2023. október 04. | 08:01

Egy minisztériumi tervezet szerint megvonnák a plug-in hibrid modellektől a zöld rendszámot Magyarországon.


FRISSÍTÉS (10.10.): Közleményt adott ki a Magyar Elektromobilitás Egyesület (ELMOB), amelyben kifejtik, hogy korainak tartják megvonni a zöld rendszámot a hibridektől. Azt aláírják ők is, hogy előbb-utóbb indokolt a változtatás, de nem egyik napról a másikra. Aki plug-in hibrid autót vesz, az hosszabb távra tervez, és kalkulál egy bizonyos értékcsökkenéssel. Ha megvonják a zöld rendszámot ezektől az autóktól, az jelentős értékvesztéssel jár az ilyen használt autók esetében. Ezért azt szorgalmazzák, hogy egy jól kiszámítható, előre ismert átmeneti időszak következzen, a tervezett lépéseket pedig több évre előre jelentse be a kormány.


Lassan tíz éve annak, hogy Magyarországon bevezették a zöld rendszámokat a személyautók esetében. Ez több előnnyel is jár, viszont nem kerülhet fel akármilyen autókra. A tisztán elektromos, vagy a tisztán villanyos hajtással legalább 25 kilométer megtételére képes plug-in hibrid kocsik kaphatják meg.

A zöld rendszám számos kedvezménnyel jár azon kívül, hogy sok helyen ingyenesen lehet parkolni az ilyen autókkal közterületen, például Budapesten is. Másik nagy előnye, hogy sem regisztrációs adót, sem gépjárműadót, sem átírási illetéket nem kell fizetni ezen modellek vásárlásakor.

A cégek esetében a cégautóadó terhével nem kell számolni, az viszont tévhit, hogy ezekkel a kocsikkal a buszsávot is igénybe lehet venni. Egy, a Telex birtokába jutott minisztériumi tervezet szerint azonban a jövőben megvonnák a zöld rendszám lehetőségét a plug-in hibrid modellektől. Amennyiben véghez viszik a tervezetet, akkor a Belügyminisztérium adatai szerint 33 ezer autót érintene a változás Magyarországon (a range extenderes villanyautókat is ide véve).

A lap megkereste a Lázár János által vezetett Építési és Közlekedési Minisztériumot (ÉKM), ahonnan azt a választ kapták, hogy folyamatosan zajlik a közúti közlekedés felülvizsgálata, a fejleményekről pedig tájékoztatást fognak adni. Egyébként sokszor felmerült már korábban is, hogy a konnektoros hibrideknek egyáltalán nem kellene zöld rendszámot kapniuk.

Egyrészt ezek olykor egy nagyobb benzinmotorral szerelt hibrid rendszert használnak, és a környezetre gyakorolt hatásuk nagyban függ attól, hogy ki hogyan használja a járművet. Ha becsületesen töltögetik az akkumulátort, akkor valóban jóval a tisztán benzines modellek alatti fogyasztás és helyi károsanyag-kibocsátás érhető el velük.

Sok esetben azonban (például a flottás járművek esetében) nem foglalkoznak a hibrid akkumulátor töltésével, és mezei benzinesként használják ezeket az autókat, ilyenkor pedig jóval többet fogyasztanak, mint a hagyományos benzinesek. Ennek oka, hogy a hibrid rendszer többletsúlyát cipelnie kell az autónak, amit lemerült akkumulátor esetén a benzinmotor mozgat, ennek a hatásfoka pedig rosszabb, mint a villanymotornak.

A gyártók által megadott WLTP fogyasztási és kibocsátási érték - amely sokszor 2-3 liter környékén van - csak akkor érhető el, ha rendeltetésszerűen használják ezeket: városban mindig elektromos, autópályán pedig benzines üzemmódban, az átmenetekben pedig hibridként.

Nem nálunk vonnák meg elsőként a kedvezményeket a plug-in hibrid modellektől, Németországban például csak 2022-ig járt több ezer eurós állami támogatás a konnektorról tölthető hibridek megvásárlásához. De hogy hazai példát is említsünk, sok vidéki városban már csak a tisztán elektromos autókkal lehet ingyen parkolni: ilyen például Debrecen és Kaposvár, ahol hiába zöld rendszámos egy hibrid, már nem parkolhat ingyenesen a sofőrje.

Alapjárat.hu