2023. március 22. | 09:01

A biztonsági öv mellett a gyerekülések használata is sokszor elmarad, ezért sokkal többen sérülnek meg balesetekben, mint kéne.

Kampányt indít a Magyar Rendőrség CSAT(T)LAKOZZ néven annak érdekében, hogy egyre többen használják autóikban a passzív biztonsági rendszereket. Statisztikák igazolják, hogy ezeknek milyen komoly szerepe van egy balesetben, ha túl akarjuk élni azt.

Emellett a kampányba beszállt a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet is, hiszen közös céljuk az emberélet védelme és megóvása. Illetve még ennek kapcsán az is érdekes, hogy milyen sokan nem hajlandók gyerekülést használni, és hogy ez mennyi felesleges sérülést okoz.

A felmérések alapján a magyar autósok csupán 88 százaléka használ biztonsági övet az autóban elöl ülve, míg 57 százalék hátul. Ezek nagyon alacsony számok, más országokhoz képest és nehéz megmondani, hogy miért ilyen felelőtlenek az emberek. Még súlyosabb adat, hogy 10-ből 4 esetben az autóban utazó gyermek sem kapja meg a megfelelő biztonsági rendszerek adta védelmet.

Van pár ember, aki azzal védekezik, hogy ismert egyszer nagyon távol valakit, aki azért élte túl a balesetet, mert nem volt bekötve. A másik népszerű csoport, akinek ne mondják meg, mit csináljon, majd ő eldönti, hogy beköti-e magát. Mondanom sem kell, hogy mind a két tábor elszomorító, hogy ilyen felfogás létezik.

Igazán nem bonyolult mozdulat bekötni a biztonsági övet és nyafogni sem kell, hogy kényelmetlen, mert már erre is vannak kiegészítők. Ráadásul bírságot is adhat, ha nélküle kap el a rendőr, mert Magyarországon 1976. január 1-je óta kötelező bekötni magunkat az első ülésen, míg 1994 óta a hátsó ülésen is.

Egy 2021-es statisztika alapján ha csak 10 százalékkal többen kötik be magukat autóban - tehát az autósok több mint 90 százaléka -, akkor 65-tel kevesebb ember halt volna meg közúti közlekedési balesetekben. Ennyivel többen mehettek volna haza családjaikhoz a rendőrség adatai alapján, de más statisztikák is azt mutatják, hogy övvel nem csak a halálesetek száma, de a sérülések súlyossága is csökkenthető.

Azt, hogy a magyar sofőrök egy része mennyire ostoba, bizonyítja az elmúlt időszak két rendőrségi ellenőrzési sorozata is, amelyben kifejezetten a biztonsági övekre, gyerekülésekre és bukósisakokra fókuszáltak. Az első ilyen razzia február 13. és 19. között volt, a második pedig most márciusban, 6. és 12. között.

Az első ellenőrzési sorozat közben közel 14 ezer autóst fogtak, akiknél nem volt bekötve valamelyik biztonsági öv, ezek közül majdnem 11 ezer esetben a sofőr volt a ludas. Akkor még további 228 alkalommal nem használtak gyermekbiztonsági rendszert és 30 motoros elmulasztotta vagy rosszul használta a sisakot.

A második eset még aggasztóbb képest festett, amikor már bő 20 ezer esetben nem kötötték be magukat emberek az autóban, ez majdnem 16 ezer esetben a sofőr volt. Itt egyre kevesebben féltik gyerekeik életét a szülők és már 296 esetben nem használtak gyermekbiztonsági rendszert, pedig kellett volna. Emellett a motorosok sem féltik az életüket, hiszen már 79-en közlekedtek rosszul vagy egyáltalán nem használt sisakkal.

A CSAT(T)LAKOZZ kampány Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézetben indult több beszéddel és előadással. Itt Jenei Zoltán, az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ) vezetője elmondta, hogy fájdalmas és elgondolkodtató olyan gyerekeket kezelni, akik szüleik felelőtlensége miatt kerülnek be egy autóbaleset után. Főleg, hogy egy ilyen eset a gyermeket egész élete során végig kísérheti rossz esetben.

Nehéz megmondani, hogy mit lehet tenni az ennyire felelőtlen sofőrök ellen, mert úgy néz ki, hogy az ellenőrzések és a bírságolások egyelőre hatástalanok. Talán a bírság megemelése vagy jogosítvány bevonása vezethet eredményre, bár mint tudjuk, ilyen emberek mindig lesznek. A statisztikákkal szinte már utópisztikusnak tűnik az a kép, mint a skandináv országokban, ahol a sofőrök 99 százaléka bekötni magát az ellenőrzések alapján.

Police.hu