Az üzemanyagárak az egekben, ámbár nagy valószínűséggel szükségünk van a gépkocsinkra. Amellett, hogy egyféle kényelmi szolgáltatást nyújt számunkra, egyes közlekedési szituációkban kifejezetten szükséges. Ilyen lehet akár egy zsákfaluba történő utazás is, ahová a Volán sem jár.
Először is csak akkor autózzunk, amikor rákényszerülünk a használatára!
Ameddig nem használjuk autónkat, addig nem terheli a környezetet. Budapesten és a megyeszékhelyek többségén belül csúcsforgalomban adott esetben tömegközlekedéssel hamarabb oda lehet érni a célállomásunkhoz.
Ugyanakkor valamennyire az autó eladhatóságát is befolyásolja a használata, ha tervbe kerülne a kiárusítása. Alacsonyabb kilométerszám, több érdeklődő! A kevesebbet futó autóból több bevételünk lehet, csakúgy, mintha nyernénk a 5Gringos termében.
Ellenőrizzük a guminyomást!
A KRESZ szerint minden indulás előtt ellenőriznünk kell a kerekek állapotát. A kerék minden egyes kilométer után nagyobb súrlódást és a forgási ellenállást vált ki, ezáltal növekszik az üzemanyag-fogyasztás.
Ha a kerekek guminyomása 1 barral csökken, az autónk 14,5%-kal több hajtóanyagot használ fel. Mindazonáltal figyeljünk arra, hogy a kerekekben a gyártó által előírt guminyomás legyen (a legtöbb esetben ez egy 2 bar feletti érték), az ettől különböző értékek ugyanis hatással vannak annak kopására is.
Váljunk meg a plusz kilóktól!
Ez a szöveg egy fogyókúrás kampányban is megállná a helyét, viszont a helyzet az, hogy itt is van benne igazság. Magasabb tömeg, magasabb fogyasztás! Amellett, hogy a felesleges súly növeli a kerékterhelést, ami több üzemanyag felhasználásához vezet.
Vegyük ki a csomagtartóból az összes kacatot, amire nincs szükségünk, legyen az akár a lejárt egészségügyi doboz, a nem létfontosságú pótalkatrész, régi fejegység vagy autós folyadék! 50 kilogrammnyi plusz tömeg 2%-kal növelheti a fogyasztást. Emellett minden „akadályt” illik eltávolítani, ami növeli a légellenállást. Ebbe beletartozik a tetőcsomagtartó vagy kerékpártartó.
A lehető legmagasabb sebességfokozatban utazzunk!
Ha manuális váltóval van dolgunk, akkor célszerű olyan sebességet választani, ami esetében alacsony a fordulatszám, mégis van valamennyi forgatónyomaték a verdánkban. Így amellett, hogy a sebességet rugalmasan tudjuk változtatni, a motortérben kevesebb üzemanyag kerül feldolgozásra.
1500-1750 percenkénti fordulatnál általában rendben vagyunk, kisebb motorral üzemelő benzinautóknál dolgozhatunk kicsit magasabb értékekkel.
Csak csínján a pedálokkal!
Ha nem vagyunk balesetveszélyes szituációban, érdemes mérsékelten gyorsítani, lassítani. Ez annyit jelent, hogy kis gázból fokozatosan rakjuk egyre lejjebb lábunkat, majd az autó maximális fordulatszámának egyharmadánál váltunk. Lassítás esetén sem érdemes egyfolytában satufékezni, mert amellett, hogy a fékkopásra is hatással van, sebességünk visszanyerése érdekében több üzemanyagot használunk el.
Ha GPS-t használunk, ha nem, érdemes koncentrálni a környezetünkre. Inkább utazzunk biztonságban, minthogy kövessük az utasításokat! Újratervezés még mindig létezik. Egyre több személyautóban található tempomat is, így lábunk pihentetése mellett kocsink tartja a sebességet ingadozás nélkül. Ezzel csökken a fogyasztás, amivel gyakorlatilag pénzt nyerhetünk, mint az online 5Gringos esetében.
Lassan járj, tovább érsz!
Idegesít, ha valaki 110-zel kullog előtted a külső sávban? Lehet, hogy energiatakarékossági okokból csinálja, helyesen. 110 km/óra felett ugyanis drasztikusan nő a küzdelem a légellenállással, így például 130 km/óránál 38%-kal nő a fogyasztás 100 kilométeres távon. A fénykürt használata helyett érdemes korábban indulni.
Használjunk légkondit!
Orosz klímánál, amit egyesek nyitott ablaknak neveznek, 80 km/órás sebesség felett növekszik a légellenállás. Ezért magasabb sebességnél tekerjük fel, és kapcsoljuk be a légkondit! A téli hideg esetében azonban nem érdemes állandóan, vagy a legmagasabb hőmérsékleten fűteni, mivel növeli a fogyasztást.
Legyen B tervünk!
Ha el akarjuk kerülni a reggeli dugót, érdemes kerülőket beiktatni. Lehet, nagyobb lesz a távolság A és B pont között, ugyanakkor a menetidő mellett csökkenthető a fogyasztás is. Állás közben ugyanúgy jut hajtóanyag a motortérbe, így, ha kerülőre nem lenne lehetőségünk, huzamosabb ideig tartó állás közben kapcsoljuk le gépkocsinkat!
A fenti tanácsok mellett szükséges, hogy autónkat rendszeresen karbantartsuk. Évente vagy tízezer kilométerenként cseréljünk olajat, illetve minden elavult alkatrészt! Ellenőrizzük ezek állapotát kéthetente, probléma esetén forduljunk szakemberhez! Amellett, hogy az üzemanyagfogyasztást csökkentjük, saját biztonságunkat is befolyásoljuk.