2022. június 08. | 09:55

Viszonylag későn szállt be az akkumulátoros elektromos autók szegmensébe a Toyota, amely a hibrid technológiából sokat merített a bZ4X tervezésekor.

Konkrétan egy szemétégető parkolójában állok. Nem, nem olyanban, amilyenből Magyarországon is van, ez egy kicsit jobban átgondolt. Koppenhága belvárosától nem messze, a Copenhill nevezetű komplexumban tartották a Toyota bZ4X elektromos autó nemzetközi menetpróbáját. És hogy miért pont ezen a helyszínen? Azért, mert itt a szemét elégetésével távfűtést és elektromos áramot biztosítanak 150 ezer koppenhágai lakásnak. Emellett a létesítmény többfunkciós, irodák is vannak az épületben, a tetején pedig egy sípályát alakítottak ki. Ráadásul külsőre is tetszetős, nem rombolja a városképet.

Copenhill
Külsőre nem mondanám meg, hogy ez egy szemétfeldolgozó

Ez a környezet illeszkedik a Toyota jelenlegi felfogásába, amely a zöldebb jövőt ígéri. A rendezvényen nem dízelgenerátorral töltötték a villanyautókat, hanem egy hidrogén üzemanyagcellás egységgel, amelynek egyetlen végterméke a víz. A japánok már javában állítják át az üzemeiket is zéró kibocsátásúra, a hibrid és hidrogénhajtású autóik mellett mostantól pedig tisztán elektromos autót is kínálnak. Igen, elég későn szálltak be ebbe a szegmensbe. Így viszont volt idejük egy átgondolt villanyautót tervezni.

Miért van ilyen fura neve?

Nem a legegyszerűbben kimondható vagy megjegyezhető modellnév a bZ4X, de némi logika azért van mögötte. A bZ a Beyond Zero szavakra utal, amely nyersfordításban annyit jelent, hogy a „nullán túl”. Ezzel azt jelzik, hogy a zéró helyi károsanyag-kibocsátású modelleket mostantól így fogják nevezni, ez egy új almárka a Toyotán belül. A 4-es szám a méretet jelöli, ebből arra lehet következtetni, hogy hamarosan lesznek nagyobb és kisebb tisztán elektromos modellek is a palettán. Az X pedig a terepképességekre utal, amelyre elég nagy hangsúlyt fektettek, de erről majd később.

Toyota bZ4X

Külsőre nagyon Lexus a bZ4X

Nagyon hasonlít ránézésre is a testvérmodell Lexus RZ 450e-re, elég markáns élek határolják, számomra sajnos abszolút nem adja ki a dizájn, de ez ízlés dolga. Az eTNGA padlólemezre épülő bZ4X tengelytávja 16 centivel nagyobb, mint a RAV4-é, teljes hossza 4690 mm, szélessége 1860 mm, a magassága pedig 1650 mm. A Toyota a D-SUV szegmensbe sorolja, olyan riválisokkal kell szembenézzen, mint a Kia EV6, a Hyundai Ioniq 5, a Volkswagen ID.5 vagy a Ford Mustang Mach-E. Alapáron 18 colos kerekekkel adják, de akár 20-asok is kérhetők az egyébként 4 évig fejlesztett modellhez.

Toyota bZ4X

Belül is Toyotás

Az európai piac számára Japánban készülő bZ4X beltere hozza a megszokott márkajegyeket, ám van benne néhány csavar. Ott van például a műszeregység, amelyet pont úgy helyeztek el, hogy a kormányt sehogy sem tudtam úgy bepozícionálni, hogy ne takarjon ki belőle valamennyit. A Peugeot például ezért laposította el a kormánykereket, bár az a megoldás sem működik sokkal jobban, mindenképp az öledbe kell engedned a kormányt. A később érkező steer by wire rendszerű kivitelek majd szarvkormányt kapnak, ott vélhetően más lesz a helyzet.

Toyota bZ4X

Mivel ez már a nulladik pillanattól kezdve villanyautónak készült, így elég szellős a beltér. Nincs kardánalagút, a két első ülés között is egy jókora nyitott tárolót helyeztek el, a középbox is el tud nyelni 20 liternyi cuccot a sajtóanyag szerint. Klasszikus értelemben vett kesztyűtartó viszont nincs.

Toyota bZ4X

Rengeteg a zongoralakkos felület, a kiváló felbontású és jól működő, 12,3 colos érintőkijelző (az alapkivitelben 8 colos) alatt pedig fizikai gombok is maradtak. A váltókar helyén egy tárcsás menetválasztó van, a „B üzemmódot”, tehát az egypedálos haladást szolgáló erősebb motorféket pedig bajuszkapcsoló helyett külön gombbal lehet bekapcsolni.

