2020. július 28. | 13:14

A japán gyártó költségmegtakarítási célzattal a sokkal jobban prosperáló ázsiai piacokra szeretne koncentrálni a jövőben. Vagy igazából más az ok?

Nagyon úgy tűnik, hogy a Mitsubishi a Lada sorsára juthat hamarosan, és az orosz márkához hasonlóan ők is befejezik az újautó-értékesítést Európában, sőt, feladják Észak-Amerikát is. A hivatalos álláspont szerint a következő két évben a költségeiket 20%-kal kívánják csökkenteni, amit a tervek szerint az említett piacokon az új modellek bevezetésének felfüggesztésével tudnak csak elérni. Tehát nem kivonulásról van szó, csak átmenetileg szünetelni fog a legújabb modellek bemutatása.

Szomorú, mert akkor egy márkával megint kevesebb lesz a kontinensen és vele együtt hazánkban is. Pénzügyileg egyébként érthető a döntés, mert a japán márka beszámolói alapján a dél-kelet-ázsiai régióban 6,4 %-os piaci részesedéssel rendelkezik, míg Európában csak a piac 1 %-a, Észak-Amerikában pedig mindössze 0,9 %-a az övé. Összehasonlításképpen, tavaly csak Ázsiában 178 milliárd forintos profitot realizáltak, más piacokon pedig összesen „csupán” 35 milliárdot tudtak összekanalazni.

Mindez azt jelenti, hogy már nem kerül bemutatásra nálunk az új Mitsubishi L200 pickup, a hamarosan érkező új Outlander crossover és a városi kisautó Mirage/Space Star új verziója sem. Pedig az első két modell meghatározó Magyarországon, ugyanakkor a Space Star tényleg nem fogy megfelelően. Némi reményre ad okot, hogy a márkánál csak átmeneti időszakról beszélnek, néhány éven belül meggondolhatják magukat.

Ebben az „átmeneti időszakban” a márka szervizhálózata továbbra is működni fog, valamint az aktuális modellek értékesítése sem szűnik meg, csak az új autók bevezetésére van hatással a döntés. Mindemellett teljesen átszervezik az értékesítési láncukat globális szinten, bezárják a veszteséges kereskedéseiket, új stratégiákkal rukkolnak elő a közeljövőben, hogy egy fenntarthatóbb és sokkal profitábilis üzleti modell szerint működhessenek tovább.

Ugyan arról nem esett szó, hogy mindez vajon az egyre szigorodó emissziós előírások miatt történik-e, de jó esély van rá, hogy ez (is) az okok között szerepel a háttérben. A flottaszintű 95g CO2/km/autó kibocsátás alól lassan nincs kibúvó és a szintet el nem érő márkáknak komoly büntetéseket kell fizetniük. A Mitsubishi pedig hiába működik együtt a Renault-val és a Nissannal, úgy látszik, hogy nem látják kifizetődőnek a további jelenlétüket a nyugati piacokon. Azért én remélem, előbb-utóbb találnak valami megoldást és nem tűnnek el végleg.