2022. február 21. | 15:46

Az újautó-piac nem teljesített valami fényesen, de a szabadidő-autók ennek ellenére taroltak a tavalyi évben (is).

Az eladási listák a legtöbbször rendre nem tesznek különbséget a céges és magánvásárlók között, összesítve tüntetik fel az újonnan forgalomba helyezett gépjárművek darabszámát. A baj ezzel az, hogy a márkakereskedések rendszámos bemutató autóit, de akár a flottás állami beszerzéseket is magába foglalják az adatok, nehéz megállapítani, hogy ténylegesen mely típusok a magyarok kedvencei.

Kérésünkre a Datahouse összeállított egy listát, amelyben elkülönítve szerepelnek a jogi személyek (cégek) és a természetes személyek (magánemberek) által igényelt új forgalomba helyezések, hogy kideríthessük, valójában mely szabadidő-autók voltak a legkeresettebbek Magyarországon 2021-ben.

SUV táblázat
Forrás: Datahouse

Az állami, flottás és céges értékesítési darabszámok lehámozása után is - nem meglepő módon – a Suzuki Vitara vitte a prímet tavaly, naponta átlagosan közel 11 darabot vásároltak belőle magánszemélyek idehaza. Míg az összesített eladási listákon a Dacia Dusteré a második helyezés, addig a magánvásárlók körében „csak” a harmadik helyet szerzi meg az autó, hiszen az eggyel nagyobb kompakt kategóriában versenyző Kia Sportage népszerűbb nála.

SUV táblázat
Forrás: Datahouse

Érdekesség, hogy a magánvásárlók nem kapkodnak a Jeep Renegade-ért, miközben az összesített forgalomba helyezések tekintetében (céges + magánszemélyek egyben) az előkelő negyedik helyen szerepel a modell. A 2264 darab újonnan forgalmi rendszámot kapott autóból csupán 47 darab került magánkézbe 2021-ben, ami az összesített eladások elenyésző 2%-a csupán.

A többi autót cégek, flották vásárolták, illetve a márkakereskedések helyezték forgalomba. Kicsit hasonló a helyzet a Ford Pumával is, amely a 17. legnépszerűbb a 134  különböző Magyarországon kapható szabadidő-autóból a magánvásárlóknál, miközben az összesített eladási listán az ötödik helyen szerepel.

Alább pedig egy még érdekesebb táblázat látható, amely a magánvásárlók arányát mutatja meg az összesített eladásokhoz viszonyítva modellenként. Itt két típussal is a dél-koreai Ssangyong az éllovas, a Tivolit és a Korandót is elsősorban magánszemélyek vásárolják, a cégek meglehetősen csekély érdeklődést mutatnak irántuk, ahogyan a Mitsubishi ASX, a Kia Stonic vagy a Dacia Spring se nagyon kerül be a látóterükbe. Érdekesség, hogy a Vitara itt eléggé hátul szerepel, hiszen az összes 2021-ben eladott Vitara mindössze 33%-át helyezték forgalomba magánszemélynek.

SUV táblázat
Forrás: Datahouse

2021-ben is tovább szenvedett az újautó-piac, a 2020-as esztendőhöz viszonyítva 4,8 százalékkal, 2019-hez képest pedig drámai 22,8 százalékkal kevesebb új autót helyeztek forgalomba Magyarországon. A korlátozások hatásai, az akadozó ellátási láncok és az általános chiphiány miatt megnövekedett várólisták nem kedveznek a szektornak, javulást leghamarabb 2023-ban prognosztizálnak a szakemberek.

Mindez nem hátráltatta azonban a szabadidő-autók teljes szegmensét, amely folytatta térnyerését az egyterűek, a kombik és a városi kisautók rovására és 16,20 százalékkal teljesített jobban 2021-ben, mint egy évvel korábban. Immáron a teljes hazai újautó-piac eladásainak 45,89 %-át tették ki az SUV-k, miközben 2020-ban még „csak” 37,61 % volt a részesedésük.

Datahouse