Az Európai Unió tagországai a múlt héten fogadták el azt a tervezetet, melynek értelmében 2035-től kizárólag zéró károsanyag-kibocsátással rendelkező új gépjárműveket lehet majd értékesíteni a kontinensen.

Az Egyesült Államokat, az Egyesült Királyságot, Franciaországot, Japánt, Kanadát, Németországot és Olaszországot magába foglaló G7-ek hasonló bejelentésre készülnek a héten – derül ki a Reuters beszámolójából.

Ugyanakkor a Toyota azt akarja, hogy a japán kormány egyformán támogassa az elektromos járműveket és a hibrideket. Ez a szándék tükröződik a hírügynökség birtokába jutott, átfogalmazott tervezetben is. Az ázsiai ország célja, hogy eltávolítsák a javaslatból azt a passzust, amely azt a kollektív célt fogalmazza meg, hogy 2030-ra az értékesített járművek legalább 50 százalékának nulla károsanyag-kibocsátással kell rendelkeznie. Egyelőre nem lehet tudni, milyen javaslatokat tartalmaz majd a végleges tervezet, amelyet várhatóan csütörtökön tesznek majd közzé.

levegőszennyezés
Kép: Depositphotos

A Toyota és több japán gyártó is komoly kritikák kereszttüzébe került, amiért nem hajlandóak elkötelezni magukat az autóipar elektromosítása mellett. Értékesítési szempontból a világ legnagyobb autógyártójának számító Toyota azzal érvelt, hogy felelősségének érzi, hogy a járművek minél szélesebb választékát kínálja vásárlóinak.

A dán AkademikerPension szerint a Toyota az ügyfelek döntési szabadságát használja ürügyként, hogy elkerülje a lobbitevékenységgel kapcsolatos kérdés megválaszolását, ezáltal pedig lelassítsa a fosszilis üzemanyagoktól mentes autókra való átállást.

Toyota bZ4X
Kép: Zeitler Mátyás / Alapjárat

Úgy tűnik, hogy a japán autóipari lobbi támogatja a vállalat álláspontját, kiemelve, hogy az autógyártókat nem szabad korlátozni a szén-dioxid-semlegességre való törekvésben. A Toyota szerint, míg az új, tisztán elektromos bZ4X tökéletesen megfelel egy középosztálybeli európai ember szükségleteinek, a világnak számos olyan része van, ahol az elektromos járművek nem számítanak ideális választásnak.

A hibrid járművek egyelőre kiválóan alkalmasak erre a feladatra, és tökéletes kompromisszumot kínálnak az emisszió csökkentésében a szén-dioxid-semlegesség felé vezető úton. Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója is osztja ezeket a nézeteket. A szakember korábban szűklátókörűnek titulálta a belső égésű motoros járművek tilalmára vonatkozó terveket, és kihangsúlyozta, komoly károkat okozhat, ha túlságosan siettetik a technológia betiltását és nem hagynak megfelelő időt az átállásra.

Nyitókép: Depositphotos