2020. július 24. | 15:03

A németek elektromos szabadidő-autója magasra teszi a lécet az ütközésbiztonság területén a többi gyártó számára.

Nem kérdés, hogy az autóipar egyik legfontosabb célkitűzése, hogy az autók egyre biztonságosabbá váljanak. A Volvo például egyenesen azt tűzte ki célul, hogy autóikban 2021-től már senki nem veszti életét közúti balesetben, ezért korlátozták autóik végsebességét 180 km/órára. Nem semmi ambíciók, de jól állnak, a svéd autók valóban a legbiztonságosabbak között vannak. Szerencsére nagyon más márkák sincsenek lemaradva, az Audi az új trónkövetelő, már ami az autók aktív- és passzív biztonsági rendszereit illeti.

A 2020-as és a 2021-es modellévekre bemutatott járműveik a gyártó legújabb, legmagasabb technológiát felvonultató rendszereket kapták meg. Ennek megfelelően az újonnan töréstesztek alá vont autóik rendre kimagasló eredményeket érnek el. Az Audi új elektromos szabadidő-autóját, az e-tron Sportbacket például az amerikai Insurance Institute for Highway Safety szervezet egyenesen a legmagasabb „2020 Top Safety Pick+” minősítéssel jutalmazta. Hasonló eredményt ért el egyébként az Audi A6 és A6 Allroad is.

A kimagasló végeredmény eléréséhez az autóknak mind a hat, a karosszéria erősségét és szerkezeti ellenállását vizsgáló pontban a legjobb „Good” minősítést kellett kapnia. Ezen pontok a kis- és normál átfedéses frontális ütközés, az oldalütközés, illetve a borulás közben mutatott védelmet, valamint a fejtámlák és ülések által nyújtott teljesítményt vizsgálják. Természetesen nem csak a passzív védelmi rendszerek számítanak bele a minősítésbe, legalább ilyen fontosak az autók vezetéstámogató biztonsági eszközei is.

Utóbbiak közé sorolandók többek között a kifogástalan fényt adó LED Matrix fényszórók és a vészfékasszisztens is. Említést érdemel, hogy az Audi automatikus fékező funkciója képes 80 km/órás sebességig a gyalogosokat és kerékpárosokat, továbbá egészen 250 km/órás sebességig az egyéb járműveket érzékelni az autó útjában. Fény- és hangjelzés mellett a fékeket is aktiválja, ha úgy érzékeli, hogy a vezető nem reagálna időben és a beavatkozása nélkül a baleset elkerülhetetlenné válna.

A Sportback az Audi e-tronból már ismert hajtásláncot kapja egyelőre kétféle teljesítményszinttel. A gyengébb kivitel 313, az erősebb 408 lóerős. Előbbi 346, utóbbi pedig 446 kilométeres hatótávra képes a WLTP-ciklus mérései alapján. Árak tekintetében a belépőmodellért 27, az erősebbért pedig legalább 31,8 millió forintot kell fizetni. Összehasonlításképpen, a normál e-tron 26,1, illetve 30,9 millióba kerül megegyező teljesítményszintekkel.