2023. augusztus 05. | 08:35

Kikértük a rendőrségtől az adatokat, a lehangoló statisztikákon látszik, hogy egyre több a gyorshajtó Magyarországon.

A rendőrségi statisztikák már önmagukban is sokszor szomorúak, mivel többségében balesetekről vagy bűnözési rátáról számolnak be, de akkor lehangolóak csak igazán ezek az adathalmazok, amikor romló teljesítményről számolnak be. Márpedig a bírságok tekintetében pontosan ez a helyzet.

Kikértük az ORFK-tól azokat az adatokat, amelyek a 2023 első felében történt gyorshajtási esetekről szóltak. Az derült ki, hogy az idei év első hat hónapjában a rendőrség összesen 456 817 esetben járt el közúti gyorshajtókkal szemben, amely már önmagában is egy hatalmas szám, de csak még tovább árnyalja ezt a 2022-es adat ismerete.

Egyre több a gyorshajtó

Az egy évvel korábbi, vagyis a 2022 január-júniusi adatok szerint a rendőrség összesen 366 413 esetben büntetett gyorshajtókat, tehát majdhogynem 25 százalékos növekedés van az idei és a tavalyi számok között.

Azt is megkérdeztük, hogy ezek közül melyek a helyszíni és melyek a traffipax eszközzel lefényképezett, majd később kiküldött csekkek eredményei. Mivel itthon jelenleg egyre több eszközt szerelnek fel a növekvő gyorshajtási számok csökkentése reményében, nem meglepő, hogy az ilyen esetekből van jócskán több.

Nemrég Budapesten kezdett traffi-projektbe a BKK, de országos szinten is egyre több sebességmérő-rendszert állítanak fel, amely szűri a gyorshajtókat. Bár ezen projektek legtöbbje még nem lépett életbe vagy nem kezdték el a fizikai megvalósítást, a tavalyi adatokkal összehasonlítva szintén lényeges növekedés látható a büntetések számában.

2022 első felében 303 196-szor szabott ki gyorshajtási bírságot a rendőrség, amelyet traffival bemért gyorshajtóknak küldtek ki. Az idei első hat hónapban ez a szám 371 997-re emelkedett. Bár ez a szám nem annyira szignifikáns, a tény, hogy több kamera áll a hatóságok rendelkezésére és az, hogy ezzel párhuzamosan nőtt is az esetek száma, mutatja, hogy a növekedés ebben az esetben azért jelentkezhet, mert olyan útszakaszokon is bemérték a száguldozókat, ahol korábban nem.

A helyszíni bírságok száma azonban megmutatja, hogy nagyobb mértékben valóban az a növekvő esetszámok oka, hogy több lett a gyorshajtó. Tavaly hat hónap alatt 63 217 helyszíni bírságot szabott ki a rendőrség a gyorshajtókra, az idei időszakban ez a szám 84 820 volt, ami 34 százalékos növekedést jelent.

Mit jelent ez számokban?

Ami a bírságok összegét illeti, a fenti számok hatalmas pénzeket is jelentenek. Az összes 456 817 ügyben 11 737 760 000 forint bírságot szabott ki a rendőrség, ez másfél milliárd forinttal több, mint az egy évvel korábbi 10 275 101 000 forintos összeg.

A helyszíni és kiküldött csekkek elosztásában ez az idei évben előbbinél 820 748 000 forintot, utóbbinál 10 917 012 000 forintot jelent. Egy helyszíni bírság így átlagosan 9676 forintba került, egy kiküldött csekk pedig 29 347 forint volt.

Érdekes adalék, hogy a 2022-es adatoknál az előbbi szám nagyjából megegyezett, utóbbinál azonban valamivel több volt, átlagosan 31 938 forint, így átlagban idén jobban jártak a gyorshajtók.

Mi lesz a második félévben?

Kíváncsiak vagyunk, mit hoz a 2023-as év másik fele, sajnos úgy tűnik, a gyorshajtók nem akarnak tanulni, de legalábbis nem csökkent a számuk. Sajnos még az Árpád hídon történt tragikus baleset sem változtat a helyzeten.

Két éjszaka alatt, július 28-án és 29-én 242 gyorshajtót fogott el a rendőrség a hídon, de pár nappal előtte is mértek, ugyanúgy az Árpád hídon, amikor pedig 171 km/órás sebességgel fotóztak le egy autóst.

ORFK

Police.hu