Kivonul Európából a Mitsubishi is?

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2020-07-28, 11:14

A japán gyártó költségmegtakarítási célzattal a sokkal jobban prosperáló ázsiai piacokra szeretne koncentrálni a jövőben. Vagy igazából más az ok?

Nagyon úgy tűnik, hogy a Mitsubishi a Lada sorsára juthat hamarosan, és az orosz márkához hasonlóan ők is befejezik az újautó-értékesítést Európában, sőt, feladják Észak-Amerikát is. A hivatalos álláspont szerint a következő két évben a költségeiket 20%-kal kívánják csökkenteni, amit a tervek szerint az említett piacokon az új modellek bevezetésének felfüggesztésével tudnak csak elérni. Tehát nem kivonulásról van szó, csak átmenetileg szünetelni fog a legújabb modellek bemutatása.

Mitsubishi L200
Lehet, hogy a most futó, ötödik generációs Mitsubishi L200-as az utolsó, amit látunk Európa útjain

Szomorú, mert akkor egy márkával megint kevesebb lesz a kontinensen és vele együtt hazánkban is. Pénzügyileg egyébként érthető a döntés, mert a japán márka beszámolói alapján a dél-kelet-ázsiai régióban 6,4 %-os piaci részesedéssel rendelkezik, míg Európában csak a piac 1 %-a, Észak-Amerikában pedig mindössze 0,9 %-a az övé. Összehasonlításképpen, tavaly csak Ázsiában 178 milliárd forintos profitot realizáltak, más piacokon pedig összesen „csupán” 35 milliárdot tudtak összekanalazni.

új Mitsubishi Outlander
Most úgy néz kis, hogy a 2021-ben esedékes következő Mitsubishi Outlander nem jön hozzánk

Mindez azt jelenti, hogy már nem kerül bemutatásra nálunk az új Mitsubishi L200 pickup, a hamarosan érkező új Outlander crossover és a városi kisautó Mirage/Space Star új verziója sem. Pedig az első két modell meghatározó Magyarországon, ugyanakkor a Space Star tényleg nem fogy megfelelően. Némi reményre ad okot, hogy a márkánál csak átmeneti időszakról beszélnek, néhány éven belül meggondolhatják magukat.

Mitsubishi Space Star
A Mitsubishi Mirage (Európában Space Starként ismert) 2012-ben mutatkozott be, hamarosan jön az új generáció, de nem nálunk

Ebben az „átmeneti időszakban” a márka szervizhálózata továbbra is működni fog, valamint az aktuális modellek értékesítése sem szűnik meg, csak az új autók bevezetésére van hatással a döntés. Mindemellett teljesen átszervezik az értékesítési láncukat globális szinten, bezárják a veszteséges kereskedéseiket, új stratégiákkal rukkolnak elő a közeljövőben, hogy egy fenntarthatóbb és sokkal profitábilis üzleti modell szerint működhessenek tovább.

Ugyan arról nem esett szó, hogy mindez vajon az egyre szigorodó emissziós előírások miatt történik-e, de jó esély van rá, hogy ez (is) az okok között szerepel a háttérben. A flottaszintű 95g CO2/km/autó kibocsátás alól lassan nincs kibúvó és a szintet el nem érő márkáknak komoly büntetéseket kell fizetniük. A Mitsubishi pedig hiába működik együtt a Renault-val és a Nissannal, úgy látszik, hogy nem látják kifizetődőnek a további jelenlétüket a nyugati piacokon. Azért én remélem, előbb-utóbb találnak valami megoldást és nem tűnnek el végleg.

Kapcsolódó írások

Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD - Teszt
2017. november 16.
A Mitsubishi Outlander tiszteli a hagyományokat: erőforrásai, méretei és kényelme továbbra is rabul ejthetnek bárkit, de ami legbelül fogad, az nem növésben lévő egyednek való
 Mitsubishi raliautó
2018. október 12.
Egy ikonikus japán gyártó, a Toyota a 2017-es évben már visszatért a FIA Rally Világbajnokságra. Talán ez a mozzanat ösztönözte a Mitsubishit arra, hogy ismét a tettek mezejére lépjen!

További hírek