2023. július 09. | 17:05

Több önkormányzat is megelégelte már, hogy a zöld rendszámos autók tulajai nem fizetnek parkolási díjat.

Itthon nem csak a külföldi, hanem a belföldi úticélok is igen kedveltek pihenési céllal. Azonban nem árt, ha egy utazás előtt tisztában vagyunk azzal, hogy a célállomásunkon hogyan lehet parkolni. Van-e saját parkolója a hotelnek, vagy az utcán kell megállni? Ha utóbbi, akkor kell-e fizetni, és mennyit?

Bár az elektromos és plug-in hibrid hajtású autók ára igencsak borsos, mégis egyre többen választják őket hagyományos, belső égésű társaik helyett, amelynek oka egyfelől a környezettudatosság, de inkább azok a kedvezmények és támogatások, amelyekkel itthon igyekeznek ösztönözni a lakosságot az ilyen járművek vásárlására.

Ezen kedvezmények közé tartozik az ingyenes parkolás, amely erős érv egy zöld rendszámos autó mellett, mivel Budapesten és más nagyvárosokban is magasba szökött a parkolási tarifák összege, valamint egyre több fizetős zóna nyílik. Budapesten például nem csak a belváros fizetős, hanem a külső kerületekben is újabb zónákat jelölnek ki, sőt, több közkedvelt P+R parkoló is fizetős lesz.

Így a nyaralás során is el kell gondolkozni, hogy megéri-e bekocsikázni egy város szívébe vagy a külsőbb részeken keressünk parkolóhelyet. Ez a probléma persze a legtöbbször nem érinti a zöld rendszámos autókat, hiszen a mágikus színnek éppen az az ereje, hogy nem kapunk bírságot, ha elektromos a vagy konnektoros hibrid az autónk. A helyzet azonban lassanként, de az egyre gyorsabb ütemben változik.

Tucatnyi város döntött úgy, hogy valamilyen formában, de szigorít a zöld rendszámos autók parkolásán: Szentendre, Hódmezővásárhely, Pécs, Siófok, Szolnok, Nyíregyháza, Miskolc és Veszprém is eltörölte az ingyenes parkolást, bár sok városban az lett a rendszer, hogy előzetes regisztráció után a tisztán elektromos autók továbbra is parkolhatnak.

2023. január 1-jétől öt további vidéki város szüntette meg az ingyenes parkolást elektromos autók számára: Békéscsaba, Esztergom, Kecskemét, Szekszárd és Tiszafüred döntött úgy, hogy nem jár a privilégium sem a plug-in hibrid, sem a tisztán elektromos autóknak. Debrecen és Kaposvár valamivel megengedőbb, ebben a két városban a tisztán elektromos járművek még parkolhatnak ingyen. Előbbi azonban szintén előzetes regisztrációhoz és debreceni lakcímhez köti ezt.

A tíz legnagyobb magyar város közül csupán Budapest és Székesfehérvár az, ahol még teljesen ingyenes a parkolás az zöld rendszámos autóknak. A fővárosban akadnak kivételek, például a Normafa önkormányzati parkolója.

Hol nem lehet tehát ingyenesen parkolni zöld rendszámos autóval? A lista igencsak hosszú:

  • Békéscsabán, Esztergomban, Kecskeméten, Szekszárdon és Tiszafüreden az idei évtől eltörölték az ingyenes parkolást minden járműnek.
  • Kaposváron január elsejétől csak a tisztán elektromos járműveknek szabad ingyen parkolni.
  • Debrecenben az év elejétől csak az előzetesen regisztrált, debreceni lakhellyel rendelkező elektromos autósok parkolhatnak ingyen.
  • Győrben és Zalaegerszegen 2022. november 1-jétől megszüntették a kedvezményt.
  • Veszprémben ugyanezen időponttól kezdve a piros, legbelső zónában is fizetős lett a parkolás, de a zöld és sárga zónákban még lehet zöld rendszámmal ingyenesen parkolni.
  • Nyíregyházán tavaly októbertől kell fizetni mindenkinek, Mosonmagyaróváron, ugyanezen időponttól előzetes regisztrációval a tisztán elektromos hajtású autókkal még lehet ingyenesen parkolni.
  • Nagykanizsán és Pápán 2022. szeptember 1. óta nem él az ingyenes parkolás, Szolnokon pedig csak a teljesen elektromos autókkal, regisztráció után lehet parkolni díjfizetés nélkül.
  • Velencén tavaly augusztus elsejével szűnt meg a kedvezmény, Miskolcon ugyanezen időpont óta – Miskolctapolcát és Lillafüredet is beleértve – szintén csak az előre regisztrált, tisztán elektromos autóknak nem kell fizetni a parkolásért.
  • Hódmezővásárhelyen tavaly július óta nem él az ingyenes parkolás, Pécsett pedig szintén csak a teljesen elektromosak kaptak kiváltságot.
  • Szentendrén tavaly áprilistól, Siófokon márciustól, Ajkán pedig már a tavalyi év elejétől megszűnt az ingyenes parkolás.
  • Csornán a töltőállomás mellett maximum 2 órán keresztül, a parkolás megkezdését feltüntetve lehet csak fizetés nélkül parkolni, Ráckevén csak a 2. számú zóna ingyenes, a belső, 1. számú nem. Szombathelyen pedig az I-es, piros zóna fizetős mindenkinek, a II-es és III-as, vagyis sárga és zöld zónák egyelőre ingyenesek a zöld rendszámos autók számára. Szeged talán a legszigorúbb, mivel itt soha nem is volt lehetőség ingyenes parkolásra zöld rendszámmal.

Ez a lista tovább bővül, nem is kell sokat várni, ugyanis a hónap végével, július 31-ével Sopronban is eltörlik az ingyenes parkolást a zöld rendszámos járművek számára, így augusztustól mindenkinek fizetnie kell, ha a nyugat-magyarországi városban akar parkolni.

Fontos tisztában lenni azzal, hogy melyik városban milyen feltételek mellett parkolhatunk, ha hibrid vagy elektromos hajtású autóval járunk, mivel az ingyenes parkolás már nem egy széleskörűen bevett gyakorlat a zöld rendszámos autók számára és egy nyaralás során egy büntetőcédula lehet az utolsó meglepetés, amire szívesen várnánk.

Alapjarat.hu