Toyota bZ4X

Hátul jól elférni, bőséges a lábtér, a fejben sem éreztem szűkösnek a 175 centis magasságommal. A csomagtartó alaphelyzetben 452 literes (amelyből a mélynyomó el tud venni valamennyit), azt viszont nem tudtuk meg, hogy lehajtott hátsó ülésekkel mekkora a befogadóképessége. Jutott szellőző és ülésfűtés hátra is, valamint elhelyeztek két Type-C csatlakozót a második sorban. Elöl ráadásul van „mezei” USB csatlakozó is. Képes a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto kapcsolatra, előbbit volt alkalmam kipróbálni, tette a dolgát.

Toyota bZ4X

Kétféle teljesítményszint, kétféle hajtás, egyfajta akkupakk

A bZ4X alapverziója egy 204 lóerős, egymotoros kivitel, fronthajtással. A 71,4 kilowattórás, 96 cellából álló, folyadékhűtéses Panasonic akkucsomag része a váznak, így növelték az autó merevségét is. A 0-100-as sprinthez ennek a verziónak 7,5 másodpercre van szüksége, a WLTP szerinti maximális hatótávja pedig 516 km. Ez nyilván függ a felhasználás módjától és egyéb körülményektől, a mindennapokban ez inkább 400-450 km környékén alakul.

Toyota bZ4X

A menetpróbán kizárólag az erősebbik, 218 lóerős, két elektromotorral hajtott, összkerekes verziók voltak jelen, ezeknek a gyári adatok szerint 470 km a maximális hatótávja, ez a mindennapokban inkább 350-400 kilométert jelent. A 0-100-at 6,9 másodperc alatt tudja le, a gyengébbik kivitelhez hasonlóan pedig maximum 150 kilowattal lehet tölteni CCS2-es csatlakozón, egyenárammal.

Toyota bZ4X
Kép: Toyota

Villámtöltéssel 30 perc alatt 80 százalékra lehet felhúzni, alapesetben pedig 6,6 kilowattos váltóáramú töltő érhetők el hozzájuk, de később lesz 11 kilowattos is. Felárért napelem is lehet a tetőn, amely a Toyota sajtóanyaga szerint akár napi 11,7 km extra hatótávot is adhat. Ezzel a technológiával már egyébként a Prius plug-in hibridben is kísérleteztek. Az akkupakkra egyébként 10 év/1 millió km garanciát vállalnak.

Toyota bZ4X

Még nincs benne steer by wire

A 2 tonna körüli tesztautóban elöl MacPherson, hátul kettős keresztlengőkaros futómű dolgozott, amelynek hangolása viszonylag feszes. A kormányzás itt még nem steer by wire, mint a Lexus testvérmodell esetében, de 2023-tól már a bZ4X-hez is elérhető lesz. A menetzaj nem számottevő, a teljesítmény pedig minden forgalmi szituációhoz elegendő. Ha kell, rendesen meglódul, bár a fékhatást nem éreztem túl meggyőzőnek. Sportautó persze nem lesz belőle, a kormány túl sok visszajelzéssel nem szolgál.

Toyota bZ4X

Az akkumulátort vízhatlanná tették, 50 centis gázlómélységet ígérnek minden probléma nélkül, ám ezt a helyszínen nem tudtuk kipróbálni, mert az erre kialakított medencét nem sikerült megfelelően megépíteni a biztonságos használathoz. Leátlózni viszont lehetett, itt megmutathatta a karosszériamerevségét az autó, valamint a Subaruval közösen fejlesztett összkerékhajtást is próbára tette. Biztonsági rendszerek terén is hozza az elvárhatót, fejlett ütközésmegelőző, keresztirányú forgalom- és fáradtságfigyelő is volt a tesztautóban.

Ennyibe kerül most a bZ4X

Jól mutatja a Toyota villanyautójának esete, hogy mennyit drágul a világ az utóbbi időben. Márciusban a kedvezményes bevezetőár 18,1 millió volt az alapkivitel esetén, jelenleg 19,8 millióról indul a 204 lovas kivitel. Az erősebbik modellért legalább 22,3 milliót kérnek, a tesztelt verzió ára pedig 24,8 millióba kerül. Az alábbi táblázatban összeszedtem, mennyit kérnek a hasonló tudású rivális modellekért. Később egyébként egy egyedi lízingmegoldást is kínálnak majd, amely az egy napostól az egy éves bérlésig elég rugalmasan lesz kezelhető.

Elektromos autók mezőnye

Egy jól összerakott, átgondolt modell a bZ4X, a hosszú akkugarancia pedig érezteti, hogy a Toyota nagyon magabiztos a technikát illetően.