 1,0 literes, 3 hengeres 1KR-FE motor hajtja, amely 4,7 l/100 km-es üzemanyag-fogyasztást, valamint 107 g/km CO2-kibocsátást céloz meg.

Ennek a maximális teljesítménye 72 lóerő (6000-es fordulatnál) a csúcs forgatónyomatéka pedig 93 Nm (4400-as fordulatnál). A motor 2007-ben, 2008-ban, 2009-ben és 2010-ben is elnyerte az Év motorja nemzetközi díjat az 1,0 literesnél kisebb kategóriában. Az EURO 6-os európai kibocsátási szabványnak megfelelően átalakították, és a CO2-szintje 2014 óta a Toyota Aygo vagy a Citroën C1/Peugeot 108 esetében az NEDC szerint akár 88,89 g/km is lehet.

 

Toyota