2021. január 1-jén új európai uniós közlekedésbiztonsági program vette kezdetét, amely már középtávon, a 2021-2030. közötti évekre vonatkozóan is komoly célokat fogalmaz meg. Ezek közül a legfontosabb az, hogy minél kevesebb közlekedő haljon meg a tagállamokban, így a magyar utakon is.

Az új közösségi program továbbra is napirenden tartja a „Vision Zero” névre keresztelt szemléletmódot, ennek lényege, hogy 2050-re a nullához konvergáljon a közúti közlekedési balesetekben elhunyt személyek száma. A most életbe lépett új program középtávú célkitűzése pedig az, hogy 2021 és 2030 között felére csökkenjen a közlekedési balesetekhez köthető halálos áldozatok és súlyos sérülések száma. Utóbbira, vagyis a súlyosan sérült emberek kiemelt kezelésére korábban nem tértek ki a hasonló jellegű programok, ez most lett először megfogalmazva konkrétabban is.

Halálos közúti közlekedési baleset helyszínén készített fotó

Ugyan Európa (azon belül pedig különösen az Európai Unió) világszinten is a legkedvezőbb baleseti (vagyis közúti halálozási) mutatókkal rendelkezik, de a magyar rendőrség szerint a célkitűzés teljesítése rendkívüli kihívást jelent majd valamennyi tagállamnak, így természetesen Magyarországnak is. Az egyenruhások el is mondták, mire van szükség ahhoz, hogy minél kevesebben haljanak meg az itthoni utakon:

  • megfelelő szabályozási háttér,
  • technikai fejlesztések,
  • korszerűbb gépjárművek,
  • biztonságosabb infrastruktúra,
  • hatékonyabb ellenőrzése,
  • megfelelő személyi tényező.

A megfelelő személyi tényező alatt a szabályokat tiszteletben tartó, felelősen közlekedő, más úthasználókat partnerként kezelő sofőröket, gyalogosokat, kerékpárosokat és utasokat értik a rendőrök, akiktől azt várnák el, hogy helyzettől függetlenül betartsák a közúti közlekedés írott és íratlan szabályait.