A holland reklámfelügyelet idén már negyedszer döntött úgy, hogy a Shell szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére irányuló erőfeszítéseit bemutató reklámkampánya, félrevezető, és ezért be kell szüntetni.

A Shell reklámjai szerint az ügyfelek külön fizethetnek a tankolás során, hogy „kompenzálják” az üzemanyagok által okozott környezetszennyezést. A reklámfelügyelet tavaly már félrevezetőnek nyilvánította és betiltotta a mostani kampány korábbi verzióját, melyben az olajipari vállalat azt hirdette, hogy a Shell ügyfelei CO2-semlegesen közlekedhetnek.

A felügyelet azzal indokolta döntését, hogy a Shell nem tudja bizonyítani azt az állítását, hogy az erdők védelmével vagy fák ültetésével kompenzálni tudná az üzemanyagok elégetése során az éghajlatban okozott károkat.

Idén ez már a negyedik alkalom, hogy a bizottság azzal vádolja meg a Shellt, hogy promóciós kampányaiban túlértékeli a környezetvédelem terén tett erőfeszítéseit. A cégnek két hete van fellebbezni a határozat ellen.

Shell benzinkút
Kép: Depositphotos

A vállalat szóvivője válaszul elmondta, hogy a szén-dioxid-kibocsátás kompenzálását világszerte elismerik, mint a károsanyag-kibocsátás megelőzésének és csökkentésének eszközeként, és a holland fogyasztók tisztában vannak vele, hogy a szén-dioxid-kompenzáció nem szünteti meg az összes káros éghajlati hatást.

Az olajipari társaságok az elmúlt időszakban egyre komolyabb figyelmet kapnak, és energetikai átállással kapcsolatos terveik egyre több vizsgálat tárgyát képezik. Ezzel kapcsolatban a Shell azt ígéri, alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokat fog gyártani, és csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását. A cég terveinek jelentős részét képezik az úgynevezett „természetalapú megoldások”, mint például a fák ültetése, az újraerdősítés és a föld helyreállítása az ipari kibocsátások ellensúlyozása érdekében.

A Shell tevékenységének környezeti hatásaival kapcsolatos kritikák Hollandiában különösen erősek, ahol a bíróság tavaly arra kötelezte a vállalatot, hogy a következő évtized során 45 százalékkal – vagyis a tervezettnél sokkal gyorsabb ütemben – csökkentse a szén-dioxid-kibocsátását.

Nyitókép: Depositphotos