2022. május 09. | 10:56

Több gyártó is érdeklődést mutat az intelligens gumiabroncs-koncepciók iránt.

A Falken anyavállalata, a japán Sumito Rubber Industries a Kanszaj Egyetem professzorával, Tani Hirosival közösen dolgozott egy olyan elektronikus eszköz kifejlesztésén, amely a gumiabroncsok kopásáról közöl fontos információkat a sofőrrel a fedélzeti rendszeren keresztül.

Az elektromos és önvezető autózás mellett a közlekedésbiztonság javítása is fontos téma az autóiparon belül. Mondani sem kell, hogy minél jobb állapotban vannak a gumiabroncsok, annál kisebb az esélye annak, hogy balesetet szenvedjünk vezetés közben. A tapasztalatok viszont azt mutatják, hogy a járművezetők nem ellenőrzik gyakorta a gumik állapotát, de ha beválik az újonnan kifejlesztett találmány, akkor nem is kell erre időt szánni, mert az autó majd szól, ha probléma van.

A Sumito új eszközének, az Energy Harvesternek nincs szüksége akkumulátorra, ugyanis a gumiabroncs belsejéhez ragasztott rendszer statikus elektromosságot termel, amely egy apró érzékelőt táplál. Ez a BLE (Bluetooth Low Energy) segítségével közvetít adatjeleket az autó elektronikus rendszereinek.

Az Energy Harvester belsejében két gumiréteg található, amelyeket egy fólia borít, így jön létre egy-egy negatív és pozitív elektróda. A gumiabroncs deformálódása közben a két fólia egymáshoz dörzsölődik, ezáltal statikus elektromosság generálódik. A gumiabroncs vázának belsejében elhelyezett miniatűr energiagyűjtők kis feszültséget állítanak elő, miközben az autó gurul. A köztük lévő feszültséghullám-forma változó alakja jelzi a gumiabroncs nyomvonalának változását a kopási folyamat során.

Az adatokat a jármű képes lenne továbbítani, tehát az autónk figyelmeztethet minket, ha túlságosan kopott abroncsokkal közlekednénk. A Sumito mellett más gumiabroncsgyártók, köztük a Continental és a Goodyear is évek óta dolgoznak intelligens gumiabroncs-koncepciókon a közlekedésbiztonság javítása érdekében.