2019. november 14. | 09:46

Tarlós István utódja a dugódíjról is szót ejtett nemrég.

Karácsony Gergely tagadja, hogy minden dízel autót azonnal kitiltanak Budapestről, a főpolgármester azt viszont elismerte, hogy hosszútávon erre a lehetőségre is fel kell készülniük.

Karácsonyt néhány hete választották meg Budapest új főpolgármesterének, a politikus a választási programjában azt ígérte, hogy a dízel járművek használatának visszaszorítására pozitív és negatív ösztönzőket fognak alkalmazni, emellett a külföldi példákat követve (Madrid és London) alacsony károsanyag-kibocsátási övezeteket hoznak majd létre. Magyarán a szennyező járművek egy részét kitiltanák a város bizonyos részeiről, de konkrétumok még nem hangoztak el.

A környezetvédők szerint azonban nem biztos, hogy jó ötleten töri a fejét Karácsony.

„Ha a városnak néhány kisebb területéről kitiltják a gépkocsikat, akkor nyugat-európai példákból az látható, hogy a sűrűbb forgalom részben áttevődik más területekre, és a lakossági elégedetlenség is megnő ott, ahol nem vezették be a tiltást” –állítja Lukács András. A Levegő Munkacsoport elnöke szerint ezeket az övezeteket nagyobb területeken és elsősorban a vidéki városokban lenne érdemes bevezetni.

„Megfontolt, hosszútávú stratégia keretében szigorítjuk a behajtást, és bizonyos besorolású autók nem hajthatnak be a városba. Szó nincs arról, hogy minden dízelautót azonnal kitiltanánk. Természetesen olyan szakmai javaslatot teszünk, amely kellő egyensúlyt tud teremteni a város levegőminőségének és a közlekedők szempontjai között” – mondta Karácsony a Hír TV-nek.

A hatályos fővárosi rendelet szerint az Euro 5-ös és annál rosszabb környezetvédelmi besorolású dízelüzemű járművek már most is kitilthatóak lennének Budapestről szmogriadó esetén.

Karácsony egyébként október közepén a dugódíjról is beszélt, szerinte annak bevezetésére előbb vagy utóbb mindenképpen szükséges lesz, a programjában is szerepel. Viszont azt is hozzátette, hogy előtte P+R parkolókat kell építeni a belvárostól távolabb és fejleszteni kell a kötöttpályás közlekedést  is.

A behajtási díj bevezetését a Demszky-féle városvezetés vállalta be, az kikötésként szerepelt a 4-es metró európai uniós támogatási szerződésében.