Pánikra egyelőre még nincs ok.
A globális chiphiánytól sújtott európai autógyártók az elmúlt napokban arról biztosították a részvényeseiket, hogy a magnéziumhiány egyelőre nem veszélyezteti a gyártási ütemterveket.
Az autóalkatrész-beszállítók és az iparági szövetségek azonban arra figyelmeztetnek, hogy ha a globális magnéziumellátás 85 százalékát adó Kínában nem gyorsul fel hamarosan a termelés, az autógyártók jelentős hiányt szenvedhetnek az anyagból.
Az alkatrészgyártók nagymértékben támaszkodnak a magnéziumra, amely önmagában vagy alumíniummal kombinálva is felhasználható az autók súlyának csökkentésére. A járművek könnyebbé tétele az elektromos járművek hatótávolságának növelése szempontjából különösen fontos tényező, az elektromobilitásra törekvő cégek életét tehát nagyon megkeserítené a magnéziumhiány.
A félvezetők hiánya miatt már most meghosszabbodott az új autók szállítási ideje, egyes esetekben akár egy évvel is. Egy autóipari forrás szerint a kínai magnéziumexport gyors fellendülése nélkül a várakozási idő tovább nőhet.
A Stellantis és a BMW egyelőre nem lát okot az aggodalomra, a Volkswagen beszerzési vezetője azonban már azzal számol, hogy a magnézium is hiánycikk lesz.
Ipari források szerint a kínai magnéziumtermelés a normális szint felére csökkent, mivel a szén árának emelkedése és az energia-korlátozás arra késztette a kohászokat, hogy csökkentsék vagy leállítsák a tevékenységüket. Kína megengedte néhány magnéziumgyártónak, hogy újraindítsa a termelést, de ez ezzel még nem oldódott meg a helyzet.
A német ZF, amely magnéziumot használ a sebességváltókhoz és a kormánykerékhez, a Reutersnek elmondta, hogy új magnéziumforrásokat keres más országokból, de a kínai kínálat kiesését nagyon nehéz megfelelően ellensúlyozni.
„Amit most látunk és tapasztalunk, az a vihar előtti csend” – mondta baljóslatúan Teresa Schad, a német fémipari szövetség, a WV Metalle szóvivője.