2020. február 05. | 12:48

A britek kilépése az Európai Unióból komolyan érinti az autósokat is.

2020. január 31-én az Egyesült Királyság (Anglia, Wales, Skócia és Észak-Írország) kilépett az Európai Unióból, amelyet a köznyelv, illetve a politika is brexitként emleget (British exit). Az esemény számtalan változást hoz magával az unió és a britek kapcsolatában, illetve az élet számos területén, így többek között a közlekedésben is.

Annak ellenére, hogy 2020. december 31-ig egy ún. átmeneti időszak van érvényben, melyben megszületnek a politikai és kereskedelmi kapcsolatokat formáló egyezségek. Már most látni, hogy az autósoknak az Egyesült Királyságban is szükségük lesz a zöldkártyára, ami az esetlegesen bekövetkező kárrendezésekhez feltétlenül szükséges.

Ez a zöldkártya - amely nem keverendő össze a gépjárművek károsanyag-kibocsátás mértékét igazoló dokumentummal -, arra szolgál, hogy az autó kötelező felelősségbiztosításának meglétét igazolja kül- és belföldön egyaránt. Azon országokban, amelyek nem tagjai a nemzetközi rendszám-egyezménynek, az autósoknak feltétlenül szükségük van erre a papírra.

A belföldön bekövetkezett balesetekkor vagy közúti ellenőrzés során a központi nyilvántartásból kérdezik le a biztosításra vonatkozó adatokat, ám a rendszám-egyezménybe nem tartozó országok hatóságai nem férnek hozzá az adatbázishoz. Az EGT országain és Svájcon kívül szükség van a zöldkártyára, amellyel mindenki igazolni tudja, hogy az autója rendelkezik érvényes felelősségbiztosítással.

A Magyar Biztosítók Szövetsége javasolja, hogy az Egyesült Királyságba tartók váltsák ki a dokumentumot már most is, ne várják meg a december 31-ét. A zöldkártya (nemzetközi gépjármű-felelősségbiztosítási igazolvány) kiállítását a kötelező felelősségbiztosítást kezelő biztosítónál lehet igényelni. Hogy pontosan mely egyéb országokba történő út során kötelező kiváltani, arról a MABISZ honlapján lehet tájékozódni.