A csúcsragadozó - Mercedes-Benz SLR McLaren

Közzétéve:
2019-05-19, 09:29

626 lóerő, 780 Nm, 330 km/h feletti végsebesség. Ezekkel az értékekkel az SLR McLaren méltán vált a 2000-es évek egyik csúcsragadozójává!

A Mercedes az 50-es években meghatározó résztvevője volt a Száguldó Cirkusznak, a W196-os kódjelű 300 SLR-t csak „ezüst nyílként” becézték a rajongók. Olyan legendás pilóták hajtották akár 290 km/h-s tempóval, mint Juan Manuel Fangio vagy Stirling Moss, de Pierre Leveghről sem érdemes megfeledkezni. Ő volt az, akinek nem a sikere, hanem a halála fűződik az említett versenyautóhoz: az 1955-ös Le Mans-i futamon kb. 200 km/h-s sebességgel csapódott a nézők közé. A szerencsétlen baleset a pilótával együtt 84 halálos áldozatot követelt és több, mint 180-an sérültek meg. A Mercedes ezért hosszú időre kivonult a pályaversenyzésből, visszatérésükre csak 1989-ben került sor.

Mercedes-Benz 300 SLR

Ugyan rajthoz nem álltak, de az ezüst nyíl utcai változata, a sirályszárnyas 300 SL továbbra is az egyik leggyorsabb autó volt akkoriban, amit szalonból lehetett vásárolni. Csak hát 1963-ban az is leköszönt, és a Mercedes márkanév folyamatosan kezdett eltávolodni sportosságtól. Visszatértek elsődleges profiljukhoz, a komfortos luxusautók gyártásához, meg néha-néha csináltak egy-egy túlmotorizált rongyrázós kupét az AMG közreműködésével (pl. SL73 AMG). Ezek sok esetben megfutották a 300 km/h-t, de drabális súlyuk miatt túlzás lett volna szuperautónak hívni őket.

McLaren-Mercedes F1 autó, Mercedes-Benz 300 SLR, Mercedes-Benz SLR Vision Concept

A 90-es évek második felében már érett valami nagyszabású projekt Stuttgartban. Négy évtized eltelt, közeleg az ezredforduló, meg mintha lenne 40% tulajdonrész a McLarennél. Hmm. Nem hangzik rosszul, ezzel már el lehet indulni. 1999-ben el is készült a két gyártó szerelemgyermekének első koncepcióautója, a Mercedes-Benz Vision SLR.

Mercedes-Benz SLR Vision Concept beltere

Egy 200 millió eurós projekt első mérföldköve volt ez a tanulmány, dizájnja már magában hordozta a későbbi, sorozatgyártásba kerülő változatét, ugyan itt még jóval „buborékosabb” volt a külső. Megjelentek rajta a kor jellegzetes Mercedes stílusjegyei, a karosszéria kiosztásával pedig egyértelműen a régi 300 SLR-t idézték. A géptető alatt egy 5,4 literes AMG V8 lapult, ami 565 lóerős teljesítmény és 720 Nm-es forgatónyomaték leadására volt képes. Ezt az atomreaktort párosították egy 5 gangos automata váltóval, ahol a fokozatváltást a kormány mögötti fülekkel is lehetett abszolválni. Az autó belsején még látszott, hogy prototípusról van szó, de összességében már nem álltak messze a végleges SLR-től.

Az ezredforduló előtt bemutatott tanulmány nagy sikert aratott, ezért a Mercedes tovább forszírozta az F1-ből eredő összefonódást a McLarennel. 2003. november 17-re elkészültek a végleges változattal, a nagyközönség megcsodálhatta a Mercedes-Benz SLR McLarent. Az SLR Sport, Leight, Rennsportot, vagyis könnyű versenyautót jelentett, bár a neve nem igazán tükrözte a valóságot. Hogy miért?

Mercedes SLR McLaren

Mert az autó tervezésekor szempont volt, hogy az eszeveszett teljesítmény ellenére megmaradjon komfortos utazókupénak is, ezért a részért a Mercedes felelt, a McLaren pedig igyekezte olyanra faragni, hogy maximális menettulajdonságokkal garázdálkodhassanak a leendő szerencsés tulajok. A kasztnit ennek jegyében teljesen karbonból készítették, az angolok kikönnyítették amennyire csak lehet, aztán jöttek a németek és telepakolták mindenféle komfortberendezéssel, így az SLR nem igazán lett „Leight”: 1750 kilogrammot nyomott a mérlegen. Viszonyításképp ez az érték nagyjából Nissan GT-R-ével egyezik meg, ami folyamatosan kapta az ívet médiában, miszerint „túlsúlyos” a maga kategóriájában.

