Az is kiderült, melyik buszjáraton állhatnak szolgálatba a frissen toborzott külföldiek.
Már több hónapja zaljik a folyamat, amely a Fülöp-szigetekről toborzott buszsofőrök budapesti munkába állását szorgalmazza, mivel itthon súlyos a sofőrhiány. Egy munkaerőt kölcsönző cég ugyanis külföldi alkalmazottakat készít fel a magyarországi viszonyokra.
Budapest vezetése már jelezte, hogy nem szeretné, ha a BKV járatain indonéz és Fülöp-szigeteki sofőrök dolgoznának. Azonban az alvállalkozóknak nem tilthatják meg a külföldi munkaerő felvételét, így az ArrivaBus Kft. által üzemeltetett vonalakon januártól már munkába is állnak a tervek szerint a Fülöp-szigeteki sofőrök.
Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes elmondta, hogy szigorúan ellenőrizni fogják a szolgáltatóknál, hogy betartják-e az üzembiztonságra és az utastájékoztatásra vonatkozó követelményeket. Különös figyelmet fordítanak majd a kielégítő kommunikációhoz szükséges nyelvtudásra.
A Népszava információi szerint az ArrivaBus ezt úgy kerülné meg, hogy először a 100E jelzésű reptéri járatra ültetné be a külföldi sofőröket (összesen 23-at), itt ugyanis főleg angolul kell kommunikálni az utasokkal, így nem lenne olyan feltűnő, hogy nem beszélnek magyarul.
Naszályi Gábor szakszervezeti elnök szerint azonban ez a járat az egyik legnehezebb Budapesten, a belváros, az Üllői út vagy éppen a Kálvin-Deák-Astoria vonal sem egyszerű terep még a rutinos magyar buszsofőröknek sem, nemhogy a néhány hónapja idecsöppent külföldi vendégmunkásoknak. A Fülöp-szigeteki munkások az európai munkavállaláshoz szükséges szakmai vizsgákat angolul teszik le, ahogy a menetirányítással is angolul beszélnek majd.
A külföldről érkező sofőrök ugyanannyi bért kapnak, mint a magyarok, de a képzési és egyéb költségek, valamint a lakhatásuk biztosítása miatt összességében többe kerülnek, mint a magyar munkaerő. Azonban még így is megéri az üzemeltetőnek, hiszen ha minden budapesti sofőr bérét annyival kellene megemelni, mint amennyivel a külföldiek integrálása többe kerül, az már súlyosabb pénz lenne.