2023. január 23. | 08:12

Olyan irányelvek készülnek, amik minden B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezőt érintenek az EU-ban.

Az Európai Unió új irányelven dolgozik, amely megváltoztatná - bővítené - a jelenleg ismert B kategóriás jogosítvánnyal vezethető járművek körét. Ez egy olyan tervet jelentene, amit később minden ország adaptál majd a saját jogszabályaiba, tehát az 2025 környékére akár minket is elérhet a dolog.

Egész pontosan arról van szó, hogy a jelenlegi felső súlyhatárt megemelnék EU-s szinten. Eddig B kategóriás jogosítvánnyal legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű járművet vezethettünk maximum, ezt tolnák ki 4,25 tonnára.

Bár ezzel a rendelkezéssel nem lesz mindenkiből egy csettintésre kamionsofőr, viszont a fuvarozóknak könnyebbséget jelenthet. Könnyeb lehet majd munkaerőt találni a 4 tonna körüli járművek vezetésére.

Persze itt az is kérdés, hogy a nagyobb méretű járművek vezetése mennyire okoz gondot rutintalanabbaknak, akik előtt szintén megnyílik a lehetőség. Olyan ember is beülhet majd ilyen össztömegű járművekbe, aki eddig legfeljebb autót vezetett.

Szakértők szerint ez mégsem oldaná meg az általános sofőrhiányt, mivel az főleg magasabb kategóriákban érzékelhető. Szerintük az vezethetne megoldásra, hogy ha a kamionos (C+E) és buszos (D) jogosítványok megszerzésének minimum korhatárát lecsökkentenék 18 évre.

Hasonlóan soványnak gondolja az irányelvet a Német Szövetségi Áruszállítási, Logisztikai és Hulladékkezelési Szövetség (BGL) is, akik már korábban is javasolták a B kategóriás jogosítvány kiterjesztését. Ők viszont magasabb szintekre emelnék a korlátot, 7,5, 10 és 12 tonna össztömeggel vezethető furgonokig engednék.

Az EU másik célja emellett, hogy a jogosítvány mint digitális okmány működjön tovább, ez a hatóságok és az emberek dolgát is megkönnyítené. A terv, hogy akár egy appban is tárolható dokumentum legyen, amit egy QR-kód olvasóval lehet ellenőrizni.

További részét képezné az irányelvnek, hogy a gépjármű vezetési képzésben akár szimulátorokat alkalmazzanak vagy ami mégnagyobb lépés, hogy akár külön országokban is végezhetnénk az elméleti és gyakorlati részeket. Ha megvagyunk a jogosítvánnyal, akkor pedig egy év eltelte után frissítő képzésen kéne részt venni, ezzel csökkentenék a balesetek számát.

Friss hír a jogosítványok kapcsán, hogy olyasvalamiért, amiért eddig büntethettek a rendőrök, januártól már nem szabhatnak ki bírságot.

Depositphotos