2019. június 14. | 10:54

Ken Milesék 1966-ban megtörték a maranellóiak egyeduralmát Le Mans-ban, az erről készülő filmet hamarosan a mozikban is megnézheted.

Jön, jön, jön! Bizony, 2019-ben sem maradhat el a Le Mans-i 24 órás viadal, hamarosan újra felbőgnek a motorok Franciaországban. A világ egyik leghíresebb egynapos megbízhatósági versenye június 15-én (szombat) kezdődik délután három órakor. A címvédő Toyota csatasorba küldi a kétszeres Forma–1-es világbajnok Fernando Alonsót is, egyértelmű, hogy most is csak a győzelemmel érnék be a japánok.

A legendás aszfaltcsík számos nagy versenyt megélt már, a legkiemelkedőbb talán a Ford és a Ferrari versengése volt, amely éveken át tartott. A két autógyártó rivalizálása Hollywoodot is megihlette, Az aszfalt királyai címen filmet is forgattak belőle. Az első bemutató megjelenése után Márk írt már egy cikket erről a nem mindennapi versengésről, most egyéb érdekességekre is felhívnám a figyelmed.

Egészen 1963-ig kell visszaugrani az időben, akkoriban a Ferrari uralta a Le Mans-i viadalokat, az olaszok sorozatban nyerték az egynapos versenyeket. A Ford akkori vezetője, Henry Ford II nagyon megirigyelte a piros autók sikersorozatát, ezért megpróbálta rátenni a kezét a Ferrarira és a Maseratira. Először úgy tűnt, hogy nyélbe fogják ütni az üzletet, azonban Enzo Ferrari az utolsó pillanatban kihátrált a bizniszből, mert nem akart lemondani az általuk sikeresen felfuttatott versenyprogramról (plusz anyagi jellegű dolgokon sem tudtak zöld ágra vergődni).

Henry Ford II ezt követően dühében arra utasította a tervezőit, hogy építsenek egy olyan versenyautót, amely képes legyőzni a Ferrarikat.  Ekkor született meg a Ford GT40 Mk I, amely ugyan rettenetesen gyors volt, de nem bírta sokáig a strapát. Az 1964-es Le Mans-i versenyen három kocsit indított a Ford, de mindegyik lerobbant, miközben a Ferrari újra nyert.

Ekkor jött a képbe Carroll Shelby (a filmben Matt Damon alakítja őt), aki az AC Cobrával (ismertebb nevén Shelby Cobrával) már bizonyította, hogy képes megtervezni egy ütős versenygépet. Most sem vallott szégyent, a Ford GT40 Mk II-vel sikerült megtörni a Ferrarik egyeduralmát. Ehhez persze az is kellett, hogy Henry Ford II mértéktelenül öntse a pénzt a projektbe, neki tényleg csak a győzelem számított bármi áron.

1966 lett a nagy fordulat éve, a Fordok előbb Daytonában, majd Sebringben hozták a dobogós helyezéseket. Le Mans-ban aztán a Bruce McLaren, Chris Amon páros nyert, a Ken Miles, Denny Hulme duó csak azért lett második, mert az autójuk előrébb indult, vagyis kevesebbet mentek a célig, mint McLarenék. A harmadik helyre pedig egy privát GT40-es futott be. A sors különös iróniája, hogy Miles (az ő karakterét Christian Bale formálja meg) a nagy diadal után néhány hónappal elhunyt, miközben a Ford J-car nevű gépet tesztelte.

Visszakanyarodva 2019-re, idén is a Toyotát tartják a legnagyobb favoritnak, a két TS050 Hybridre négy korábbi F1-es pilóta jut majd. Alonsón kívül Kobajasi Kamui, Sébastian Buemi és Nakadzsima Kazuki pattanhat be a japán verdába. Mellettük 18 olyan pilóta áll rajthoz, akik korábban a Száguldó Cirkuszban is bemutatkozhattak, a legtöbb ismerős névvel az LMP1-esek mezőnyében találkozhattál.