Mercedes SLR McLaren

Ez a felesleg értelemszerűen megmutatkozik a kanyarvételekkor, de szerencsére kellő mennyiségű krafttal kompenzálni lehet a sofőrt, hogy megfeledkezzen a kieső tizedmásodpercekről. Ha pedig kolosszális erőről és nyomatékról van szó, a Mercedesnek soha nem kellett átmenni a szomszédba. Illetve igen, de tényleg csak a szomszédba. Az 1999-es SLR Vision Conceptben bemutatott 5,4 literes AMG-féle V8-as teljesítményét kevésnek találták, ezért ráaggattak még egy kompresszort, biztos, ami biztos alapon. A 626 lóerőre és a brutális 780 Nm-re már a stuttgartiak is csak elismerően bólogattak.

Mercedes SLR McLaren, Ferrari Enzo, Porsche Carrera GT

De, jobban meggondolva ennyire szüksége is volt a csúcs-Mergának. Nézd csak meg a konkurenciát! A Ferrari Enzo 2002-ben debütált, 650 lóerővel, 2003-ban, az SLR-el párhuzamosan pedig érkezett a Porsche Carrera GT 612 lóerővel! Hölgyek, urak! A „szentháromság” (P1, LaFerrari, 918 Spyder) ugye megvan mindenkinek? Na, ez már a 2000-es évek elején is egy létező fogalom volt, csak akkor még a tagok voltak mások (SLR, Enzo, Carrera GT)!

A Mercedes dilemmában volt, hogy melyik váltóját használja újdonsült szuperautójában. Gondolkoztak a 7 fokozatú modernebb konstrukción, de végül megmaradtak a jó öreg 5 gangosnál, ami AMG SPEEDSHIFT R fantázianévre hallgatott. Ez tartósan bírta az extrém igénybevételt akár 1000 Nm-ig. A fokozatváltások nem voltak annyira villámgyorsak, de a 334 km/h-s végsebesség bizonyára mindenkit kárpótolt. Csak hát ekkora tempóról megállni is tudni kell, ezért a fékek megtervezése sem volt egyszerű feladat.

Mercedes SLR McLaren SBC fék

Az SLR McLaren végül megkapta a Mercedes és Bosch közös fejlesztésű SBC (Sensotronic Brake Control) rendszerének legcombosabb változatát, karbon-kerámia tárcsákkal fűszerezve. A gyártó elmondása szerint 1200 Celsius fokig egyáltalán nem gyengül a fék hatásfoka. Hogy mit jelent ez a valóságban? Az akkori szabályozások szerint egy személyautónak 240 láb, vagyis nagyjából 73 méter alatt kell megállnia 100-as tempóról, hogy alkalmasnak bizonyuljon a közúti használatra. Jeremy Clarkson, a Top Gear adásában kirakott egy sor útjelző bóját pontosan 73 méter távolságra, és nekiindult az SLR McLarennel. Na, nem 100-zal. Pontosan kétszer akkora tempóval. Kitalálhatod mi lett a végeredmény: a csúcs-Merga majd orra bukott, amikor 200-nál lesatuzták, de gond nélkül megállt a bójákig. Ha érdekel a teszt, 1:23-tól megtekintheted!

2006-ban érkezett egy újabb, még erősebb változat a német szupergépből: a Mercedes-Benz SLR McLaren 722. A háromjegyű szám a típuselnevezés végén a dicső múltból származik: Stirling Moss és Denis Jenkinson ezzel a rajtszámmal nyerte meg az 1955-ös Mille Migliát. A 722 Editionből még nagyobb teljesítményt facsartak ki a mérnökök: immáron 650 lóerő és 820 Nm állt a szerencsés tulajok rendelkezésére.

Mercedes SLR McLaren 722 Edition

A módosítások tárháza azonban itt nem ért véget, könnyűfém-ötvözet felniket kapott, hogy csökkentsék a rugózatlan tömeget, a futóművet felkeményítették, és 10 mm-el leültették az SLR-t. Az elől 390 mm-es féktárcsák és az átdolgozott aerodinamika azt a célt szolgálta, hogy a kolosszális teljesítményt üzembiztosan lehessen kiautózni. A lámpákat továbbá besötétítették, az autó belsejét pedig alcantarával bélelték ki.

Mercedes SLR McLaren 722 Edition

Bizonyára voltak olyan tehetős vevők, akiknek a „standard” SLR nem bizonyult elég extravagánsnak, ezért 2007-ben a Mercedes és a McLaren kibővítette a palettát a Roadster változottal. A számok változatlanok maradtak, egyedül a súly nőtt meg, de ez elkerülhetetlen egy nyitott tetős kivitel esetében. Legfőbb konkurensének a Pagani Zonda F Roadstert tartották.

