2020. március 13. | 11:49

A gumiabroncsok ezerszer ártalmasabbak a kipufogógáznál…

A vékony gumiabroncsok által okozott szennyezés több kárt tehet az emberek egészségében, mint az autók kipufogógázaiból származó füst.

Az Emissions Analytics nemrégiben elvégzett vizsgálata szerint a gumiabroncsok 5,8 gramm káros anyagot bocsátanak ki, mivel azok minden kilométeren egyre kopnak.

Meglepő módon, a legújabb modellek mindössze 3,5 milligramm azonos káros anyagot bocsátanak ki kipufogórendszerükből. Hogy mit jelent mindez? Nagyjából azt, hogy a kopott gumiabroncsok által okozott kibocsátás több, mint 1 000-szer rosszabb annál a mennyiségnél, amit az autók termelnek. Noha ezek a részletek szabad szemmel nem láthatók, belélegezve annál inkább befolyásolhatják a lakosság egészségügyi állapotát.

Azon autóvezetők szíve és tüdeje, akik belélegzik ezeket a nagyjából 2-2,5 mikrométer átmérőjű veszélyes molekulákat, tartós károsodást szenvedhetnek. Bizonyos esetekben a hosszabb kitettség súlyos asztmát, szabálytalan szívverést és szívrohamot is okozhat. A légszennyezés szintje bizonyos esetekben még magasabb lehet, például, ha egy autónak alacsony a guminyomása vagy ha az útfelület tele van kátyúkkal, lyukakkal. Utóbbitól nem kell tartanunk, hiszen ez hazánkban egyáltalán nem jellemző. Ha-ha.

Ezen riasztó megállapítások ellenére a gumiabroncsok által okozott légszennyezés mennyiségével korántsem foglalkozik annyit a sajtó és az emberiség, mint mondjuk a kipufogógáz-kibocsátásokkal. Igazából jelenleg nincs is erre vonatkozó szabályozás, így hát miért foglalkoznának vele?

"Ideje nem csak azt figyelembe venni, hogy mi származik az autó kipufogócsövéből, hanem a gumiabroncsok és a fékek kopása által okozott részecskeszennyeződéseket is” – hangzott el Richard Lofthouse, az Emissions Analytics vezető kutatójának szájából.

Az Emissions Analytics legelső vizsgálatai azt mutatják, sokkoló mennyiségű részecskeszennyezést eredményezhetnek a gumiabroncsok.

"Még ennél is félelmesebb az, hogy míg a kipufogógáz-kibocsátást évek óta szigorúan szabályozzák, addig a gumiabroncsok kopása mai napig szabályozatlan és megoldatlan kérdés. Ráadásul az SUV-k és akkumulátorral működtetett elektromos autók értékesítésének növekedése mellett a non-exhaust emissions (NEE), vagyis a nem kipufogógáz által okozott kibocsátás kérdése egy nagyon súlyos probléma” – tette hozzá a vezető kutató.

Néhány másik szakértő azonban igyekszik megcáfolni ezt a tanulmányt a „szenzációhajhász” címszóval ellátva:

Mike Hawes, a Gépjárműgyártók és Kereskedők Társaságának ügyvezető igazgatója elmondta, hogy mindennek a pénz áll a hátterében:

„Szenzációhajhász bejelentéseket tenni egyetlen jármű tesztelése után vagy alapján őszintén szólva felelőtlen és nem hiteles!”

Szerinte az abroncsok és az útburkolatok által okozott károsanyag-kibocsátást, szennyeződéseket nagyon nehéz mérni és az ENSZ globális csoportja ezt komoly kihívásnak veszi, hiszen együtt dolgozik számos ágazattal és kormánnyal annak érdekében, hogy megértsék ezeket a dolgokat, valamint egyetértsenek abban, hogy hogyan lehet mindezt tudományos módon letesztelni.

A gumifüstölés pedig kifejezetten nem javasolt: