2023. október 05. | 11:15

Az ázsiai sofőröket egy munkaerő-kölcsönző cég foglalkoztatná a budapesti tömegközlekedésben.

Novembertől munkába állhatnak a BKV járatain Budapesten ázsiai vendégmunkások is. Ez azokon a buszokon lehetséges, amelyeket a német gyökerekkel rendelkező ArrivaBus Kft. üzemeltet a főváros számára.

Az új sofőröket egy munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó cég alkalmazná, amely biztosítana nekik szállást, étkezést és persze munkát. Képzésük már elkezdődött, sőt az ArrivaBus angolul beszélő diszpécsereket is toboroz.

Erre azért van szükség, mert az általános sofőrhiány egyre nagyobb veszélybe sodorja a stabil működést. Így nem csak a teherautók esetében alkalmaznának indiaiakat, hanem a buszok esetében is indonéz, illetve filippínó állampolgárokat.

A projektet koordináló ArrivaBus egyébként a Budapesten közlekedő járatok jó egyharmadát, 450 járatot üzemeltet. Ehhez hozzátartozik az is, hogy nemrég megnyertek két tendert, így 10+2 évig biztosan jelen lesznek a Budapesten működő járatok életében.

A külföldi sofőrök lehetősége egyébként a BKV igazgatósági ülésén került szóba, és kisebb vita alakult ki emiatt. Eleve felmerültek olyan kérdések, hogy elég-e a külföldi sofőr jogosítványát honosítani, vagy újra meg kell szereznie? Vagy hogy miként kommunikálnak majd a diszpécserekkel, esetleg az utasokkal?

Többek szerint inkább a hazai sofőröket kéne ösztönözni arra, hogy munkába álljanak, amihez versenyképes fizetésre és megbecsülésre lenne szükség. Sokan elmondták, hogy a külföldi munkaerő nem hosszabb távú megoldás, mert általában csak 2-3 évre maradnak.

Tehát a mérlegelés tárgya jelenleg, hogy csökkentve a munkaerőhiányt hozzanak-e még több külföldi munkaerőt, amely így mesterségesen alacsonyan tartja a béreket, tehát nem ösztönzi a magyar munkavállalókat a csatlakozásra? Vagy esetleg emeljenek a béreken és a megbecsülésen, amelyek közül előbbi jelent inkább problémát az anyagi források hiánya miatt.

Hozzátették, hogy a külföldi munkaerő sem jelent sokkal olcsóbb megoldást, hiszen nekik a lakhatást, étkezést és közlekedést is finanszírozni kell az alap fizetés mellett. Ráadásul a BKV nemrég 500+500 ezer forintos programot indított az újonnan belépő sofőröknek, amit a régi sofőrök az enyhe bónuszok mellett eléggé nehezményeznek.

A budapesti buszsofőrök mindennapi megpróbáltatásairól az alábbi videóból is tájékozódhatsz:

Depositphotos