Mercedes SLR McLaren Stirling Moss

Aki otthon van a videójátékokban, az bizonyára emlékszik az SLR egy egészen különleges kinézetű változatára. A Stirling Mosst a 2009-es NAIAS-on mutatták meg először a nagyérdeműnek, a „speedster” stílusban megépített szupergépet a legendás brit pilóta emlékére készítették. Se tető, se szélvédő, az extravagáns formatervet egy koreai úriember, Yoon Il-hun álmodta meg, a belső dizájn Sarkis Benliyan munkáját dicséri. 200 kilóval könnyebb és 34 lóerővel erősebb volt a szériamodellnél, végsebessége is elérte a 350 km/h-s álomhatárt. Ez volt az utolsó termék, ami a Mercedes és a McLaren együttműködéséből született.

Mercedes SLR McLaren Edition

2010-ben hivatalosan is nyugdíjazták az SLR szériát, de a McLaren nem engedte el teljesen a modell kezét: 2013-ig lehetőséget kínáltak a tulajoknak, hogy egy csekély összegért (mai árfolyamon 56,5 millió forintért) tovább tökéletesítik a szentháromság egykori képviselőjét. Átdolgozták a lökhárítókat, spoilereket, az autó belsejében is több elemet kicseréltek, a kormányzást és a futóművet is átdolgozták. A titán kipufogórendszer csak a hab volt a tortán.

A Mercedes éves szinten 500 példány értékesítését tervezte, 2005-ben sikerült 615-öt eladni, de az ezt követő években sorra múlták alul magukat: 2006-ban már csak 261, 2007-ben 275 talált gazdára. Összesen 2157 darab SLR gördült le a futószalagról.

Mercedes SLR McLaren és SLS AMG

Utódja, az SLS AMG már egy fokkal „konszolidáltabb” gép volt, már ha lehet egyáltalán ilyet mondani egy ehhez hasonló autóra. Már nem a legmagasabb ligában akartak vele gólt rúgni, inkább meghagyták, hogy a 458-as Ferrari kategóriájában taroljon. Sikerült is neki, a grandiózus, mégis elegáns kinézet a velőtrázó AMG V8-assal egy olyan különleges elegyet alkotott, aminek csak kevesen tudtak ellenállni. Készült belőle coupé, roadster, Black Series, sőt elektromos változat is, szóval mindenki megtalálta a preferenciáinak megfelelő modellt. Ennek az aktuális folytatása az AMG GT C/S/R, de ez már egy másik történet.

A Mercedes SLR McLaren mindenképpen egy mérföldkő volt mindkét márka történelmében. A McLaren biztosította a versenygéneket, az AMG a bivaly V8-at, a Mercedes pedig bebizonyította, hogy még egy ilyen extrém autó is lehet komfortos hosszútávon. A végeredményre hosszú éveken keresztül az autóipar egyik csúcsaként tekintettek, az SLR tulajok nyugodt szívvel begurulhattak egy Enzo és egy Carrera GT mellé a piros lámpánál!

Forrás:

További autós hírek

A telegraph írt róla, hogy angliai farmerek vetették fel az ötletet, mivel a földjeik közelében lévő gyorséttermek szemete valósággal elárasztja…

Napjainkban a leggyakrabban felmerülő téma az autózásban az elektromos autózás. Előnyei és hátrányai egyarán vannak, mert tény, hogy egyelőre még…

Gyalogátkelőhelyen gázolt el egy idős asszonyt egy negyvenöt éves Nógrád megyei nő. Mivel a baleset körülményei miatt elrendelt pályaalkalmassági vizsgán…

A HVG egyik olvasóját nem kicsi meglepetés érte ma. Egy kapuvári parkolóban, fizető övezetben hagyta autóját, miután parkolójegyet vett és…

Már a rendszámnál akadtak gondok a fejben: Alfagirl!??? Nyilván akár lehetett valami “izomagy reklám” megrendezett videó, amit sejtet a rendszám,…

Kapcsolódó írások

A német luxus etalonja – Mercedes-Benz S-osztály (W140)
2018. február 09.
A W140-es „bálna” Mercedes hét évig képviselte a márka csúcsát a 90-es években. Grandiózus megjelenésével és műszaki túltervezettségével új mércét állított fel a luxusautók piacán.
Képgaléria a Londoni Autószalonról I. rész
2018. május 24.
Tarts egy kis szemlét velem a Londoni Autószalon csodái között!
Hullócsillag? – Mercedes E-osztály W210
2018. augusztus 25.
A W210-es egy új arculatot és vállalatfilozófiát képviselt a Mercedes palettáján a 90-es évek közepétől. Nem generációkra tervezték, mégis szépen teljesít!
Mercedes-AMG Project One prototípus versenypályán
2018. szeptember 20.
Lencsevégre kapták a Mercedes-AMG Project One-t, álcázva egy angliai tesztpályán. Ha minden jól megy, rövidesen már közútra is felmerészkednek a szörnyeteggel!