Mi ez a kocsi, mi a célja, minek kellett és különben is, ki az a Gordon Murray? Nos, Ian Gordon Murray egy dél-afrikai születésű brit úriember, aki ismertségre a F1-nek köszönhetően tett szert. Sokáig ő volt a vezető tervezője a Brabham csapatnak (1969 – 86), kezei munkáját dicséri számtalan formájú, műszaki kialakítású versenyautó, együtt dolgozott Bernie Ecclestone-nal és többek között Nelson Piquével is.

Gordon Murray Motiv tanulmányautó

1987-től aztán a McLaren Foma-1-es csapatához igazolt, ahol egészen 1991-ig dolgozott és olyan neveket segített a bajnoki címek megnyeréséhez, mint Ayrton Senna vagy Alain Prost. A csapattól ugyan eltávolodott ezt követően, de 2004-ig a márkánál maradt, a gyáriak fődizájnere lett. Nevéhez olyan híres szuperautók megtervezése kapcsolódik, mint a McLaren F1 vagy a Mercedes-Benz SLR McLaren.

2007-ben aztán megalkotta a Gordon Murray Design centert, ahol a kis csapatával elsősorban városi elektromos autók tervezésével foglalkoznak több-kevesebb sikerrel. Legújabb elképzelésüket a Delta Motorsport és az itMoves nevű cégekkel közösen alkották meg, amely gyakorlatilag egy együléses, teljes önvezetésre képes városi jármű.

Gordon Murray Motiv tanulmányautó

Ami a méreteit illeti, mindössze 2,5 méter hosszú, 1,3 m széles és 1,6 m magas. Tehát nem nagy, azt lehet mondani, hogy tényleg városba való. A hajtásáról egy mindössze 27 lóerős villanymotor gondoskodik, amivel akár a 65 km/órás sebesség is elérhető. Hűha. Az akkumulátorába 17,3 kWh-nyi elektromosság fér, amellyel a maximális megtehető hatótáv kereken 100 km.

Az elektromos hajtás ellenére nagyon könnyű, csupán 450 kg, ami a széles körben felhasznált kompozit anyagoknak és alumíniumnak köszönhető. Legmenőbb részlete kétségkívül a sirályszárnyas ajtó, ami nem egy sportos elem, hanem lehetővé teszi, hogy a későbbi változatokat akár mozgássérültek is akadálymentesen használhassák. Ne feledjük, önvezető autóról beszélünk, tehát vezetni senkinek sem kell.

Gordon Murray Motiv tanulmányautó

Mikor lesz ebből a koncepcióból bármi is? A Gordon Murray Design állítja, hogy a jármű 2-5 éven belül készen állhat a sorozatgyártásra. Természetesen a Motiv előtt is ugyanazok az akadályok állnak, mint más önvezető autók előtt: sem a technológia nem elég kiforrott még, sem pedig a jogi környezet nem teszi lehetővé az elterjedését. A tanulmányautó hivatalos bemutatójára egyébként a londoni MOVE 2020 Show keretében lesz most február 11. és 20. között.